Nieuw-Vlaamse Alliantie




Europese spoorruimte nog niet voor morgen

klok 11 oktober 2011

De Europese ambitie om één Europese spoorruimte te creëren vlot niet. Hoewel het eerste spoorpakket* al dateert van 2001, blijven dezelfde problemen zich manifesteren: er is een gebrek aan concurrentie, markttoezicht en investeringen. Om hieraan te remediëren, stelde de Commissie een herziening van het eerste spoorpakket voor waarbij de wetgeving wordt vereenvoudigd, verduidelijkt en gemoderniseerd. De transportcommissie van het Europees Parlement stemde hierover deze ochtend.

N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels en N-VA Kamerlid Steven Vandeput beschouwen de herziening als een gemiste kans: "De tekst bevat zeker verbeteringen. Zo steunen wij bijvoorbeeld de vraag van het Europees Parlement om tegen 2014 een Europese regulator te creëren die toezicht zal uitoefenen bij internationale en grensoverschrijdende problemen en ook zal functioneren als beroepsinstantie bij beslissingen van nationale regulatoren."

Brepoels en Vandeput betreuren echter dat Europa de hete hangijzers van de ontvlechting (strikte scheiding tussen infrastructuurmanager en operator) en het debat over de opening van het binnenlands reizigersverkeer voor zich uit schuift. De Europese Commissie belooft nu om tegen eind volgend jaar wetgeving voor te stellen. "Deze punten zijn essentieel ook in het debat over de NMBS. De N-VA is ervan overtuigd dat echte efficiëntiewinsten een grondige hervorming van de NMBS vereisen. Een duidelijke Europese visie en een precies tijdskader zijn daarbij noodzakelijk. Wij hopen dan ook dat de Europese Commissie voldoende ambitie en daadkracht toont en dat de federale regering en de NMBS actief anticiperen op wat Europa voorstelt," aldus Brepoels en Vandeput.

Ook de minimumdienstverlening bij staking, waar de N-VA al lang vragende partij voor is en recent een wetsvoorstel voor indiende in de Kamer, werd uit de tekst gehaald. Brepoels hoopt dat de tekst nog kan worden verbeterd in aanloop naar de plenaire vergadering en in de onderhandelingen met de Raad.

Brepoels vindt het wel positief dat de Commissie zwaar inzet op handhaving van de bestaande wetgeving: "Het ontbreekt heel wat lidstaten aan politieke wil om de nodige hervormingen door te voeren. De gebrekkige uitvoering van het eerste Europese spoorpakket (met inbreukprocedures tegen tientallen lidstaten) is daarvan het bewijs. Dit moet absoluut veel beter."


* Het eerste spoorpakket dateert van 2001 en omvat 3 richtlijnen: o Richtlijn 2001/12/EG betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap; o Richtlijn 2001/13/EG betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen; o Richtlijn 2001/14/EG inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur. Auteur(s): Frieda Brepoels, Europees parlementslid Steven Vandeput, Kamerlid Contactinfo:

Contactpersoon: Kantoor Brepoels Tel: 02 284 58 62 Fax: 02 284 98 62 E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu