Nieuw-Vlaamse Alliantie
Europese spoorruimte nog niet voor morgen
klok 11 oktober 2011
De Europese ambitie om één Europese spoorruimte te creëren vlot niet.
Hoewel het eerste spoorpakket* al dateert van 2001, blijven dezelfde
problemen zich manifesteren: er is een gebrek aan concurrentie,
markttoezicht en investeringen. Om hieraan te remediëren, stelde de
Commissie een herziening van het eerste spoorpakket voor waarbij de
wetgeving wordt vereenvoudigd, verduidelijkt en gemoderniseerd. De
transportcommissie van het Europees Parlement stemde hierover deze
ochtend.
N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels en N-VA Kamerlid Steven Vandeput
beschouwen de herziening als een gemiste kans: "De tekst bevat zeker
verbeteringen. Zo steunen wij bijvoorbeeld de vraag van het Europees
Parlement om tegen 2014 een Europese regulator te creëren die toezicht
zal uitoefenen bij internationale en grensoverschrijdende problemen en
ook zal functioneren als beroepsinstantie bij beslissingen van
nationale regulatoren."
Brepoels en Vandeput betreuren echter dat Europa de hete hangijzers van
de ontvlechting (strikte scheiding tussen infrastructuurmanager en
operator) en het debat over de opening van het binnenlands
reizigersverkeer voor zich uit schuift. De Europese Commissie belooft
nu om tegen eind volgend jaar wetgeving voor te stellen. "Deze punten
zijn essentieel ook in het debat over de NMBS. De N-VA is ervan
overtuigd dat echte efficiëntiewinsten een grondige hervorming van de
NMBS vereisen. Een duidelijke Europese visie en een precies tijdskader
zijn daarbij noodzakelijk. Wij hopen dan ook dat de Europese Commissie
voldoende ambitie en daadkracht toont en dat de federale regering en de
NMBS actief anticiperen op wat Europa voorstelt," aldus Brepoels en
Vandeput.
Ook de minimumdienstverlening bij staking, waar de N-VA al lang
vragende partij voor is en recent een wetsvoorstel voor indiende in de
Kamer, werd uit de tekst gehaald. Brepoels hoopt dat de tekst nog kan
worden verbeterd in aanloop naar de plenaire vergadering en in de
onderhandelingen met de Raad.
Brepoels vindt het wel positief dat de Commissie zwaar inzet op
handhaving van de bestaande wetgeving: "Het ontbreekt heel wat
lidstaten aan politieke wil om de nodige hervormingen door te voeren.
De gebrekkige uitvoering van het eerste Europese spoorpakket (met
inbreukprocedures tegen tientallen lidstaten) is daarvan het bewijs.
Dit moet absoluut veel beter."
* Het eerste spoorpakket dateert van 2001 en omvat 3 richtlijnen:
o Richtlijn 2001/12/EG betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen
in de Gemeenschap;
o Richtlijn 2001/13/EG betreffende de verlening van vergunningen aan
spoorwegondernemingen;
o Richtlijn 2001/14/EG inzake de toewijzing van
spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het
gebruik van spoorweginfrastructuur.
Auteur(s):
Frieda Brepoels, Europees parlementslid
Steven Vandeput, Kamerlid
Contactinfo:
Contactpersoon: Kantoor Brepoels
Tel: 02 284 58 62
Fax: 02 284 98 62
E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu