VVN: bestuurder onderschat risico gebruik elektronische apparatuur
Persbericht van Veilig Verkeer Nederland
Amersfoort, 11 oktober 2011 - Even een telefoontje aannemen of de
navigatie instellen tijdens het rijden moet kunnen, denken veel
bestuurders. Als gevolg van de afleiding reageren bestuurders trager,
gaan ze slingeren en missen ze informatie. "Bestuurders zien vier van
de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen, blijkt uit
onderzoek", zegt Jaap de Graaf, projectleider van de campagne 'Een
beetje chauffeur laat zich niet afleiden' bij Veilig Verkeer Nederland.
Daarom begint op 17 oktober de campagne 'Een beetje chauffeur laat zich
niet afleiden'. Deze campagne wil automobilisten bewust maken van de
risico's van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens het
rijden. Negen toonaangevende bedrijven en organisaties presenteren bij
de start hun telefoonprotocol. Daarmee willen ze hun medewerkers
beschermen tegen de gevaren van het zakelijke bellen in de auto.
Verminderde aandacht
De gevolgen van afleiding kunnen verschrikkelijk zijn. Nynke raakte in
augustus 2010 zwaar gewond omdat de chauffeur van de auto waarin zij
meereed handheld zat te bellen. "Het ongeluk is nu meer dan een jaar
geleden, maar nog elke dag word ik geconfronteerd met de gevolgen.
Wanneer ik iemand in een auto zie bellen, wil ik diegene het liefst
staande houden om te vertellen hoe het afgelopen jaar er voor mij heeft
uitgezien door een 'belangrijk' telefoontje. Als je je realiseert hoe
snel het mis kan gaan en welke enorme consequenties bellen in het
verkeer kan hebben, dan is geen enkel telefoontje echt urgent."
Handhaving
De politie maakte vorig jaar tijdens de actieperiode 1042
processen-verbaal op wegens roekeloos rijgedrag. Normaal zijn dat er in
de zelfde periode 700. Ook dit jaar zal de politie extra aandacht geven
aan het bedienen van elektronische apparatuur tijdens het rijden.
"Vooral onze motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto's
kunnen kijken", vertelt Egbert-Jan van Hasselt Landelijk
Programmamanager Politieverkeerstaken. "Ze letten vooral op handheld
bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route
bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone."
Het Openbaar Ministerie ondersteunt de controles van de politie met een
landelijk vervolgingsbeleid, speciaal toegesneden op
afleidingsgerelateerde gedragingen.
Telefoonprotocol
Veilig Verkeer Nederland voert de campagne in opdracht van het
ministerie van Infrastructuur en Milieu tot medio december uit samen
met de politie, de ANWB, de BOVAG, de RAI, ESSO, BP en Gasunie. Esso
(ExxonMobil) is een van de bedrijven die dit jaar aan de actie
deelneemt. Het bedrijf kent al lang een verbod om tijdens het rijden te
bellen of oproepen aan te nemen, vertelt woordvoerder Ellen Ehmen. "Een
zeer beperkt aantal zakelijke rijders mogen de telefoon -alleen
handsfree- opnemen als er een noodsituatie is. Het protocol blijft dan
dat ze kort het gesprek aannemen om af te spreken dat ze terugbellen op
een veilige plek langs de kant van de weg of op een rustplaats." Andere
bedrijven en organisaties die deelnemen zijn Schenk Papendrecht BV,
Shell, BP, Tata Steel, Gasunie, UPS Nederland en brancheorganisaties
EVO en VNA. Zij maken in het kader van de actie hun telefoonprotocol
openbaar.
De campagne
De campagneboodschap 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden'
verschijnt op vijfhonderd borden langs wegen en bij parkeerplaatsen, op
de radio klinken spotjes en voor partners en vrijwilligers worden er
flyers en posters verspreid via tankstations. Ook is er een speciale
campagnesite: www.laatjenietafleiden.nl
*
Razende Robot Reporter