KPMG
Twitteraar houdt zich keurig aan de spelregels
Nederlanders die gebruik maken van social media houden zich in het
algemeen keurig aan de spelregels. Niet alleen worden de voorschriften
van de werkgever in strikt nageleefd, ook weerhoudt de Nederlander zich
ervan om anderen in diskrediet te brengen of ongepaste berichten via de
diverse internetplatforms te communiceren.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar het gebruik van social media en
de vraag in hoeverre Nederlanders hun verantwoordelijkheid kennen bij
het gebruik van deze media. Slechts 20% van de onderzochte Nederlanders
geeft aan achteraf wel eens spijt te hebben gehad van een bericht of
foto op Hyves, Facebook of Twitter en 15% heeft zich wel eens benadeeld
gevoeld door een bericht van een ander op één van deze media. Bijna 90%
houdt bij het gebruik van social media rekening met het imago van de
werkgever.
Van de onderzochte Nederlanders geeft bijna de helft aan dat de
werkgever over beleid beschikt voor het gebruik van social media.
Volgens Edo Roos Lindgreen, partner bij KPMG Risk Consulting, gaat het
hierbij in de meeste gevallen om een code, waarin vastgelegd is hoe de
onderneming en zijn werknemers zich kunnen en mogen manifesteren op
internetplatforms.
Roos Lindgreen: "Over het gebruik van bijvoorbeeld de mobiele telefoon
bestaan bij veel bedrijven in het algemeen informele afspraken. Met
Hyves en Facebook ligt dat ingewikkelder. Daar kunnen collega's zich
aan elkaar storen vanwege een frivool profiel op Hyves of een bericht
op Facebook. De vraag rijst dan vaak of dat past bij de uitstraling van
het bedrijf en of van de medewerker gevraagd kan worden rekening te
houden met het imago van de onderneming.
Overigens blijken collega's zich in beperkte mate te storen aan elkaars
gedrag op de diverse internetplatforms. Slechts 9% spreekt een collega
wel eens aan op de uitingen die op Hyves en Facebook worden gedaan."
Hoewel het gebruik van de social media de afgelopen jaren een enorme
vlucht heeft genomen, blijkt de Nederlander toch terughoudend om alle
privégegevens op deze manier met anderen te delen. Van de onderzochte
Nederlanders geeft 75% aan het een probleem te vinden om zijn
privéleven op internetplatforms te delen. Ruim 80% gebruikt de social
media met name om informatie over anderen te achterhalen.
Overigens blijkt een beperkt aantal mensen voordeel van de social media
te ervaren voor de carrière. Slechts 16% geeft aan dat het gebruik van
Hyves, Facebook en Twitter een nieuwe impuls aan hun loopbaan heeft
gegeven.
Hoewel niet iedereen bereid blijkt zijn privéleven via het internet met
anderen te delen, worden volgens Roos Lindgreen de risico's van
internetplatforms voor de privacy nog altijd onderschat. Roos
Lindgreen: "De opkomst van deze sociale media heeft geleid tot een
massale publicatie van persoonlijke gegevens op internet, niet alleen
gewenst en bewust, maar vaak ongewenst of onbewust. Honderden miljoenen
gebruikers van sociale media geven dagelijks zeer intieme gegevens
prijs zonder dat daar enige tegenprestatie tegenover staat.
Steeds meer gegevens verhuizen dus vanuit de persoonlijke levenssfeer
naar de openbare digitale ruimte. Dat betekent dat niet overheden of
multinationals de grootste bedreiging voor onze privacy vormen, maar
wijzelf. Dat betekent dat onze kijk op privacy en daarmee ook de
beveiliging van gevoelige bedrijfsgegevens de komende jaren ingrijpend
en definitief zal dienen te veranderen."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.