Kunnen leerlingen niet meer spellen?
Den Haag, 11 oktober 2011
De Nederlandse Taalunie, die de officiële spelling vastlegt, heeft
onderzocht of er echt een probleem is met de spellingvaardigheid van
leerlingen. Het resultaat publiceert ze in een rapport met de sprekende
titel: "Ze kunnen niet meer spellen." Kan de Taalunie er wat aan doen?
Aanleiding tot het onderzoek zijn alarmerende berichten in de media
over studenten, en zelfs onderwijsmensen, die niet meer kunnen spellen.
In deze berichten is altijd een dubbele boodschap te lezen:
- leerkrachten en aankomende studenten behoren foutloos te spellen;
- vroeger was de spellingvaardigheid beter.
Blijkbaar laat het onderwerp weinig mensen onverschillig. Daarom heeft
de Taalunie zich voorgenomen om na te gaan of het werkelijk om een
(onderwijs)probleem gaat en zo ja, of zij een bijdrage kan leveren aan
de oplossing ervan.
Het rapport laat zien dat er weinig gegevens zijn die zicht geven op de
spellingvaardigheid van leerlingen. Een achteruitgang kan daaruit niet
hard aangetoond worden. Een van de aanbevelingen uit het rapport is een
langlopende monitoring, ook in het voortgezet/secundair onderwijs, die
ontwikkelingen - in welke richting dan ook - zichtbaar zal maken. Wel
wordt uit het rapport duidelijk dat correct spellen voor veel jongeren
niet vanzelfsprekend is. Ze schrijven veel, maar vooral in een omgeving
waarin andere conventies gelden dan in de traditionele schrijfcultuur
van brieven en publicaties.
De conclusies en aanbevelingen uit het rapport vormen een uitgangspunt
voor discussie en voor verdere reflectie op het spellingonderwijs. Een
aanzet wordt gegeven door tien mensen die direct of indirect betrokken
zijn bij (de resultaten van) spellingonderwijs, en die hun ervaringen
toelichten in een persoonlijk essay.
Duidelijk is alvast dat het onderwijs leerlingen moet voorbereiden op
een wereld waarin ze niet in een kramp hoeven te schieten over een
tekstuele onvolkomenheid in een kattebelletje of sms'je, maar waarin ze
wel een brief, artikel, post, blog of rapport moeten kunnen schrijven
zonder spelfouten.
Het rapport is als pdf te downloaden en kan via onze printing-on-demand
service worden besteld.
---
De Nederlandse Taalunie is een beleidsorganisatie waarin Nederland,
Vlaanderen en Suriname samenwerken op het gebied van de Nederlandse
taal en letteren en het onderwijs in en van het Nederlands. De Taalunie
ziet het als haar opdracht om ervoor te zorgen dat alle
Nederlandssprekenden hun taal op een doeltreffende manier kunnen
gebruiken. Meer informatie over de Taalunie is te vinden op
taalunieversum.org.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ludo Permentier,
info@taalunie.org, telefoon + 31 70 346 95 48.
Nederlandse Taalunie