FloraHolland


Thema `Verleiding' op FloraHolland Leliedag

FloraHolland (11 oktober 2011) - Verleid uw klanten en vergroot uw kans op succes met de Lelie: een bloem vol betekenis!

Dit was het thema van de FloraHolland Leliedag die 6 oktober, tegelijkertijd met de Lijnrijders- en Handelsbeurs, werd georganiseerd in Rijnsburg. Ruim 100 vakgenoten kwam met elkaar en hun klanten in contact. Volgens Gerrit Ravensbergen, voorzitter van de Lelie Promotie Campagne (LPC), heeft de Leliesector een prima zet gedaan door 1,5 miljoen euro bij elkaar te brengen voor een intensieve promotiecampagne met Lelies. Een campagne die nu haar laatste jaar ingaat en roept om een vervolg.

Deze oproep onderstreepte LPC-bestuurslid en Lelie-aanvoerder Jhon Koopman "Het is altijd moeilijk hard te maken wat het precieze effect van een promotie is, maar wanneer we zo verrassend bezig blijven als in de afgelopen maanden dan loont dat zeker. Een actie zoals het 'Lelie Portret van Lily Allen' of 'Say it with Words' deze week in London leidden tot miljoenen klantencontacten en hoge scores op bijvoorbeeld Twitter. Dan halen we zelfs de voorpagina's van The Sun en dat heeft zonder meer z'n positieve effect op de Lelie-vraag. Wij zouden graag zien dat alle aanvoerders de bijdrage verhogen naar 0,3% over hun Lelie-omzet. Daar gaan we aan werken", aldus Koopman. Linda van der Slot van Bloemenbureau Holland toonde vervolgens alle acties van de Lelie Promotie Campagne. Door de vele op elkaar afgestemde activiteiten in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland staat de tussenstand inmiddels op maar liefst ruim 200 miljoen consumentencontacten wereldwijd! Van der Slot sprak wat dat betreft van een unieke prestatie met een individuele productgroep.

Marktontwikkelingen
Fred Wever, Marktmanager Tulp en Lelie van FloraHolland, analyseerde in zijn marktbeschouwing dat 2011 tot nu toe het beste Leliejaar van de afgelopen 15 jaar is. Maar er is vooralsnog allerminst ruimte om de Lelieproductie uit te breiden. Het ongewisse consumentenvertrouwen en de economie in Europa maken dat de aanvoerdaling van 15% in de laatste twee jaar een aan te bevelen trend zou moeten zijn voor de komende beslissingen van Lelie-ondernemers. Voorts riep Wever de aanwezige ondernemers op meer werk te maken van échte clustervorming en schapdenken. "Juist in het verleiden van de Lelieconsumenten op de winkelvloer ligt de potentie om de afzetmarkt voor Lelies en andere bloemen verder te vergroten. Samenwerking, horizontaal en verticaal tot en met het winkelschap, is daarvoor essentieel en alleen daarnà kunnen we weer gericht aan areaalvergroting gaan werken", aldus Wever. De nieuwe frisse lijn van de toekomstige Leliedozen werd tijdens de bijeenkomst gepresenteerd en kreeg de unanieme goedkeuring van de aanwezigen. Ook het voortschrijdende belang van de digitalisering van het vermarkten kwam aan de orde. De enorme toename van Kopen op Afstand, e-Trade en de Bloemencatalogus paste prima bij de goede ontwikkeling die de Lelie-aanvoerders doorvoeren in hun bedrijfsvoering. Steeds meer Lelie-producenten maken zelf hun partijfoto's en geven die mee als productinformatie.

Speeddates
De FloraHolland Leliedag werd afgesloten met een serie geanimeerde speeddates tussen de aanvoerders en hun klanten. Tien exporteurs kregen per kwartier bezoek van ca. 10 aanvoerders en wisselden met elkaar interessante gegevens uit over de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de productie en afzet.
Bij de afsluiting ontvingen alle aanwezigen uit handen van twee dames in een Lelie-creatie (zie foto) een cd-rom met daarop alle promotiemiddelen van de LPC. Voorzitter Gerrit Ravensbergen ging zelfs zover dat hij als eerste een Lelie-tatoo liet plaatsen.