FloraHolland
Thema `Verleiding' op FloraHolland Leliedag
FloraHolland (11 oktober 2011) - Verleid uw klanten en vergroot uw kans
op succes met de Lelie: een bloem vol betekenis!
Dit was het thema van de FloraHolland Leliedag die 6 oktober,
tegelijkertijd met de Lijnrijders- en Handelsbeurs, werd georganiseerd
in Rijnsburg. Ruim 100 vakgenoten kwam met elkaar en hun klanten in
contact. Volgens Gerrit Ravensbergen, voorzitter van de Lelie Promotie
Campagne (LPC), heeft de Leliesector een prima zet gedaan door 1,5
miljoen euro bij elkaar te brengen voor een intensieve promotiecampagne
met Lelies. Een campagne die nu haar laatste jaar ingaat en roept om
een vervolg.
Deze oproep onderstreepte LPC-bestuurslid en Lelie-aanvoerder Jhon
Koopman "Het is altijd moeilijk hard te maken wat het precieze effect
van een promotie is, maar wanneer we zo verrassend bezig blijven als in
de afgelopen maanden dan loont dat zeker. Een actie zoals het 'Lelie
Portret van Lily Allen' of 'Say it with Words' deze week in London
leidden tot miljoenen klantencontacten en hoge scores op bijvoorbeeld
Twitter. Dan halen we zelfs de voorpagina's van The Sun en dat heeft
zonder meer z'n positieve effect op de Lelie-vraag. Wij zouden graag
zien dat alle aanvoerders de bijdrage verhogen naar 0,3% over hun
Lelie-omzet. Daar gaan we aan werken", aldus Koopman. Linda van der
Slot van Bloemenbureau Holland toonde vervolgens alle acties van de
Lelie Promotie Campagne. Door de vele op elkaar afgestemde activiteiten
in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland staat de tussenstand
inmiddels op maar liefst ruim 200 miljoen consumentencontacten
wereldwijd! Van der Slot sprak wat dat betreft van een unieke prestatie
met een individuele productgroep.
Marktontwikkelingen
Fred Wever, Marktmanager Tulp en Lelie van FloraHolland, analyseerde in
zijn marktbeschouwing dat 2011 tot nu toe het beste Leliejaar van de
afgelopen 15 jaar is. Maar er is vooralsnog allerminst ruimte om de
Lelieproductie uit te breiden. Het ongewisse consumentenvertrouwen en
de economie in Europa maken dat de aanvoerdaling van 15% in de laatste
twee jaar een aan te bevelen trend zou moeten zijn voor de komende
beslissingen van Lelie-ondernemers. Voorts riep Wever de aanwezige
ondernemers op meer werk te maken van échte clustervorming en
schapdenken. "Juist in het verleiden van de Lelieconsumenten op de
winkelvloer ligt de potentie om de afzetmarkt voor Lelies en andere
bloemen verder te vergroten. Samenwerking, horizontaal en verticaal tot
en met het winkelschap, is daarvoor essentieel en alleen daarnà kunnen
we weer gericht aan areaalvergroting gaan werken", aldus Wever. De
nieuwe frisse lijn van de toekomstige Leliedozen werd tijdens de
bijeenkomst gepresenteerd en kreeg de unanieme goedkeuring van de
aanwezigen. Ook het voortschrijdende belang van de digitalisering van
het vermarkten kwam aan de orde. De enorme toename van Kopen op
Afstand, e-Trade en de Bloemencatalogus paste prima bij de goede
ontwikkeling die de Lelie-aanvoerders doorvoeren in hun
bedrijfsvoering. Steeds meer Lelie-producenten maken zelf hun
partijfoto's en geven die mee als productinformatie.
Speeddates
De FloraHolland Leliedag werd afgesloten met een serie geanimeerde
speeddates tussen de aanvoerders en hun klanten. Tien exporteurs kregen
per kwartier bezoek van ca. 10 aanvoerders en wisselden met elkaar
interessante gegevens uit over de huidige en toekomstige ontwikkelingen
in de productie en afzet.
Bij de afsluiting ontvingen alle aanwezigen uit handen van twee dames
in een Lelie-creatie (zie foto) een cd-rom met daarop alle
promotiemiddelen van de LPC. Voorzitter Gerrit Ravensbergen ging zelfs
zover dat hij als eerste een Lelie-tatoo liet plaatsen.