FloraHolland
Amaryllisbijeenkomst in teken van marktinformatie en promotie
FloraHolland (11 oktober 2011) - Ruim 40 Amarylliskwekers waren 5
oktober present bij de informatiebijeenkomst van FloraHolland en LTO
Groeiservice. Het programma stond in het teken van marktinformatie en
promotie. Na afloop bezochten de kweker een informatiemarkt over
ontwikkelingen bij FloraHolland die relevant zijn voor het
Amaryllisvak.
Joost Naber, marktspecialist bij FloraHolland, informeerde de
aanvoerders over de exportontwikkelingen van de Amaryllis. De
afzetlanden Duitsland en Nederland zijn samen goed voor ± 50% van de
export. In Frankrijk en Italië is Amaryllis meer een voorjaars- dan een
najaarsproduct. In Duitsland en Nederland wordt het grootste deel van
de Amaryllissen in het najaar verkocht. Ongeveer 80% wordt verkocht via
het segment groothandel/bloemist en 20% via de supermarkt.
Iris van Santen (Productschap Tuinbouw) presenteerde de resultaten van
het detaillisten- en consumentenonderzoek. Hierin valt onder meer op
dat de Nederlandse consument de Amaryllis graag in de knop koopt, maar
de consumenten uit Frankrijk, Engeland en Duitsland wensen juist een
meer open bloem.
Hekkensluiter Ivo van Orden (Bloemenbureau Holland) toonde de nieuwe
promotiecampagne van Amaryllis. In de Duitse regio Nordrhein-Westfalen
rijdt vanaf eind november de `Amaryllis Bloemisten Tour' langs
bloemisten in het segment van de `stijlbewuste' consument.
Tijdens het informele gedeelte konden aanvoerders de informatiemarkt
bezoeken. Onderwerpen waren: de vernieuwde Amaryllis doos, de
vernieuwde aanvoervoorschriften, beeldveilen en het maken van
productfoto's, FloraHolland e-Trade en de Bloemencatalogus. In groepjes
werd uitleg gegeven en er was veel gelegenheid om vragen te stellen.
De kwekers waardeerden deze informatieve Amaryllisbijeenkomst met een
7,5.