FloraHolland


Amaryllisbijeenkomst in teken van marktinformatie en promotie

FloraHolland (11 oktober 2011) - Ruim 40 Amarylliskwekers waren 5 oktober present bij de informatiebijeenkomst van FloraHolland en LTO Groeiservice. Het programma stond in het teken van marktinformatie en promotie. Na afloop bezochten de kweker een informatiemarkt over ontwikkelingen bij FloraHolland die relevant zijn voor het Amaryllisvak.

Joost Naber, marktspecialist bij FloraHolland, informeerde de aanvoerders over de exportontwikkelingen van de Amaryllis. De afzetlanden Duitsland en Nederland zijn samen goed voor ± 50% van de export. In Frankrijk en Italië is Amaryllis meer een voorjaars- dan een najaarsproduct. In Duitsland en Nederland wordt het grootste deel van de Amaryllissen in het najaar verkocht. Ongeveer 80% wordt verkocht via het segment groothandel/bloemist en 20% via de supermarkt.

Iris van Santen (Productschap Tuinbouw) presenteerde de resultaten van het detaillisten- en consumentenonderzoek. Hierin valt onder meer op dat de Nederlandse consument de Amaryllis graag in de knop koopt, maar de consumenten uit Frankrijk, Engeland en Duitsland wensen juist een meer open bloem.

Hekkensluiter Ivo van Orden (Bloemenbureau Holland) toonde de nieuwe promotiecampagne van Amaryllis. In de Duitse regio Nordrhein-Westfalen rijdt vanaf eind november de `Amaryllis Bloemisten Tour' langs bloemisten in het segment van de `stijlbewuste' consument.

Tijdens het informele gedeelte konden aanvoerders de informatiemarkt bezoeken. Onderwerpen waren: de vernieuwde Amaryllis doos, de vernieuwde aanvoervoorschriften, beeldveilen en het maken van productfoto's, FloraHolland e-Trade en de Bloemencatalogus. In groepjes werd uitleg gegeven en er was veel gelegenheid om vragen te stellen. De kwekers waardeerden deze informatieve Amaryllisbijeenkomst met een 7,5.