Consumentenpeiling: koopgedrag kan positief verschil maken voor boeren
Persbericht van Stichting Max Havelaar
Wereldwijde consumentenpeiling: koopgedrag kan positief verschil maken
voor boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden
Bonn - Wereldwijd zijn consumenten ervan overtuigd dat de keuzes die
zij in de winkel maken een positief verschil kunnen maken voor boeren
en arbeiders in ontwikkelingslanden. Dat blijkt uit een nieuw
wereldwijd onderzoek onder 17.000 consumenten uit 24 landen. Het
onderzoek werd in opdracht van Fairtrade International uitgevoerd door
het internationale onderzoeksbureau GlobeScan.
Zes van de tien consumenten (59%) is ervan overtuigd dat zij een
verschil kunnen maken door hun koopgedrag. Deze overtuiging is nog net
zo sterk als, of sterker dan aan het begin van de wereldwijde
economische teruggang in 2008 toen het onderzoek voor het eerst werd
uitgevoerd.
Consumenten hebben hoge verwachtingen van bedrijven ten aanzien van de
strijd tegen armoede - wereldwijd zegt 79 procent van de respondenten
dat bedrijven een belangrijke rol kunnen spelen bij het terugdringen
van armoede door de manier waarop zij zaken doen. Hun voornaamste
zorgen zijn een eerlijke beloning voor de boeren en arbeiders en
productveiligheid: 85% van de consumenten zegt dat dit belangrijke
aspecten zijn voor bedrijven en leveranciers in hun handel met arme
landen.
Respondenten erkennen dat Fairtrade hen in staat stelt om een verschil
te maken - van degenen die bekend zijn met het Fairtrade keurmerk (in
Nederland bekend als Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade), geeft zes
op de tien aan (58%) dat het keurmerk het makkelijker maakt om te
bepalen of een product op eerlijk wijze is geproduceerd. Onder
consumenten die het Fairtrade keurmerk herkennen, beschouwt negen op de
tien het als een betrouwbaar label.
Consumenten begrijpen de rol van Fairtrade in het realiseren van
duidelijke voordelen voor boeren en arbeiders. 64% procent van de
mensen die bekend zijn met het Fairtrade keurmerk, associeert het
keurmerk met het ondersteunen van boeren en arbeiders uit arme landen
om aan armoede te ontsnappen.
"Dit onderzoek bewijst dat consumenten wel degelijk bezorgd zijn om de
mensen en gemeenschappen aan de andere kant van de handelsketen", zegt
Rob Cameron, CEO van Fairtrade International. "Ze willen er zeker van
zijn dat hun normen en waarden gereflecteerd worden in hun dagelijkse
boodschappen en ze verwachten dat bedrijven tegemoetkomen in deze
behoefte. Wij gaan de uitdaging aan om Fairtrade verder te doen groeien
zodat nog meer boeren en arbeiders betere mogelijkheden krijgen voor de
toekomst en zodat nog meer consumenten de keuzes kunnen maken waarin
zij geloven."
Het onderzoek onder meer dan 17.000 consumenten werd uitgevoerd in
Australië, België, Canada, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk,
Ierland, India, Italië, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen,
Oostenrijk, Polen, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, de
Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zweden en Zwitserland.
Van alle consumenten zijn de Franse, Ierse en Zuid-Afrikaanse
consumenten het meest overtuigd van de invloed die zij kunnen
uitoefenen tijdens het winkelen; onder hen gelooft 70% dat hun
koopgedrag een verschil kan maken. De Ieren hebben ook de hoogste
verwachtingen ten aanzien van bedrijven, 89% van de Ieren benadrukt de
rol die bedrijven spelen in het terugdringen van armoede. In het
Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zwitserland, Nederland, Oostenrijk en
Finland geven meer dan acht op de tien consumenten aan het Fairtrade
keurmerk te kennen en tegen te komen.
"Het onderzoek toont aan dat consumenten zich zorgen maken over het
welzijn van boeren en arbeiders in andere landen en dat zij de juiste
keuzes willen maken tijdens het winkelen. Zij zien het Fairtrade
keurmerk als een facilitator - een betrouwbaar merk dat helpt om de
kloof tussen consumenten en producenten te overbruggen", aldus Caroline
Holme, Directeur Onderzoek bij GlobeScan.
Het blijft niet alleen bij woorden, ook de daden wijzen op een
toenemende interesse in Fairtrade producten - in 2010 gaven consumenten
wereldwijd 4.36 miljard euro uit aan Fairtrade producten. Dat is een
stijging van 28 procent ten opzichte van 2009. In verschillende landen
zijn de Fairtrade aankopen zelfs verdrievoudigd waaronder Tsjechië
(386%), Zuid-Afrika (315%), Australië en Nieuw-Zeeland (258%). In de
grootste Fairtrade markt, het Verenigd Koninkrijk, kochten consumenten
een indrukwekkende 47 procent meer Fairtrade gecertificeerde producten.
In Nederland groeide de retailwaarde 37%.
"We zijn ontzettend blij met de resultaten van deze peiling die een
duidelijke steun van de consumenten laten zien. Wij hebben een grote
waardering voor consumenten uit de hele wereld die geven om ons welzijn
en onze levens. Namens alle kleine Fairtrade boeren uit Latijns-Amerika
die ik vertegenwoordig, wil ik hen hartelijk danken," zo reageerde
Merling Preza, voorzitter van het Latijns-Amerikaanse en Caribische
Netwerk van Fairtrade Producenten (CLAC) en manager van de koffie
coöperatie PRODECOOP.
*
Links:
http://www.fairtrade.net
Razende Robot Reporter