Consumentenpeiling: koopgedrag kan positief verschil maken voor boeren

Persbericht van Stichting Max Havelaar

Wereldwijde consumentenpeiling: koopgedrag kan positief verschil maken voor boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden

Bonn - Wereldwijd zijn consumenten ervan overtuigd dat de keuzes die zij in de winkel maken een positief verschil kunnen maken voor boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden. Dat blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek onder 17.000 consumenten uit 24 landen. Het onderzoek werd in opdracht van Fairtrade International uitgevoerd door het internationale onderzoeksbureau GlobeScan.

Zes van de tien consumenten (59%) is ervan overtuigd dat zij een verschil kunnen maken door hun koopgedrag. Deze overtuiging is nog net zo sterk als, of sterker dan aan het begin van de wereldwijde economische teruggang in 2008 toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd.

Consumenten hebben hoge verwachtingen van bedrijven ten aanzien van de strijd tegen armoede - wereldwijd zegt 79 procent van de respondenten dat bedrijven een belangrijke rol kunnen spelen bij het terugdringen van armoede door de manier waarop zij zaken doen. Hun voornaamste zorgen zijn een eerlijke beloning voor de boeren en arbeiders en productveiligheid: 85% van de consumenten zegt dat dit belangrijke aspecten zijn voor bedrijven en leveranciers in hun handel met arme landen.

Respondenten erkennen dat Fairtrade hen in staat stelt om een verschil te maken - van degenen die bekend zijn met het Fairtrade keurmerk (in Nederland bekend als Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade), geeft zes op de tien aan (58%) dat het keurmerk het makkelijker maakt om te bepalen of een product op eerlijk wijze is geproduceerd. Onder consumenten die het Fairtrade keurmerk herkennen, beschouwt negen op de tien het als een betrouwbaar label.

Consumenten begrijpen de rol van Fairtrade in het realiseren van duidelijke voordelen voor boeren en arbeiders. 64% procent van de mensen die bekend zijn met het Fairtrade keurmerk, associeert het keurmerk met het ondersteunen van boeren en arbeiders uit arme landen om aan armoede te ontsnappen.

"Dit onderzoek bewijst dat consumenten wel degelijk bezorgd zijn om de mensen en gemeenschappen aan de andere kant van de handelsketen", zegt Rob Cameron, CEO van Fairtrade International. "Ze willen er zeker van zijn dat hun normen en waarden gereflecteerd worden in hun dagelijkse boodschappen en ze verwachten dat bedrijven tegemoetkomen in deze behoefte. Wij gaan de uitdaging aan om Fairtrade verder te doen groeien zodat nog meer boeren en arbeiders betere mogelijkheden krijgen voor de toekomst en zodat nog meer consumenten de keuzes kunnen maken waarin zij geloven."

Het onderzoek onder meer dan 17.000 consumenten werd uitgevoerd in Australië, België, Canada, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, India, Italië, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zweden en Zwitserland.

Van alle consumenten zijn de Franse, Ierse en Zuid-Afrikaanse consumenten het meest overtuigd van de invloed die zij kunnen uitoefenen tijdens het winkelen; onder hen gelooft 70% dat hun koopgedrag een verschil kan maken. De Ieren hebben ook de hoogste verwachtingen ten aanzien van bedrijven, 89% van de Ieren benadrukt de rol die bedrijven spelen in het terugdringen van armoede. In het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zwitserland, Nederland, Oostenrijk en Finland geven meer dan acht op de tien consumenten aan het Fairtrade keurmerk te kennen en tegen te komen.

"Het onderzoek toont aan dat consumenten zich zorgen maken over het welzijn van boeren en arbeiders in andere landen en dat zij de juiste keuzes willen maken tijdens het winkelen. Zij zien het Fairtrade keurmerk als een facilitator - een betrouwbaar merk dat helpt om de kloof tussen consumenten en producenten te overbruggen", aldus Caroline Holme, Directeur Onderzoek bij GlobeScan.

Het blijft niet alleen bij woorden, ook de daden wijzen op een toenemende interesse in Fairtrade producten - in 2010 gaven consumenten wereldwijd 4.36 miljard euro uit aan Fairtrade producten. Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van 2009. In verschillende landen zijn de Fairtrade aankopen zelfs verdrievoudigd waaronder Tsjechië (386%), Zuid-Afrika (315%), Australië en Nieuw-Zeeland (258%). In de grootste Fairtrade markt, het Verenigd Koninkrijk, kochten consumenten een indrukwekkende 47 procent meer Fairtrade gecertificeerde producten. In Nederland groeide de retailwaarde 37%.

"We zijn ontzettend blij met de resultaten van deze peiling die een duidelijke steun van de consumenten laten zien. Wij hebben een grote waardering voor consumenten uit de hele wereld die geven om ons welzijn en onze levens. Namens alle kleine Fairtrade boeren uit Latijns-Amerika die ik vertegenwoordig, wil ik hen hartelijk danken," zo reageerde Merling Preza, voorzitter van het Latijns-Amerikaanse en Caribische Netwerk van Fairtrade Producenten (CLAC) en manager van de koffie coöperatie PRODECOOP.

*

Links:
http://www.fairtrade.net



Razende Robot Reporter