Première online training 'Laat je niet overvallen' op ROC's
Persbericht van Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Vorig jaar werden in de detailhandel 868 bedrijven overvallen, met een
enorme impact voor ondernemers en winkelpersoneel. Statistisch gezien
maken juweliers, tabakszaken en videotheken de grootste kans een
overvaller over de vloer te krijgen, maar ook supermarkten lopen een
relatief groot risico. Elke overval is er een teveel en daarom lanceert
het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) tijdens de Week van Veiligheid
de nieuwe online training 'Laat je niet overvallen', specifiek gericht
op (aankomend) winkelpersoneel. De training gaat op 11 oktober in
première op negen ROC's, waar de leerlingen een gastcollege krijgen van
een HBD-veiligheidsadviseur.
Voorlichten
'Laat je niet overvallen' is gericht op beginnende winkelmedewerkers en
leerlingen die een detailhandelsopleiding volgen. De lesstof wordt op
een snelle en redelijk laagdrempelige manier gebracht, zodat het met
name jongeren aanspreekt. De cursisten krijgen filmpjes te zien, die
hen als het ware meevoeren in de lesstof. Aan het einde van training
volgt een toets, waarmee een certificaat kan worden behaald. De
training duurt ongeveer drie kwartier: dat staat gelijk aan een lesuur
op school. "De moraal van het verhaal is dat we met deze training niet
willen afschrikken, maar voorlichten. En dan het liefst op een beetje
aansprekende manier", aldus Hendrik-Jan Kaptein, hoofd bestrijding
winkelcriminaliteit bij het HBD. Vanaf 11 oktober is de gratis online
training te volgen via www.hbd.nl.
Voorkomen is beter dan...
Als je daadwerkelijk overvallen wordt, is de impact groot. Een overval
kan een bom leggen onder je gevoel van veiligheid en je vertrouwen in
mensen, kortom: als slachtoffer kun je nog lang last hebben van de
psychische gevolgen ervan. De training richt zich daarom voor een
belangrijk deel op preventie. Kaptein: "Je kunt wel degelijk een aantal
maatregelen nemen om je winkel minder aantrekkelijk te maken voor
overvallers. Bijvoorbeeld door alert te zijn en goede afspraken te
maken over openen en sluiten. Maar de training gaat ook in op wat je
kunt doen tijdens en na een overval. Het bekende RAAK principe, waarbij
de R staat voor Rustig blijven, de A's voor Acceptatie en Afgeven - van
geld of goederen - en de K voor Kijken, om later een goede
daderbeschrijving te kunnen geven. In deze training wijzen we ook op de
mogelijkheid om hulp te krijgen. Nog steeds is het aantal overvallen
veel groter dan het aantal keren dat een beroep wordt gedaan op onze
gratis opvang Slachtofferhulp Detailhandel."
Week van de Veiligheid
De week van 10 t/m 16 oktober is de nationale 'Week van de Veiligheid'.
In deze week organiseren verschillende branche- en koepelorganisaties
in de detailhandel activiteiten om veiligheid bij ondernemers en hun
medewerkers onder de aandacht te brengen. Want het effect van de
inspanningen om winkelcriminaliteit tegen te gaan, is sterk afhankelijk
van de manier waarop er op de winkelvloer met de maatregelen wordt
omgegaan. Surf voor meer informatie naar: www.deweekvandeveiligheid.nl.
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel maakt zich sterk voor een gezonde
detailhandel waarin het goed werken en ondernemen is. Het HBD is
opgericht op verzoek van en wordt bestuurd door de ondernemers- en
werknemersorganisaties in de detailhandel. In het HBD werken
MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel, Centrale Vereniging voor
de Ambulante Handel, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond samen.
*
Links:
http://www.hbd.nl
Razende Robot Reporter