Première online training 'Laat je niet overvallen' op ROC's

Persbericht van Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Vorig jaar werden in de detailhandel 868 bedrijven overvallen, met een enorme impact voor ondernemers en winkelpersoneel. Statistisch gezien maken juweliers, tabakszaken en videotheken de grootste kans een overvaller over de vloer te krijgen, maar ook supermarkten lopen een relatief groot risico. Elke overval is er een teveel en daarom lanceert het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) tijdens de Week van Veiligheid de nieuwe online training 'Laat je niet overvallen', specifiek gericht op (aankomend) winkelpersoneel. De training gaat op 11 oktober in première op negen ROC's, waar de leerlingen een gastcollege krijgen van een HBD-veiligheidsadviseur.

Voorlichten
'Laat je niet overvallen' is gericht op beginnende winkelmedewerkers en leerlingen die een detailhandelsopleiding volgen. De lesstof wordt op een snelle en redelijk laagdrempelige manier gebracht, zodat het met name jongeren aanspreekt. De cursisten krijgen filmpjes te zien, die hen als het ware meevoeren in de lesstof. Aan het einde van training volgt een toets, waarmee een certificaat kan worden behaald. De training duurt ongeveer drie kwartier: dat staat gelijk aan een lesuur op school. "De moraal van het verhaal is dat we met deze training niet willen afschrikken, maar voorlichten. En dan het liefst op een beetje aansprekende manier", aldus Hendrik-Jan Kaptein, hoofd bestrijding winkelcriminaliteit bij het HBD. Vanaf 11 oktober is de gratis online training te volgen via www.hbd.nl.

Voorkomen is beter dan...
Als je daadwerkelijk overvallen wordt, is de impact groot. Een overval kan een bom leggen onder je gevoel van veiligheid en je vertrouwen in mensen, kortom: als slachtoffer kun je nog lang last hebben van de psychische gevolgen ervan. De training richt zich daarom voor een belangrijk deel op preventie. Kaptein: "Je kunt wel degelijk een aantal maatregelen nemen om je winkel minder aantrekkelijk te maken voor overvallers. Bijvoorbeeld door alert te zijn en goede afspraken te maken over openen en sluiten. Maar de training gaat ook in op wat je kunt doen tijdens en na een overval. Het bekende RAAK principe, waarbij de R staat voor Rustig blijven, de A's voor Acceptatie en Afgeven - van geld of goederen - en de K voor Kijken, om later een goede daderbeschrijving te kunnen geven. In deze training wijzen we ook op de mogelijkheid om hulp te krijgen. Nog steeds is het aantal overvallen veel groter dan het aantal keren dat een beroep wordt gedaan op onze gratis opvang Slachtofferhulp Detailhandel."

Week van de Veiligheid
De week van 10 t/m 16 oktober is de nationale 'Week van de Veiligheid'. In deze week organiseren verschillende branche- en koepelorganisaties in de detailhandel activiteiten om veiligheid bij ondernemers en hun medewerkers onder de aandacht te brengen. Want het effect van de inspanningen om winkelcriminaliteit tegen te gaan, is sterk afhankelijk van de manier waarop er op de winkelvloer met de maatregelen wordt omgegaan. Surf voor meer informatie naar: www.deweekvandeveiligheid.nl.

Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel maakt zich sterk voor een gezonde detailhandel waarin het goed werken en ondernemen is. Het HBD is opgericht op verzoek van en wordt bestuurd door de ondernemers- en werknemersorganisaties in de detailhandel. In het HBD werken MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel, Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond samen.

*

Links:
http://www.hbd.nl



Razende Robot Reporter