Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Patiëntenorganisaties willen inbreng patiënt in Kwaliteitsinstituut

06 oktober 2011
Op 11 oktober spreekt de Vaste Kamercommissie van VWS met de minister over de totstandkoming van een nationaal Kwaliteitsinstituut voor de zorg.

Het Kwaliteitsinstituut moet een forse impuls geven aan de kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg in Nederland. De NPCF ondersteunt, in afstemming met de CG-raad, Platform VG, LpGGZ en CSO, dat het Nationaal Kwaliteitsinstituut tot stand komt. Voorwaarde is wel dat de inbreng van ervaringskennis van patiënten goed verankerd is. Daarover stuurt de NPCF een brief naar de Vaste Kamercommissie van VWS.

Inbreng en borging cliëntenperspectief
De patiëntenorganisaties willen dat zorgprofessionals en patiënten samen normen opstellen voor zorginkoop van zorgverzekeraars.

Een aantal grote patiëntenorganisaties dragen met het programma Kwaliteit in Zicht (KIZ) al bij aan een professionele inbreng namens patiënten. De financiering van het programma KIZ loopt tot december 2012. De NPCF wil dat dit programma ook doorna door kan gaan, en dat het met bijbehorende financiering ondergebracht wordt bij het kwaliteitsinstituut.

Keuze informatie voor patiënten en cliënten
Het kwaliteitsinstituut heeft als taak de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken voor iedereen. De NPCF ziet het verspreiden van keuze- en kwaliteitsinformatie als een kerntaak voor patiëntenorganisaties omdat zij patiënten betrouwbare en onafhankelijke informatie kunnen bieden. De NPCF pleit er dan ook voor om deze rol, met bijbehorende middelen, neer te leggen bij de patiëntenorganisaties.

Inrichting van het kwaliteitsinstituut
Tot slot pleiten de patiëntenorganisaties er in de brief voor dat in het vijfkoppige bestuur van het Kwaliteitsinstituut minimaal een iemand zit namens de patiënt. Alleen dan kan de inbreng van patiënten verankerd en optimaal geborgd worden.