Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Patiëntenorganisaties willen inbreng patiënt in Kwaliteitsinstituut
06 oktober 2011
Op 11 oktober spreekt de Vaste Kamercommissie van VWS met de minister
over de totstandkoming van een nationaal Kwaliteitsinstituut voor de
zorg.
Het Kwaliteitsinstituut moet een forse impuls geven aan de
kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg in Nederland. De NPCF
ondersteunt, in afstemming met de CG-raad, Platform VG, LpGGZ en CSO,
dat het Nationaal Kwaliteitsinstituut tot stand komt. Voorwaarde is wel
dat de inbreng van ervaringskennis van patiënten goed verankerd is.
Daarover stuurt de NPCF een brief naar de Vaste Kamercommissie van VWS.
Inbreng en borging cliëntenperspectief
De patiëntenorganisaties willen dat zorgprofessionals en patiënten
samen normen opstellen voor zorginkoop van zorgverzekeraars.
Een aantal grote patiëntenorganisaties dragen met het programma
Kwaliteit in Zicht (KIZ) al bij aan een professionele inbreng namens
patiënten. De financiering van het programma KIZ loopt tot december
2012. De NPCF wil dat dit programma ook doorna door kan gaan, en dat
het met bijbehorende financiering ondergebracht wordt bij het
kwaliteitsinstituut.
Keuze informatie voor patiënten en cliënten
Het kwaliteitsinstituut heeft als taak de kwaliteit van zorg
inzichtelijk te maken voor iedereen. De NPCF ziet het verspreiden van
keuze- en kwaliteitsinformatie als een kerntaak voor
patiëntenorganisaties omdat zij patiënten betrouwbare en onafhankelijke
informatie kunnen bieden. De NPCF pleit er dan ook voor om deze rol,
met bijbehorende middelen, neer te leggen bij de patiëntenorganisaties.
Inrichting van het kwaliteitsinstituut
Tot slot pleiten de patiëntenorganisaties er in de brief voor dat in
het vijfkoppige bestuur van het Kwaliteitsinstituut minimaal een iemand
zit namens de patiënt. Alleen dan kan de inbreng van patiënten
verankerd en optimaal geborgd worden.