Ingezonden persbericht
Ronald Morien in voorste gelederen op Spa-Francorchamps
WIEUWERD / FRANCORCHAMPS (B), 9 oktober 2011 - Hoewel titelprolongatie in de Toerwagen Diesel Cup alleen nog in theorie mogelijk is, heeft Ronald Morien zich van zijn beste kant laten zien in het voorlaatste raceweekend dat werd gehouden op het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps. De 43-jarige ondernemer uit Wieuwerd was op weg naar twee goede klasseringen om zodoende zicht op de titel te houden, maar technische pech gooide roet in het eten. "Het zit er niet meer in, maar we gaan tijdens de finale evengoed onze uiterste best doen", zegt Morien.
Het zeven kilometer lange Belgische circuit was een prima locatie voor het uitvechten van het kampioenschap. Daarnaast waren de wisselende weersomstandigheden een extra ingrediënt voor de nodige spanning. De training en kwalificatie werden op een natte baan verreden. In de tijdtraining had Morien op meer gehoopt, maar met een zevende startpositie voor de eerste wedstrijd was er nog geen man overboord.
Podiumplaats
Het asfalt droogde inmiddels op, waarna de coureur met de Volkswagen Golf 5 de eerste manche goed vertrok en na een paar bochten lag hij zelfs op kop. Hoewel hij uitliep op de rest van het veld, reed Marcel Roeleveld met de Volvo C30 D5 in zijn kielzog. "Marcel leek veel sneller, maar hij is achter me gebleven. Zo heb ik tot aan de pitstops het veld aangevoerd", vertelt Morien. Daarna kregen hij en teamgenoot Dennis de Groot - die halverwege de wedstrijd het stuur overnam - te maken met pech. Enkele concurrenten hadden reeds hun verplichte pitstop gemaakt voordat vanwege een ongeval code zestig werd ingesteld. Dat betekende dat er tijdens deze situatie slechts zestig kilometer per uur mocht worden gereden. "We lagen 25 seconden voor op de rest en dat waren we kwijt", constateerde Morien. Teamgenoot De Groot vervolgde de race in derde stelling, waar de equipe tevens eindigde.
Regenrace
In tegenstelling tot de eerste wedstrijd, werd de tweede race in regenachtige omstandigheden verreden. Ook nu was Morien in een kansrijke positie om op het podium te eindigen. Vlak na de beroemde bocht Eau Rouge stootte hij door naar de koppositie in de wedstrijd. "Kort daarop werd het racen vanwege incidenten elders op de baan twee keer geneutraliseerd onder code zestig", legt Morien uit. Helaas trad na een half uur plots een technisch mankement op. "Vlak voor de tweede code zestig wilde de versnelling niet meer uit z'n drie. Twee coureurs haalden mij in, maar gaven de positie terug toen ze de paarse vlag van de neutralisatie zagen", vertelt de Fries. Maar toen wist hij dat het een moeilijke opgave zou worden om punten te scoren. Kort daarop werd de auto naar de pitstraat gebracht en werd er besloten om vanwege de kapotte versnellingsbak niet meer verder te rijden.
De finale
Omdat de grootste concurrent Jeroen Dik - tevens rijdend met een Volkswagen Golf 5 - op het podium eindigde, is het verschil in punten dusdanig groot geworden dat Morien alleen in theorie nog kan winnen. "Prolongatie van de titel zit er niet meer in, maar we gaan tijdens de Formido Finaleraces op 15 en 16 oktober voor de laatste keer proberen om zo ver mogelijk te komen", besluit Morien.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht