ProRail
Persbericht
07-10-2011
ProRail vervroegt aanbrengen anti-slipgel
- Bladeren en vocht leiden tot gladheid op spoor
- Meeste blad zit nog aan boom
- Uit voorzorg vervroegt ProRail stroever maken spoor
- Animatiefilm over gladheid spoor
Spoorbeheerder ProRail start aanstaande maandag met het aanbrengen van
een speciale gel die het spoor stroever maakt. Regen en vallende
bladeren leiden in de herfst tot gladheid op het spoor. Hoewel de
meeste blaadjes nog aan de bomen hangen (ruim 90 procent), wordt uit
voorzorg een week eerder dan gepland gestart met het stroever maken van
de spoorstaven. Ondanks deze en andere maatregelen valt niet uit te
sluiten dat treinen door herfstweer vertraging kunnen oplopen.
Gladheid op het spoor wordt tijdens de herfst veroorzaakt doordat
platgereden bladeren bij vochtig weer een spekgladde laag op de
spoorstaven vormen. Naast bladeren kunnen ook roest, olie,
luchtvervuiling en algen het spoor glad maken, vooral in combinatie met
vochtigheid. Wereldwijd heeft het spoor hier last van. Om te voorkomen
dat treinen bij het remmen en optrekken slippen en er daardoor schade
aan wielen en rails ontstaat, passen machinisten hun snelheid aan bij
gladde sporen. Ze remmen eerder en trekken voorzichtiger op. Dit kan
tot vertraging leiden.
Sandite
Om hinder voor treinreizigers zoveel mogelijk te voorkomen brengt
ProRail in samenwerking met NS tijdens de herfst een speciale
anti-slipgel (Sandite) op de rails bestaande uit zand en
metaaldeeltjes. Hoewel dit geen wondermiddel is, maakt Sandite het
spoor wel een stuk minder glad. De gel wordt vóór aanvang van de
ochtendspits op vaste trajecten aangebracht waar regelmatig gladheid
optreedt en indien nodig ook tijdens de avondspits en in het weekend.
Ook buiten deze vaste trajecten kan Sandite worden toegepast; hiervoor
heeft ProRail een speciale wagon achter de hand.
Preventiemaatregelen
ProRail neemt ook maatregelen om te voorkomen dat bladeren op de rails
terechtkomen. We verwijderen bladeren op en langs het spoor en plaatsen
op een aantal locaties rasters langs de baan om de bladeren op te
vangen. Dit voorkomt dat bladeren door een voorbijrijdende trein het
spoor op worden gezogen. Daarnaast worden in de aanloop naar de herfst
bomen en struiken die dicht op het spoor staan met regelmaat gesnoeid.
Ook zit op verschillende plaatsen in het spoor een systeem dat
signaleert of een passerende trein schade aan de wielen heeft. Hierdoor
kunnen de beschadigde wielen op tijd worden gerepareerd voordat ze
verdere schade aan het spoor veroorzaken. Ondanks al deze preventieve
maatregelen houdt ProRail er rekening mee dat treinen door herfstweer
vertraging oplopen.
Wereldwijd een probleem
Gladheid op het spoor komt niet alleen in Nederland voor. Wereldwijd
heeft het spoor er last van. ProRail heeft regelmatig overleg met
zusterorganisaties om kennis en ervaringen uit te wisselen.
Informatie over gladheid
Op de website van ProRail is meer informatie te vinden over onze
herfstmaatregelen. Onder meer een korte animatiefilm waarin het
probleem van gladheid wordt uitgelegd.
[s?pers.persberichten.actueel.landelijk.prorailvervroegtaanbrengenanti-
slipgel&category=Landelijk]