Pilot om doorstroming bussen te verbeteren
6 oktober 2011
Hoe kunnen bussen, maar ook ander verkeer, zo snel mogelijk van het
NS-station in Zwolle naar de binnenstad komen, en van het centrum naar
het station. Zwolle gaat dat gedurende de maand oktober onderzoeken met
een bijzonder experiment op deze route. Verkeersregelaars kijken op
drie afzonderlijke locaties op het traject of daar door begeleiding van
het (bus)verkeer een betere doorstroming mogelijk is. Bovendien wordt
gekeken of verkeersbegeleiding op alle drie de locaties tegelijkertijd
tot een betere verkeersafwikkeling leidt.
Zwolle onthaalt bezoekers zo gastvrij mogelijk. Daar hoort onder andere
bij dat binnenstadbezoekers die met de bus komen snel en efficiënt van
en naar het centrum vervoerd worden. Bovendien is de inzet daarbij dat
het overige verkeer zo min mogelijk hinder ondervindt van het openbaar
vervoer. Buspassagiers en passerende weggebruikers worden nadrukkelijk
verzocht hun ervaringen tijdens het experiment door te geven, via de
website van de gemeente: www.zwolle.nl/bereikbarebinnenstad.
Spitsperiodes
De pilots om uit te vinden hoe busverkeer en andere weggebruikers
optimaal van, naar en langs de Zwolse binnenstad kunnen worden geleid
vinden doordeweeks plaats, tijdens de spitsperiodes. In week 40 tot en
met 44 kunnen passanten tussen 7.30-9.30 uur 's ochtends en 15.30-18.30
uur 's middags te maken krijgen met de verkeersregelaars op drie
plekken op de route tussen NS-station en binnenstad.
Station
Deelexperiment 1 vindt plaats bij het station. Op vier plekken staan
daar verkeersregelaars om te zorgen voor een soepele doorstroming van
bussen en ander verkeer: bij de uitrit van de streekbussen, bij de
uitrit van de stadsbussen, bij de voetgangersoversteekplaats ter hoogte
van de Terborchstraat en bij de rotonde op het Stationsplein.
T-splitsing
Deelexperiment 2 vindt plaats op de T-splitsing van de Stationsweg en
de Burgemeester Van Roijensingel. Drie verkeersregelaars dragen daar
zorg voor een soepele afhandeling van doorgaand verkeer en voetgangers.
Nieuwe Havenbrug
Deelexperiment 3 heeft plaats bij de Nieuwe Havenbrug. Ook daar zorgen
drie verkeersregelaars voor de begeleiding van doorgaand verkeer en
voetgangers. Belangrijk onderdeel van de experimenten is dat gekeken
wordt of door de bussen tijdelijk voorrang te geven het openbaar
vervoer efficiënter door kan rijden zonder dat dit tot grote overlast
voor het overige verkeer zorgt. Tijdens de pilot worden video-opnames
gemaakt van de verkeerssituatie. Die beelden worden gebruikt om het
effect van de verkeersbegeleiding te analyseren.
Samenwerking
De pilots zijn voorbereid in samenwerking met de provincie Overijssel
en busvervoerder Syntus. Deze proeven maken deel uit van een breder
pakket aan pilots om te komen tot een gastvrije binnenstad, zoals de
mobiele fietsenstallingen en een pilot voor een betere doorstroming van
verkeer in de buurt van de parkeergarage onder het Maagjesbolwerk. Doel
van de deelnemende partners is om ervaringen op te doen die leiden tot
structurele maatregelen.
Onderdeel van het onderzoek zijn de ervaringen van buspassagiers en
weggebruikers met deze pilots op deze route tijdens de spitstijden.
Provincie Overijssel