tot aanleg tunnel en onderzoek
Drieluik Den Dolder: raad besluit tot aanleg tunnel en onderzoek
De gemeenteraad van Zeist besloot 4 oktober rond het Drieluik in Den
Dolder de fietstunnel (langzaamverkeerstunnel) bij de Tolhuislaan zo
snel mogelijk aan te leggen. Ook gaf de raad opdracht om, in overleg
met ondernemers en bewoners, te komen tot meerdere varianten voor de
herinrichting van het centrumgebied. Deze varianten worden aan de raad
voorgelegd. De raad heeft bovendien het college opdracht gegeven te
onderzoeken hoe de meest veilige totale verkeerssituatie kan worden
bereikt. Pas nadat de fietstunnel gereed is en de uitkomst van het
verkeersveiligheidsonderzoek aan de raad is voorgelegd, start eventueel
na een heroverweging de feitelijke aanleg van de alternatieve autoroute
(`bypass') via de Andreas Foxlaan en de gedeeltelijke sluiting van de
spoorwegovergang.
Amendement
Deze besluiten zijn het gevolg van de behandeling van het raadsvoorstel
over het Drieluik. Daarbij is een amendement aangenomen dat de fracties
van D66, VVD, GroenLinks en PvdA hebben ingediend (een amendement is
een voorstel om het voorgelegde raadsvoorstel te wijzigen). Het
amendement is aangenomen met 21 stemmen vóór en 11 tegen. Ook de SP
stemde vóór het amendement. Een eerder behandeld amendement, van het
CDA, ChristenUnie/SGP, Seyst.nu, Groene Democraten, Zeist en Pro Zeist
redde het niet: 20 stemmen tegen en 12 vóór. Dit amendement hield in
dat alleen de tunnel aan de Tolhuislaan zou worden aangelegd. De
spoorwegovergang zou dan niet worden afgesloten en er zou dan dus ook
geen alternatieve autoroute (`bypass') nodig zijn. Verder werd het
college via dit amendement gevraagd te onderzoeken hoe de
spoorwegovergang en de centruminrichting veiliger konden worden
gemaakt. Een motie van het CDA en een motie van de Groene Democraten
Zeist werden beide niet aangenomen.
Aanleg tunnel
Voordat de bouw van de fietstunnel kan starten, gaat de gemeente in
overleg met ProRail over een realisatieovereenkomst. Hierin worden
onder meer afspraken gemaakt over de financiering. Nadat de
realisatieovereenkomst is afgesloten, moeten voor aanleg van de tunnel
nog procedures worden doorlopen (onder meer de aanvraag van een
bouwvergunning). Daarna kan de bouw starten. Dat houdt in dat de tunnel
op zijn vroegst eind 2013 klaar is. Als alle bezwaar- en
beroepsprocedures worden benut, zal de ingebruikname met vele maanden
worden vertraagd.
Verkeersveiligheidsonderzoek
Wat betreft het verkeersveiligheidsonderzoek, vraagt de raad om een
vergelijking van de huidige verkeers(on)veiligheid bij de
spoorwegovergang en de te verwachten verkeers(on)veiligheid op de nieuw
te realiseren kortsluitroute (alternatieve autoroute tussen Den Dolder
noord en zuid, via de Andreas Foxlaan) en de aangrenzende wegen. De
raad vraagt ook om een meting van het effect van de fietstunnel op de
verkeersveiligheidssituatie bij de spoorwegovergang.
Gemeente Zeist