Politie IJsselland
Verplaatsbare flitspaal in Den Nul
Den Nul, 05-10-2011
In twee politieregios, IJsselland en Limburg-Zuid, loopt vanaf maandag
12 september gedurende drie maanden een proef met een verplaatsbare
flitspaal. Met de proef willen het Landelijk Parket Team Verkeer en de
verkeershandhavingsteams van de politie ervaring opdoen met dit voor
Nederland nieuwe handhavingsmiddel. Daarnaast wordt onderzocht wat het
effect van de verplaatsbare paal is op het weggedrag. Dit gebeurt met
uitvoerige metingen door wegkantradars en een enquête onder passanten.
Na drie weken in Lemele te hebben gestaan, staat de flitspaal sinds
maandag 3 oktober in Den Nul.
Doel verplaatsbare paal
Met een verplaatsbare flitspaal is het mogelijk op verschillende
plaatsen op een traject te handhaven. De paal kan gedurende een paar
weken op één locatie staan om vervolgens een paar kilometer verderop te
worden geplaatst, of een tijdje op een geheel andere plek te worden
neergezet. Dit maakt de handhaving dynamischer, minder voorspelbaar en
daardoor effectiever dan met vaste opstelpunten. In Zwitserland heeft
de verplaatsbare flitspaal bewezen dat over een heel traject de
snelheid substantieel naar beneden kan worden gebracht. De
verplaatsbare paal heeft over een veel langer traject effect dat langer
doorwerkt dan de traditionele vaste opstelpunten.
Onderzoek snelheden
In de politieregio IJsselland is de N337 tussen Wijhe en Olst
aangewezen als proeftraject voor de verplaatsbare paal. De paal werd
maandag 3 oktober in de bebouwde kom van Den Nul neergezet. De weg komt
- gelet op de hoge gemiddelde snelheden en kans op gevaarlijke
verkeerssituaties - in aanmerking voor handhaving. Op het traject zijn
een aantal locaties aangewezen waar de paal goed kan staan. Daarnaast
zijn er nog twee locaties in IJsselland aangewezen waar de paal wordt
neergezet in de proefperiode. De paal zal afwisselend een paar weken op
de traject het staan en een paar weken op de andere locaties. Op het
traject en de aparte locaties hangen wegkantradars. De wegkantradars
hebben de afgelopen twee weken al een zogenoemde nulmeting uitgevoerd.
In de onderzoeksperiode meten de wegkantradars continu, waardoor
bekeken kan worden of weggebruikers zich laten beïnvloeden door de
aanwezigheid van de paal. Ook kan worden geanalyseerd of de
(gemiddelde) snelheid na verloop van tijd afneemt, ook als de paal er
niet staat (of zich elders op het traject bevindt).
Flitspaal beboet nog niet
De verplaatsbare flitspaal schrijft nog geen verbalen omdat er in
Nederland nog geen typegoedkeuring voor dit nieuwe handhavingsmiddel
is. De verplaatsbare paal functioneert wel, maar wordt voor deze proef
niet aangesloten op de verwerkingssystemen van de politie en het
Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). De politie voert tijdens het
onderzoek regelmatig met mobiele apparatuur snelheidscontroles uit in
de directe omgeving van de verplaatsbare paal. De weggebruikers kunnen
dus daadwerkelijk geverbaliseerd worden.
Uitkomsten proef
De ervaringen van de verkeershandhavingsteams die met de verplaatsbare
paal proefdraaien en de uitkomsten van de metingen met de wegkantradars
en het onderzoek onder weggebruikers worden meegenomen bij de
beslissing om wellicht in de toekomst met dit nieuwe middel te gaan
werken.