Gemeente De Wolden


Persbericht





Zuidwolde, 4 oktober 2011




Digitale dienstverlening gemeente De Wolden volwassen

Voor het eerst staat de gemeente De Wolden in de top 10 van digitale dienstverlening gemeenten. Dit blijkt uit de Benchmark digitale dienstverlening 2011 van Ernst & Young, onder de in totaal 415 gemeenten, die binnenkort verschijnt. De Wolden, staat als enige noordelijke gemeente, op de zesde plaats onder de steden Den Haag, Zoetermeer, Nieuwegein, Leiden en Dordrecht.


Elf veelgebruikte diensten getoetst
In het Binnenlands Bestuur van 30 september staat dat de onderzoekers elf veelgebruikte diensten tegen het licht hielden. Van het aanvragen van een afschrift van de gemeentelijke basis administratie tot het maken van een afspraak voor het afhalen van grofvuil.
De onderzoekers onderscheiden drie gradaties van volwassenheid: bij de laagste biedt de website alleen informatie over een dienst of product. Als ook formulieren te downloaden zijn, is dat een niveau hoger. Pas als een inwoner een aanvraag volledig digitaal kan afhandelen en niet meer met zo'n ingevuld formulier naar de gemeente hoeft, is er sprake volgens Ernst & Young van volwassen e-dienstverlening.

Compliment voor de digitale dienstverlening

De Wolden had een gemiddelde van 2,64 punten. Maximaal kon een gemeente 3 punten scoren. De Haag heeft met 2,72 punten de hoogste score. De digitale dienstverlening staat hoog op de gemeentelijke prioriteitenlijst. Met een beperkt budget voert de gemeente het uitvoeringsprogramma Dienstverlening, dat door de gemeenteraad is vastgesteld, uit. Deze score ziet de gemeente als een compliment. De komende jaren blijft de gemeente op de digitale dienstverlening inzetten.