Gemeente Apeldoorn

4-10-2011

Aanpak overlastveroorzaker met gebiedsontzegging

Om de aanpak van notoire overlastgevers nog effectiever te kunnen uitvoeren is onlangs een vernieuwde beleidsregel Gebiedsontzeggingen van kracht geworden. Vanaf deze week kan de politie dit instrument toepassen om overlastveroorzakers te weren. Een gebiedsontzegging kan nu in de hele gemeente worden toegepast, voorheen was dit alleen rondom het stadion van AGOVV en in de omgeving van het uitgaansgebied. De nieuwe gebiedsontzegging is in samenspraak met de gemeente, politie en openbaar ministerie ingesteld. Een gebiedsontzegging wordt toegepast bij openbare orde verstoringen zoals vernielingen, openbaar dronkenschap en lastig vallen van mensen.

De duur van de gebiedsontzegging hangt samen met het gepleegde strafbare feit. In de nieuwe situatie zijn vaste afspraken gemaakt over de lengte van opgelegde ontzeggingen en een oplopende duur als iemand vaker overtredingen begaat. Een ontzegging omvat minimaal 24 uur en maximaal 8 weken.

Nieuw is verder dat niet meer sprake is van twee waarschuwingen maar van één waarschuwing. Voorheen moest eerst sprake zijn van een overtreding, bij een volgend incident een waarschuwing en pas bij incident drie waar de politie aan te pas kwam kon een ontzegging worden opgelegd. Dit was dan alleen van toepassing mits de drie overtredingen ook nog eens binnen 12 maanden werden geconstateerd. Nu krijgt iemand bij een incident meteen een waarschuwing en bij een tweede overtreding meteen een ontzegging. Het gebied wordt aangewezen op basis van het laatst gepleegde strafbare feit.

De afgelopen jaren is er door politie en gemeente veel tijd en energie gestoken in het terugdringen van overlast in de binnenstad van Apeldoorn. In 2008 is het beleid voor gebiedsontzeggingen vastgesteld. Naar aanleiding van de onrust rondom Omnizorg in de zomer van 2010 bleek dat dit beleid niet toereikend was en dat dit moest worden vereenvoudigd zodat de politie dit instrument effectiever zou kunnen toepassen.

Einde persbericht