Gevoelige bedrijfsinformatie door 'nieuwe werken' vaker kwijt
Back-up en beveiliging bedrijfsdata op mobiele apparatuur ondermaats
UTRECHT, 20111004 -- UBedrijven verliezen steeds vaker gevoelige bedrijfsinformatie door het werken met mobiele apparatuur, zoals laptops, usb-sticks en telefoons. ‘Slordigheid, diefstal en beschadigde apparatuur zijn de belangrijkste oorzaken voor het dataverlies’, aldus Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery.
De toename in het gebruik van mobiele apparatuur is een randverschijnsel van ‘Het nieuwe werken’. Medewerkers mogen steeds vaker kiezen wanneer en waar ze werken, waardoor die steeds vaker buiten kantoor aan de slag gaan.
‘Wat we constateren is dat het beveiligingbeleid en de back-up van data op de netwerkserver van het bedrijf goed geregeld is. Daar wordt vaak dagelijks een back-up van gemaakt. Alleen zien we dat medewerkers grote hoeveelheden bedrijfsdata op laptops, usb-sticks en zelfs in hun mobiele telefoons opslaan. Die vallen buiten het zicht van de IT-manager en de gemiddelde medewerker maakt niet elke dag of week een back-up. Die denkt daar gewoonweg niet aan’, zegt Meerman.
Stellar raadt IT-managers dan ook aan om bijvoorbeeld een wekelijkse herinnering naar de medewerkers te sturen, zodat ze bestanden op het netwerk opslaan en niet enkel op het mobiele apparaat. ‘Bij verlies of diefstal van de mobiele apparatuur kan er niets meer gedaan worden om de data terug te halen, behalve dan afwachten of iemand het apparaat vindt en terugbrengt’, zegt Meerman.
‘Dan pas komen bedrijven erachter hoe groot de bedrijfsschade is en kunnen ze zichzelf wel voor het hoofd slaan. Een back-up maken is een heel simpel iets. Dat kost even tijd, al is het niets vergeleken met de tijd die iemand kwijt is aan het overdoen van werkzaamheden.’
Beschadiging Een ander verhaal is het wanneer het apparaat of de software erop beschadigt is geraakt en medewerkers niet meer bij de bestanden kunnen. Dan heeft Stellar diverse gespecialiseerde software beschikbaar die zulke problemen kunnen verhelpen. Is het apparaat dusdanig beschadigd dat ook de software geen uitkomst biedt, dan zijn er nog de datarecovery-experts van Stellar die in een speciaal laboratorium in Utrecht de data kunnen terughalen.
Advies Bedrijven en IT-afdelingen kunnen daarvoor contact opnemen met de helpdesk van Stellar Data Recovery. Meerman: ‘We komen zulke problemen dagelijks tegen bij bedrijven en weten in de meeste gevallen de data weer ongeschonden terug te leveren. Dan is het niet nodig alle werkzaamheden over te doen.
Over Stellar Data Recovery Stellar Data Recovery Nederland is een gespecialiseerd IT-bedrijf dat wereldwijd hoogwaardige dataherstelsoftware- en diensten levert. Met meer dan honderd dataspecialisten, laboratoria in Nederland, de Verenigde Staten en Azië en de meest uitgebreide reeks van zelf ontwikkelde data recovery software is Stellar internationaal toonaangevend op het gebied van data recovery.De helpdesk van Stellar is te bereiken via 030 7600 700, via de chatfunctie op www.stellar.nl en per e-mail: info@stellar.nl.