|PERSBERICHT | | |Europoort/Rotterdam, 4 oktober 2011 | | | | |BOTLEK TANK TERMINAL BINNENKORT IN STAAT SCHEPEN TOT 115.000 DWT TE ONTVANGEN | | | |Maritiem bouwbedrijf Hakkers uit Werkendam is 3 oktober gestart met het slaan| |van nieuwe meerpalen bij de steiger van Botlek Tank Terminal (HES-belang | |50%). De waterdiepte bij BTT's steiger wordt momenteel vergroot van 13,65 naar| |15 meter, zodat BTT schepen met een diepgang tot 115.000 DWT kan ontvangen. | |Er worden 7 palen geslagen. Elke paal heeft een diameter van 2 meter, een | |lengte van 36 meter en een gewicht van circa 50 ton. Het uitbaggeren van de | |haven en het slaan van de palen zullen medio november zijn afgerond. | | | |De bouwwerkzaamheden liggen goed op schema. De operationele en commerciële | |start van de eerste fase wordt | |in het 4e kwartaal van 2011 verwacht. | |Deze fase behelst in totaal 34 tanks met een gezamenlijke opslagcapaciteit van| |200.000 m3. Hiervan is 130.000 m3 voor transport brandstoffen en 70.000 m3 | |voor eetbare oliën en biodiesel. | | | |De vergunning voor de tweede fase wordt in het eerste kwartaal 2012 verwacht, | |waarna zal worden begonnen met het dempen van een deel van de haven. Het is de| |bedoeling om 350.000-550.000 m3 extra tankopslagcapaciteit te creëren. Het | |aantal m3 is afhankelijk van type, aantal en hoogte van de tanks. Geprekken | |met potentiële klanten en banken zijn gaande. | |De te behandelen producten zijn onder meer benzine en benzinecomponenten, | |vliegtuigbrandstof, diesel en ethanol. | |Volgens de huidige planning zal de tweede fase in 2014 gereedkomen. | |Na voltooiing van deze fase beschikt BTT over een state-of-the-art terminal | |met een opslagcapaciteit van 550.000 tot 750.000 m3 voor een gevarieerd pakket| |natte bulkproducten. | | | | | |Directie H.E.S. Beheer N.V. | | | | | | | |Bijlage: foto van het slaan van de nieuwe meerpalen. | | | | | | | | | | | |
Ingezonden persbericht