Operatie NUP van start: gemeenten verbeteren dienstverlening
04.10.2011
Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) begint in opdracht
van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met Operatie NUP
(Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid). Dit
ondersteuningsprogramma helpt gemeenten de komende jaren om hun
(elektronische) dienstverlening enorm te verbeteren. Dit gebeurt door
kennisdeling, standaardisatie en handreikingen. Het programma start per
direct en moet 1 januari 2015 gereed zijn.
Opzet van Operatie NUP
Het NUP moet ervoor zorgen dat gemeenten kunnen bouwen aan betere
dienstverlening, toezicht en handhaving. Dat is een flinke uitdaging,
omdat gemeenten voor 2015 de basis op orde willen hebben. Maar hoe?
Operatie NUP zorgt dat er een gestandaardiseerde implementatieaanpak
komt voor de verschillende NUP-bouwstenen. De aanpak richt zich op een
brede doelgroep binnen de gemeenten: bestuurders, managers en
Informatisering & Automatisering adviseurs.
KING start een ondersteuningsprogramma dat is gebaseerd op vier pijlers
met daarin:
* Impactanalyses om aan te geven hoe een bouwsteen kan worden
geïmplementeerd
* Standaarden & koppelingen om werkprocessen en systemen op elkaar af
te stemmen
* Monitor om de voortgang van de operatie te volgen
* Platform voor kennisdeling en handreikingen
Bestuurlijke afspraken
Operatie NUP is onderdeel van een bredere ondersteuning, zoals tussen
het Rijk en gemeenten is overeengekomen in de Bestuursafspraken
2011-2015. Met de uitvoering van het programma is EUR26,4 miljoen
gemoeid. Dit bedrag wordt betaald door gemeenten en het Rijk. Naast de
EUR26,4 miljoen voor Operatie NUP komt er via een zogeheten 'kasschuif'
EUR104 miljoen beschikbaar, waarmee gemeenten extra advies of
voorzieningen kunnen inkopen. De bijdrage van EUR104 miljoen wordt door
het ministerie van BZK als een renteloze lening aan de gemeenten
verstrekt.
Het NUP
Het NUP (Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en E-overheid)
bestaat uit een aantal belangrijke e-overheids-bouwstenen. Gemeenten
en andere overheidsorganen kunnen die gebruiken om hun dienstverlening
aan burgers en ondernemers sneller, beter en eenvoudiger te maken.
Voorbeelden van deze bouwstenen zijn bijvoorbeeld voorzieningen voor de
berichtenbox van MijnOverheid, het gemeentelijk 14+netnummer of het
stelsel van basisregistraties.
Vereniging Nederlandse Gemeenten