BOVAG

Onduidelijke factuur kost klanten

04 oktober 2011

BOVAG ontwikkelt garagetaal.nl

Uit onderzoek van BOVAG blijkt dat een onduidelijke werkplaatsfactuur voor een meerderheid van de autobezitters reden is om van autobedrijf te wisselen. Daarom gaat BOVAG haar leden helpen bij het opstellen van een heldere en begrijpelijke factuur en consumenten via garagetaal.nl bij het beter begrijpen van die factuur.

Autobezitters zijn over het algemeen best tevreden over de werkplaatsfactuur, ze geven hem een 7,0, zo blijkt uit een onderzoek onder 604 automobilisten, uitgevoerd door MultiScope in opdracht van BOVAG. Aan de andere kant geeft meer dan de helft van de respondenten (58%) aan dat een onduidelijke factuur een reden kan zijn om van onderhoudsadres te wisselen. Het is dus belangrijk dat autobedrijven voldoende aandacht besteden aan hun factuur.

Supermarkt of energiebedrijf?
Een 7 is dus mooi, maar het kan veel beter. Zo vindt 76% van de respondenten dat toekomstige werkzaamheden op de werkplaatsfactuur moeten staan. En slecht 35% van de respondenten is tevreden over de wijze hoe de toekomstige werkzaamheden nu op hun factuur omschreven staan. Leggen we de werkplaatsfactuur naast die van een energiemaatschappij, dan doen autobedrijven het best goed. Maar vergelijken we de garagefactuur met die van een willekeurige supermarkt, dan valt er nog een hoop winst te behalen.

De ideale factuur
Intensieve interviews met elf consumenten (kwalitatief onderzoek uitgevoerd door Blauw Research) leverde input voor de ideale factuur. Die optimale factuur heeft een goede balans tussen eenvoud en de juiste hoeveelheid informatie. Belangrijk is verder dat de factuur overzichtelijk is ingedeeld, met voldoende witregels en duidelijke kolommen. Opvallende conclusie uit het onderzoek is dat klanten de werkzaamheden, dus de gemaakte uren, en de onderdelen graag uitgesplitst op de factuur willen zien. Als het mogelijk is om vaste schema's aan werkzaamheden te koppelen, dan wil de klant daar ook graag inzicht in. Bijvoorbeeld brandstoffilter vernieuwen, elke 60.000 kilometer. Onderdeelnummers of andere codes kunnen daarentegen beter worden weggelaten. Die hebben voor een klant geen toegevoegde waarde en zorgen juist voor onduidelijkheid.
Daarnaast wil de klant de garantie graag terugzien op de factuur. Volgens de BOVAG-leveringsvoorwaarden hebben klanten op reparatie- en onderhoudswerkzaamheden drie maanden garantie. Dat moet dan dus ook op de factuur staan. Dat schept vertrouwen. Net als het BOVAG-logo op een goed zichtbare plek. Tot slot wil een klant graag inzicht in toekomstige werkzaamheden.

Garagetaal.nl
Voorts heeft BOVAG garagetaal.nl ontwikkeld. Handige filmpjes waarin de onderhoudswerkzaamheden worden uitgelegd en de factuur wordt verklaard. Deze filmpjes zijn te zien op bovag.nl/garagetaal, maar kunnen ook door de ondernemers zelf gebruikt worden, bijvoorbeeld op hun website of narrowcasting systeem.