'Goed Bezig' steunt autobedrijven bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
04 oktober 2011
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven gaat leden helpen bij het ontplooien
en doorontwikkelen van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen (MVO). Een een-tweetje met de Johan Cruyff
Foundation is daar onderdeel van.
MVO is de hype voorbij. Het is een onomkeerbare ontwikkeling, die
gestaag groeit. En dat past helemaal bij een zich terugtrekkende
overheid. Er zijn minder subsidies en ondernemers worden aangesproken
op hun maatschappelijke rol. Steeds meer ondernemers zien nut en
noodzaak van MVO. Het biedt kansen om een nauwere band met de omgeving
aan te gaan: consumenten waarderen bedrijven met een menselijk gezicht
en belonen dat ook. Vakbonden en werkgevers zijn het op dit gebied
roerend eens: in het nieuwe CAO-akkoord voor de BOVAG-branches is dan
ook afgesproken dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een
belangrijk aandachtspunt is en dat projecten op dit gebied aangemoedigd
worden.
Actief
Onafhankelijke autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, zijn vaak
al actief op het MVO-front. Zo blijkt uit een inventarisatie onder
leden. Zo doet 95 procent aan sponsoring (bij bijna de helft is dat
sportsponsoring). 79 procent van de respondenten ziet het als een kans
om als autobedrijf een bijdrage te leveren aan regionale
maatschappelijke initiatieven. Echter, ondernemers vinden het lastig om
hun MVO-activiteiten te etaleren; dat vinden ze al snel borstklopperij.
Daarnaast zijn er volop ondernemers die met MVO-plannen rondlopen, maar
die om de één of andere reden niet van de grond krijgen. Die kunnen
wel wat hulp gebruiken. Uit de inventarisatie onder de leden van BOVAG
Onafhankelijke Autobedrijven blijkt dat maar liefst 69 procent vindt
dat de branche gezamenlijk maatschappelijke initiatieven moet gaan
ondersteunen en dat daarbij een rol is weggelegd voor BOVAG.
Raad en daad
Dat is een niet mis te verstaan signaal. BOVAG heeft daarom de
handschoen opgepakt en is het project `Goed Bezig!' gestart. Goed Bezig
heeft twee pijlers. Enerzijds ondersteunt Goed Bezig activiteiten van
BOVAG-ondernemers op het gebied van MVO met raad, daad en financiën.
Bovendien helpt het project om die activiteiten een gezicht te geven.
Cruyff Foundation
De tweede pijler is het ondersteunen van de Johan Cruyff Foundation,
een organisatie die sinds de start in 1997 elke dag opnieuw jeugd in
beweging brengt en houdt. De Foundation doet dat door projecten op te
zetten en te ondersteunen, waarbij sport, spel en educatie belangrijke
dragers zijn. BOVAG-ondernemers kunnen (op vrijwillige basis) 50 cent
per APK afdragen, waarvan de helft naar de Johan Cruyff Foundation
gaat. De autobedrijven kunnen deze steun aan de Cruyff Foundation
zichtbaar maken middels een toolkit met folders, posters en
voorbeeldadvertenties. De andere helft van deze afdracht is beschikbaar
om andere MVO initiatieven van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
financieel te ondersteunen. Op 4 oktober heeft Johan Cruyff het
`startschot' gegeven voor de samenwerking tussen BOVAG Onafhankelijke
Autobedrijven en zijn foundation. Bertho Eckhardt, voorzitter van BOVAG
Onafhankelijke Autobedrijven: "We willen zoveel mogelijk bedrijven
aanmoedigen hun plannen in te dienen, waardoor het MVO-project breed
gaat leven, binnen alle lagen van de BOVAG Onafhankelijke
Autobedrijven. Onze samenwerking met de Johan Cruyff Foundation gaat
daar zeker bij helpen. Het is een sterk Nederlands merk, dat zich op
een positieve manier afficheert met `beweging': en laat dat nou ook het
motto zijn van autobedrijven: BOVAG houdt je mobiel! Mede omdat veel
onafhankelijke autobedrijven in hun eigen omgeving al aan
(sport)sponsoring doen verwachten we dat ondersteuning van de Johan
Cruyff Foundation goed past bij onafhankelijke autobedrijven."
BOVAG