BOVAG

'Goed Bezig' steunt autobedrijven bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

04 oktober 2011

BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven gaat leden helpen bij het ontplooien en doorontwikkelen van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Een een-tweetje met de Johan Cruyff Foundation is daar onderdeel van.

MVO is de hype voorbij. Het is een onomkeerbare ontwikkeling, die gestaag groeit. En dat past helemaal bij een zich terugtrekkende overheid. Er zijn minder subsidies en ondernemers worden aangesproken op hun maatschappelijke rol. Steeds meer ondernemers zien nut en noodzaak van MVO. Het biedt kansen om een nauwere band met de omgeving aan te gaan: consumenten waarderen bedrijven met een menselijk gezicht en belonen dat ook. Vakbonden en werkgevers zijn het op dit gebied roerend eens: in het nieuwe CAO-akkoord voor de BOVAG-branches is dan ook afgesproken dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijk aandachtspunt is en dat projecten op dit gebied aangemoedigd worden.

Actief
Onafhankelijke autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, zijn vaak al actief op het MVO-front. Zo blijkt uit een inventarisatie onder leden. Zo doet 95 procent aan sponsoring (bij bijna de helft is dat sportsponsoring). 79 procent van de respondenten ziet het als een kans om als autobedrijf een bijdrage te leveren aan regionale maatschappelijke initiatieven. Echter, ondernemers vinden het lastig om hun MVO-activiteiten te etaleren; dat vinden ze al snel borstklopperij. Daarnaast zijn er volop ondernemers die met MVO-plannen rondlopen, maar die om de één of andere reden niet van de grond krijgen. Die kunnen wel wat hulp gebruiken. Uit de inventarisatie onder de leden van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven blijkt dat maar liefst 69 procent vindt dat de branche gezamenlijk maatschappelijke initiatieven moet gaan ondersteunen en dat daarbij een rol is weggelegd voor BOVAG.

Raad en daad
Dat is een niet mis te verstaan signaal. BOVAG heeft daarom de handschoen opgepakt en is het project `Goed Bezig!' gestart. Goed Bezig heeft twee pijlers. Enerzijds ondersteunt Goed Bezig activiteiten van BOVAG-ondernemers op het gebied van MVO met raad, daad en financiën. Bovendien helpt het project om die activiteiten een gezicht te geven.

Cruyff Foundation
De tweede pijler is het ondersteunen van de Johan Cruyff Foundation, een organisatie die sinds de start in 1997 elke dag opnieuw jeugd in beweging brengt en houdt. De Foundation doet dat door projecten op te zetten en te ondersteunen, waarbij sport, spel en educatie belangrijke dragers zijn. BOVAG-ondernemers kunnen (op vrijwillige basis) 50 cent per APK afdragen, waarvan de helft naar de Johan Cruyff Foundation gaat. De autobedrijven kunnen deze steun aan de Cruyff Foundation zichtbaar maken middels een toolkit met folders, posters en voorbeeldadvertenties. De andere helft van deze afdracht is beschikbaar om andere MVO initiatieven van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven financieel te ondersteunen. Op 4 oktober heeft Johan Cruyff het `startschot' gegeven voor de samenwerking tussen BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven en zijn foundation. Bertho Eckhardt, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: "We willen zoveel mogelijk bedrijven aanmoedigen hun plannen in te dienen, waardoor het MVO-project breed gaat leven, binnen alle lagen van de BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. Onze samenwerking met de Johan Cruyff Foundation gaat daar zeker bij helpen. Het is een sterk Nederlands merk, dat zich op een positieve manier afficheert met `beweging': en laat dat nou ook het motto zijn van autobedrijven: BOVAG houdt je mobiel! Mede omdat veel onafhankelijke autobedrijven in hun eigen omgeving al aan (sport)sponsoring doen verwachten we dat ondersteuning van de Johan Cruyff Foundation goed past bij onafhankelijke autobedrijven."