Bakker Bart en Jumbo verbieden gebruik dieren in reclame

Persbericht van Vereniging Wilde Dieren de Tent Uit

Bakker Bart en supermarkt Jumbo hebben op dierendag een verbod ingesteld op het gebruik van levende dieren voor hun promotie- of reclamedoeleinden. Het nieuwe beleid van Bart's Retail en Jumbo werd ingesteld nadat de organisaties klachten ontvingen over promotionele acties met circusolifanten. Leonie Vestering, directeur Wilde Dieren de Tent Uit: "Eindelijk wordt er op dierendag ook aan circusdieren gedacht. We zien een toenemende maatschappelijke afkeer tegen het gebruik van wilde dieren in het circus."

Regelmatig organiseren circussen in samenwerking met de lokale middenstand een promotionele actie waarbij olifanten een lunch wordt aangeboden. De loslopende olifanten, bijna allemaal uit het wild afkomstig, vormen echter een onverantwoord risico voor de veiligheid van het winkelend publiek. De handhavende autoriteiten zijn vaak niet op de hoogte van de komst van de dieren en zijn niet voorbereid om in te grijpen wanneer een olifant op hol slaat.

Het welzijn van wilde dieren wordt in circussen ernstig aangetast. De dieren hebben veel te weinig leefruimte. Ze zitten een groot gedeelte van de dag in hun transportkooien of staan aan de ketting. Soms kunnen ze in een buitenverblijf, maar ook dat is voor dieren die in het wild vele kilometers per dag lopen veel te weinig. Er is vaak nauwelijks afleiding. Ook als de dieren in gevangenschap zijn geboren, lijden ze daaronder.

Niet alleen organisaties, maar ook steeds meer gemeenten, zoals Groningen, Amsterdam en Heemskerk, besluiten om circussen met wilde dieren te verbieden. Hiermee volgt Nederland een trend uit de landen om ons heen waar al vele nationale en gemeentelijke verboden van kracht zijn.

Links:
http://www.wildedierendetentuit.nl



Razende Robot Reporter