Bakker Bart en Jumbo verbieden gebruik dieren in reclame
Persbericht van Vereniging Wilde Dieren de Tent Uit
Bakker Bart en supermarkt Jumbo hebben op dierendag een verbod
ingesteld op het gebruik van levende dieren voor hun promotie- of
reclamedoeleinden. Het nieuwe beleid van Bart's Retail en Jumbo werd
ingesteld nadat de organisaties klachten ontvingen over promotionele
acties met circusolifanten. Leonie Vestering, directeur Wilde Dieren de
Tent Uit: "Eindelijk wordt er op dierendag ook aan circusdieren
gedacht. We zien een toenemende maatschappelijke afkeer tegen het
gebruik van wilde dieren in het circus."
Regelmatig organiseren circussen in samenwerking met de lokale
middenstand een promotionele actie waarbij olifanten een lunch wordt
aangeboden. De loslopende olifanten, bijna allemaal uit het wild
afkomstig, vormen echter een onverantwoord risico voor de veiligheid
van het winkelend publiek. De handhavende autoriteiten zijn vaak niet
op de hoogte van de komst van de dieren en zijn niet voorbereid om in
te grijpen wanneer een olifant op hol slaat.
Het welzijn van wilde dieren wordt in circussen ernstig aangetast. De
dieren hebben veel te weinig leefruimte. Ze zitten een groot gedeelte
van de dag in hun transportkooien of staan aan de ketting. Soms kunnen
ze in een buitenverblijf, maar ook dat is voor dieren die in het wild
vele kilometers per dag lopen veel te weinig. Er is vaak nauwelijks
afleiding. Ook als de dieren in gevangenschap zijn geboren, lijden ze
daaronder.
Niet alleen organisaties, maar ook steeds meer gemeenten, zoals
Groningen, Amsterdam en Heemskerk, besluiten om circussen met wilde
dieren te verbieden. Hiermee volgt Nederland een trend uit de landen om
ons heen waar al vele nationale en gemeentelijke verboden van kracht
zijn.
Links:
http://www.wildedierendetentuit.nl
Razende Robot Reporter