Rijksoverheid
Treinreiziger krijgt sneller informatie bij verstoringen
Nieuwsbericht | 04-10-2011
Treinreizigers worden bij verstoringen sneller en beter geïnformeerd.
Voor de herfst en winter hebben NS en ProRail maatregelen genomen om
grote verstoringen zo veel mogelijk te voorkomen en sneller te
verhelpen. Zo zijn treinen verbeterd en is de wisselwarming uitgebreid.
Ook staan extra treinen standby. Dat schrijft minister Schultz van
Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer. "Er is de
afgelopen maanden door de sector heel hard gewerkt om de focus sterker
te leggen op de reiziger", aldus de minister.
Bij problemen op het spoor informeert NS reizigers in ieder geval
binnen tien minuten. Deze en andere beloftes heeft de spoorsector
vastgelegd in het geactualiseerde NS-Reizigershandvest. Dit biedt de
reiziger helderheid over wat hij mag verwachten en wie hij kan
aanspreken als de verwachtingen niet worden waargemaakt
Verder laat de minister de Tweede Kamer weten dat zij NS voortaan ook
gaat afrekenen op het klantoordeel over reisinformatie bij reguliere en
lichte verstoringen en bij extreem verstoorde situaties. Prorail gaat
op haar beurt inzicht geven in de top vijf van minst presterende
spoorlijnen.