ChristenUnie
Internationale navolging Europese Emissie Handelssysteem nodig
Internationale navolging Europese Emissie Handelssysteem nodig
Foto Schiphol dinsdag 04 oktober 2011 14:04 Het Europese Emissie
Handelssysteem (in het Engels afgekort: ETS) is in werking getreden
voor Europese luchtvaartmaatschappijen op 1 januari 2011. 85% van de
totale beschikbare Europese emissierechten wordt gratis verdeeld onder
de luchtvaartmaatschappijen. De overige 15% wordt geveild op een
emissiehandelsveiling.
Per 1 januari 2012 geldt het systeem voor alle luchtvaartmaatschappijen
die Europese luchthavens aandoen. Vanaf die datum doen ook de
luchtvaartmaatschappijen van buiten de EU mee aan het Europese Emissie
Handelssysteem. Het systeem is gebaseerd op Europese wetgeving waarover
de Raad van Milieuministers en het Europees Parlement in 2008
overeenstemming hebben bereikt. Dat besluit is genomen en staat vast,
of staatssecretaris Atsma dat nu leuk vindt of niet.
De ChristenUnie heeft in 2008 het besluit voor invoering van de
emissiehandel in de luchtvaart gesteund, net zoals kopstukken van
Europese luchtvaartmaatschappijen zoals de hoogste baas van British
Airways. Diverse landen buiten de EU, zoals India, Rusland, China en de
VS, zijn het niet eens met deze Europese wet. Echter, we moeten de
globale opwarming van de aarde ook in de luchtvaart aanpakken. Het is
dus belangrijk dat deze Europese wet navolging krijgt in de rest van de
wereld. Van Dalen (Vicevoorzitter van de Transportcommissie in het
Europees Parlement): ,,Praten over een beter milieu is niet genoeg. Ook
de luchtvaart zal mondiaal aan de bak moeten de CO2 uitstoot terug te
dringen. Europa heeft het goede voorbeeld gegeven: dat vraagt
internationale navolging, geen verzet."
Eurofractie