Waterschap Dommel
bijzondere beken in
Advies aan waterschap: stel protocol bijzondere beken in
Klachtenadviseur erkent dat onderhoud aan Keersop anders had gemoeten.
Het Dagelijks Bestuur van Waterschap De Dommel heeft vandaag het advies
overgenomen van de heer Van Homelen, externe klachtenadviseur van het
waterschap. De BMF en Ravon hadden klachten ingediend over de
onderhouds-werkzaamheden aan de Keersop afgelopen voorjaar. De heer Van
Homelen vond de klachten gegrond en heeft zes aanbevelingen gedaan om
dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.
Onderhoud aan Keersop
De Keersop is een bijzondere laaglandbeek met een unieke combinatie van
kalkhoudend en snelstromend water en een bodem van grind en zeer grof
zand. Het is onderdeel van Natura 2000-gebied "Leenderbos, Groote Heide
& De Plateaux". De landbouwers in de omgeving klaagden eind 2010 over
wateroverlast. Naar aanleiding hiervan zijn in de periode van 2 maart
2011 tot 24 maart 2011 baggerwerkzaamheden uitgevoerd. In eerste
instantie zouden er her en der zandkoppen worden verwijderd, later is
dat geleidelijk over gegaan naar geheel baggeren van de beek. Het
waterschap was ongelukkig met de omvang van de werkzaamheden. Hierbij
is overigens de beekprik die in deze beek voorkomt, uit de bagger
gehaald en weer in de beek teruggegooid.
Intern onderzoek
Om herhaling te voorkomen is direct een onderzoek gestart. Hieruit kwam
naar voren dat de interne communicatie beter moet, dat landbouw en
natuur in dit gebied zeer dicht tegen elkaar aan liggen, waardoor goed
beheer bijzonder lastig uit te voeren is en dat het waterschap erg
gericht is op het oplossen en voorkomen van wateroverlast.
Het waterschap stelt dat bij beken waar sprake is van een zeer complexe
situatie, zoals de Keersop, een interne `status aparte' zouden moeten
krijgen met bijbehorende procesafspraken, dit betreft circa 3 tot 5
beken in ons beheergebied.
Klachtenprocedure
De BMF en de Ravon hebben klachten ingediend over de werkzaamheden aan
de Keersop. Beide klachten zijn gericht tegen het bestuur van het
waterschap en het systeem van werken binnen het waterschap en niet
gericht tegen individuele medewerkers. Na een gesprek met het bestuur
van het waterschap wilden zij toch de procedure voortzetten en de
klachten aan een externe adviseur voorleggen. Oud-burgemeester van
Boxtel, de heer Van Homelen, is de externe klachtenadviseur van
Waterschap De Dommel. Op 6 september heeft hij beide organisaties
gehoord. Hij heeft zijn advies aan het Dagelijks Bestuur aangeboden.
Zij hebben dit advies vandaag overgenomen.
Advies
De heer Van Homelen adviseert de klachten gegrond te verklaren. Om te
voorkomen dat in toekomst dit soort incidenten gebeuren, geeft hij
enkele aanbevelingen:
* Stel een protocol voor het onderhoud (bijzondere) beken vast;
* Maak concrete werkafspraken ten aanzien van de
onderhoudswerkzaamheden;
* Regel de bestuurlijke verantwoordelijkheid;
* Betrek alle belanghebbenden bij de beleidskeuzes én uitvoering,
waarbij alle disciplines evenredige aandacht verdienen;
* Leg in onderhoudsbeleidsplannen vast welke werkzaamheden jaarlijks
of in meerdere jaren uitgevoerd moeten worden;
* Heb aandacht voor het toezicht op de uitvoering en de monitoring
van de effecten;
Het Dagelijks Bestuur van Waterschap De Dommel zal de aanbevelingen
zoveel mogelijk betrekken bij de voorstellen tot verbetering van de
bedrijfsvoering.