Waterschap Dommel

bijzondere beken in

Advies aan waterschap: stel protocol bijzondere beken in

Klachtenadviseur erkent dat onderhoud aan Keersop anders had gemoeten.

Het Dagelijks Bestuur van Waterschap De Dommel heeft vandaag het advies overgenomen van de heer Van Homelen, externe klachtenadviseur van het waterschap. De BMF en Ravon hadden klachten ingediend over de onderhouds-werkzaamheden aan de Keersop afgelopen voorjaar. De heer Van Homelen vond de klachten gegrond en heeft zes aanbevelingen gedaan om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.

Onderhoud aan Keersop

De Keersop is een bijzondere laaglandbeek met een unieke combinatie van kalkhoudend en snelstromend water en een bodem van grind en zeer grof zand. Het is onderdeel van Natura 2000-gebied "Leenderbos, Groote Heide & De Plateaux". De landbouwers in de omgeving klaagden eind 2010 over wateroverlast. Naar aanleiding hiervan zijn in de periode van 2 maart 2011 tot 24 maart 2011 baggerwerkzaamheden uitgevoerd. In eerste instantie zouden er her en der zandkoppen worden verwijderd, later is dat geleidelijk over gegaan naar geheel baggeren van de beek. Het waterschap was ongelukkig met de omvang van de werkzaamheden. Hierbij is overigens de beekprik die in deze beek voorkomt, uit de bagger gehaald en weer in de beek teruggegooid.

Intern onderzoek

Om herhaling te voorkomen is direct een onderzoek gestart. Hieruit kwam naar voren dat de interne communicatie beter moet, dat landbouw en natuur in dit gebied zeer dicht tegen elkaar aan liggen, waardoor goed beheer bijzonder lastig uit te voeren is en dat het waterschap erg gericht is op het oplossen en voorkomen van wateroverlast.

Het waterschap stelt dat bij beken waar sprake is van een zeer complexe situatie, zoals de Keersop, een interne `status aparte' zouden moeten krijgen met bijbehorende procesafspraken, dit betreft circa 3 tot 5 beken in ons beheergebied.

Klachtenprocedure

De BMF en de Ravon hebben klachten ingediend over de werkzaamheden aan de Keersop. Beide klachten zijn gericht tegen het bestuur van het waterschap en het systeem van werken binnen het waterschap en niet gericht tegen individuele medewerkers. Na een gesprek met het bestuur van het waterschap wilden zij toch de procedure voortzetten en de klachten aan een externe adviseur voorleggen. Oud-burgemeester van Boxtel, de heer Van Homelen, is de externe klachtenadviseur van Waterschap De Dommel. Op 6 september heeft hij beide organisaties gehoord. Hij heeft zijn advies aan het Dagelijks Bestuur aangeboden. Zij hebben dit advies vandaag overgenomen.

Advies

De heer Van Homelen adviseert de klachten gegrond te verklaren. Om te voorkomen dat in toekomst dit soort incidenten gebeuren, geeft hij enkele aanbevelingen:

* Stel een protocol voor het onderhoud (bijzondere) beken vast;
* Maak concrete werkafspraken ten aanzien van de onderhoudswerkzaamheden;

* Regel de bestuurlijke verantwoordelijkheid;
* Betrek alle belanghebbenden bij de beleidskeuzes én uitvoering, waarbij alle disciplines evenredige aandacht verdienen;
* Leg in onderhoudsbeleidsplannen vast welke werkzaamheden jaarlijks of in meerdere jaren uitgevoerd moeten worden;
* Heb aandacht voor het toezicht op de uitvoering en de monitoring van de effecten;

Het Dagelijks Bestuur van Waterschap De Dommel zal de aanbevelingen zoveel mogelijk betrekken bij de voorstellen tot verbetering van de bedrijfsvoering.