Gemeente Anna Paulowna
Resultaten onderzoek alcoholverkoop aan jongeren
De Universiteit Twente rondde onlangs een nalevingsonderzoek af in de
Kop van Noord-Holland waarbij werd onderzocht hoe supermarkten,
slijterijen, cafés/discotheken, cafetariaâs en sportkantines omgaan
met het geldende alcoholbeleid. De wet schrijft 16 jaar voor als de
minimumleeftijd voor de aankoop van alcoholhoudende dranken; verkopers
moeten jongeren vragen naar hun leeftijd en naar hun identiteitsbewijs.
Â
Uit recent onderzoek â waarbij 15-jarige âmysteryshoppersâ probeerden
alcohol te kopen â blijkt dat door de onderzochte verkooppunten in de
Kop van Noord-Holland in 39% van de gevallen de wettelijke
leeftijdsgrens van 16 jaar correct wordt nageleefd. Slijterijen scoren
daarbij het hoogst; zij vragen jongeren bij elke aankoop naar hun
leeftijd, hun identiteitsbewijs of beide. In 88% van de gevallen leidt
dit vervolgens tot een correcte naleving. Vergeleken met een dergelijk
onderzoek in de regioâs West-Friesland en Kennemerland is dit een hoge
score; daar scoorden de slijterijen respectievelijk 42% en 63%. De
mysteryshoppers bezochten in mei en juni 2011 in totaal 202
verkooppunten.
Initiatief van Helder in de Kop
Het onderzoek is een initiatief van het project âHelder in de Kopâ dat
is gericht op terugdringing van alcoholgebruik door jongeren. Hierin
werken de gemeenten Den Helder, Anna Paulowna, Wieringen,
Wieringermeer, Schagen, Texel, Zijpe, Niedorp en Harenkarspel nauw met
elkaar samen. Aanleiding voor âHelder in de Kopâ is een onderzoek dat
duidelijk maakte dat jongeren in de Kop van Noord-Holland relatief jong
beginnen met drinken (50% van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar heeft
al eens alcohol gebruikt) en dat in de regio Noord-Holland-Noord
jongeren uit de Kop van Noord-Holland het meeste drinken.
Â
Veel te verbeteren
âHelder in de Kopâ moet bijdragen aan bewustwording over de risicoâs en
leiden tot terugdringing van alcoholgebruik door met name jongeren
onder de 16 jaar. De gemeenten zijn dan ook blij met de hoge score van
de slijterijen in de Kop van Noord-Holland. De scores op de naleving
van de leeftijdsgrens door supermarkten, cafés/discotheken,
cafetariaâs en sportkantines maken echter duidelijk dat hier nog veel
te verbeteren valt. Zo is de naleving door discotheken met 40%, door
supermarkten met 33% en door cafetariaâs met 20% aanmerkelijk lager.
Sportkantines scoren zeer laag met 16% naleving van de regels rond de
leeftijdgrens; in slechts 3 van de 19 bezochte sportkantines werd de
mysteryshoppers gevraagd naar hun leeftijd en/of hun ID.
Â
Vergelijken
Bij een vergelijkbaar onderzoek in West-Friesland scoorden de
supermarkten beter met een naleving van 41%. De cafés en discotheken
in Noord-Kennemerland en West-Friesland scoorden met respectievelijk
29% en 7% lager dan die in de Kop van Noord-Holland. De cafetariaâs
daarentegen scoorden hoger met respectievelijk 32% en 26%. Ook de
sportkantines deden het aanmerkelijk beter met respectievelijk 25% en
44%. âMet name de slijterijen en de cafés en discotheken in onze regio
doen het al redelijk tot goed. De supermarkten, cafetariaâs en
sportkantines blijven nog achterâ, constateert Arnoud-Jan Pennink,
burgemeester van de gemeente Anna Paulowna.
Â
Nog beter op de kaart
âDe onderzoeksresultaten zijn voor de betrokken gemeenten aanleiding om
âHelder in de Kopâ nog actiever op de kaart te zetten. Zo bieden wij
onderwijsprogrammaâs aan voor het primair en het voortgezet onderwijs,
krijgen verenigingen hulp en advies aangeboden bij de invoering van een
aangepast bestuursreglement en kunnen barmedewerkers van verenigingen
specifieke cursussen volgen. Verder zijn we in gesprek met
horecaondernemers en supermarktketens over het belang van naleving van
de leeftijdgrens. Naar verwachting zal een volgend onderzoek â dat in
2012 zal plaatsvinden â dan tot betere resultaten leiden.âÂ
Â
Â
Te downloaden:
* Concept Factsheet mysteryshoppen Kop van Noord-Holland 2011.PDF
(819,08 KB)