Gemeente Anna Paulowna

Resultaten onderzoek alcoholverkoop aan jongeren

De Universiteit Twente rondde onlangs een nalevingsonderzoek af in de Kop van Noord-Holland waarbij werd onderzocht hoe supermarkten, slijterijen, cafés/discotheken, cafetariaâs en sportkantines omgaan met het geldende alcoholbeleid. De wet schrijft 16 jaar voor als de minimumleeftijd voor de aankoop van alcoholhoudende dranken; verkopers moeten jongeren vragen naar hun leeftijd en naar hun identiteitsbewijs.

Â

Uit recent onderzoek â waarbij 15-jarige âmysteryshoppersâ probeerden alcohol te kopen â blijkt dat door de onderzochte verkooppunten in de Kop van Noord-Holland in 39% van de gevallen de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar correct wordt nageleefd. Slijterijen scoren daarbij het hoogst; zij vragen jongeren bij elke aankoop naar hun leeftijd, hun identiteitsbewijs of beide. In 88% van de gevallen leidt dit vervolgens tot een correcte naleving. Vergeleken met een dergelijk onderzoek in de regioâs West-Friesland en Kennemerland is dit een hoge score; daar scoorden de slijterijen respectievelijk 42% en 63%. De mysteryshoppers bezochten in mei en juni 2011 in totaal 202 verkooppunten.

Initiatief van Helder in de Kop

Het onderzoek is een initiatief van het project âHelder in de Kopâ dat is gericht op terugdringing van alcoholgebruik door jongeren. Hierin werken de gemeenten Den Helder, Anna Paulowna, Wieringen, Wieringermeer, Schagen, Texel, Zijpe, Niedorp en Harenkarspel nauw met elkaar samen. Aanleiding voor âHelder in de Kopâ is een onderzoek dat duidelijk maakte dat jongeren in de Kop van Noord-Holland relatief jong beginnen met drinken (50% van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar heeft al eens alcohol gebruikt) en dat in de regio Noord-Holland-Noord jongeren uit de Kop van Noord-Holland het meeste drinken.

Â

Veel te verbeteren

âHelder in de Kopâ moet bijdragen aan bewustwording over de risicoâs en leiden tot terugdringing van alcoholgebruik door met name jongeren onder de 16 jaar. De gemeenten zijn dan ook blij met de hoge score van de slijterijen in de Kop van Noord-Holland. De scores op de naleving van de leeftijdsgrens door supermarkten, cafés/discotheken, cafetariaâs en sportkantines maken echter duidelijk dat hier nog veel te verbeteren valt. Zo is de naleving door discotheken met 40%, door supermarkten met 33% en door cafetariaâs met 20% aanmerkelijk lager. Sportkantines scoren zeer laag met 16% naleving van de regels rond de leeftijdgrens; in slechts 3 van de 19 bezochte sportkantines werd de mysteryshoppers gevraagd naar hun leeftijd en/of hun ID.

Â

Vergelijken

Bij een vergelijkbaar onderzoek in West-Friesland scoorden de supermarkten beter met een naleving van 41%. De cafés en discotheken in Noord-Kennemerland en West-Friesland scoorden met respectievelijk 29% en 7% lager dan die in de Kop van Noord-Holland. De cafetariaâs daarentegen scoorden hoger met respectievelijk 32% en 26%. Ook de sportkantines deden het aanmerkelijk beter met respectievelijk 25% en 44%. âMet name de slijterijen en de cafés en discotheken in onze regio doen het al redelijk tot goed. De supermarkten, cafetariaâs en sportkantines blijven nog achterâ, constateert Arnoud-Jan Pennink, burgemeester van de gemeente Anna Paulowna.

Â

Nog beter op de kaart

âDe onderzoeksresultaten zijn voor de betrokken gemeenten aanleiding om âHelder in de Kopâ nog actiever op de kaart te zetten. Zo bieden wij onderwijsprogrammaâs aan voor het primair en het voortgezet onderwijs, krijgen verenigingen hulp en advies aangeboden bij de invoering van een aangepast bestuursreglement en kunnen barmedewerkers van verenigingen specifieke cursussen volgen. Verder zijn we in gesprek met horecaondernemers en supermarktketens over het belang van naleving van de leeftijdgrens. Naar verwachting zal een volgend onderzoek â dat in 2012 zal plaatsvinden â dan tot betere resultaten leiden.â Â

Â

Te downloaden:

* Concept Factsheet mysteryshoppen Kop van Noord-Holland 2011.PDF (819,08 KB)