wegennet inzichtelijk
04 oktober 2011
Serious game van ANWB en TNO helpt wegbeheerders
CARamba maakt effecten van maatregelen op wegennet inzichtelijk
De ANWB en TNO lanceren op 4 oktober in Rotterdam, tijdens de
Innovatie-Estafette een serious game voor wegbeheerders: CARamba. Met
dit spel krijgen wegbeheerders te maken met de effecten van een robuust
wegennet, zoals het aanleggen van buffers en het scheiden van doorgaand
en bestemmingsverkeer. De resultaten van die keuzes zijn direct
merkbaar in de simulatie. Hiermee wordt de ANWB-visie voor een robuust
wegennet verder concreet gemaakt.
De serious game CARamba is bedoeld om inzichten voor een robuust
wegennet over te brengen aan wegbeheerders. Gebruikers ervaren zo
spelenderwijs op welke wijze verschillende maatregelen kunnen bijdragen
aan betere doorstroming en betrouwbare reistijden. De spelers worden
uitgedaagd om direct maatregelen te nemen na een calamiteit als een
ongeluk, maar ook oplossingen te bedenken voor de lange termijn.
Visie robuust wegennet
CARamba bouwt voort op de visie voor een robuust wegennet, die in
opdracht van de ANWB is ontwikkeld door TNO. Een van de adviezen was
het aanbrengen van een striktere scheiding tussen het regionale en het
doorgaande verkeer. Ook werden er aanbevelingen gedaan voor een betere
doorstroming in geval van ongelukken of andere plotselinge
calamiteiten.
Wegennet in vogelperspectief
De serious game toont in vogelperspectief het wegennet in een regio.
Weg-beheerders krijgen steeds te maken met verstoringen zoals hevige
neerslag, een botsing, een gekantelde vrachtwagen of een spookrijder.
Ze moeten daarop maatregelen nemen om de doorstroming te bevorderen,
zoals het afsluiten van wegen of rijstroken, de maximum snelheid
aanpassen, of omleidingsroutes instellen. Via een scorekaart in het
scherm is na elke actie te zien welke effecten deze sorteert.
Anticiperen op verstoringen
Een andere uitdaging is het anticiperen op te nemen maatregelen, om het
verkeer onder alle omstandigheden in goede banen te leiden. Denk aan de
vierdaagse, een concert, een uitverkoop bij IKEA, een ongeluk of andere
verstoringen. In CARamba zijn wegen te verbreden, aan te leggen of te
ontvlechten. Ook is het mogelijk om buffers aan te leggen, de
toegestane snelheid te veranderen of mogelijk treinstations en
P+R-locaties aan te leggen. Dergelijke maatregelen in het spel kunnen
realistische oplossingen op langere termijn laten zien.
bericht 2011-48
Ga ook naar de website www.carambathegame.nl
MEER INFORMATIE