Politie Noord- en Oost Gelderland
Aanpak overlastveroorzaker met gebiedsontzegging
Apeldoorn, 04-10-2011 o Om de aanpak van notoire overlastgevers nog
effectiever te kunnen uitvoeren is onlangs een vernieuwde beleidsregel
Gebiedsontzeggingen van kracht geworden. Vanaf deze week kan de politie
dit instrument toepassen om overlastveroorzakers te weren. Een
gebiedsontzegging kan nu in de hele gemeente worden toegepast, voorheen
was dit alleen rondom het stadion van AGOVV en in de omgeving van het
uitgaansgebied. De nieuwe gebiedsontzegging is in samenspraak met de
gemeente, politie en openbaar ministerie ingesteld. Een
gebiedsontzegging wordt toegepast bij openbare orde verstoringen zoals
vernielingen, openbaar dronkenschap en lastig vallen van mensen.
De duur van de gebiedsontzegging hangt samen met het gepleegde
strafbare feit. In de nieuwe situatie zijn vaste afspraken gemaakt over
de lengte van opgelegde ontzeggingen en een oplopende duur als iemand
vaker overtredingen begaat. Een ontzegging omvat minimaal 24 uur en
maximaal 8 weken.
Nieuw is verder dat niet meer sprake is van twee maar van één
waarschuwing. Voorheen moest eerst sprake zijn van een overtreding,
bij een volgend incident een waarschuwing en pas bij incident drie waar
de politie aan te pas kwam kon een ontzegging worden opgelegd. Dit was
dan alleen van toepasssing mits de drie overtredingen ook nog eens
binnen 12 maanden werden geconstateerd. Nu krijgt iemand bij een
incident meteen een waarschuwing en bij een tweede overtreding meteen
een ontzegging. Het gebied wordt aangewezen op basis van het laatst
gepleegde strafbare feit.
De afgelopen jaren is er door politie en gemeente veel tijd en energie
gestoken in het terugdringen van overlast in de binnenstad van
Apeldoorn. In 2008 is het beleid voor gebiedsontzeggingen vastgesteld.
Naar aanleiding van de onrust rondom Omnizorg in de zomer van 2010
bleek dat dit beleid niet toereikend was en dat dit moest worden
vereenvoudigd zodat de politie dit instrument effectiever zou kunnen
toepassen.