Oplagecijfers tijdschriften vierde kwartaal 2010
* 29 maart 2011
Veel publiekstijdschrifttitels hebben het vierde kwartaal van 2010
positief afgesloten ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Diverse
segmenten zagen bovendien de totaal verspreide oplage stijgen, zo
blijkt uit de vandaag door HOI gepubliceerde oplagecijfers. De totaal
verspreide tijdschriftenoplage* daalde licht in het vierde kwartaal van
2010: met 1,4 % naar iets minder dan 25 miljoen.
Om met de jongste doelgroep te beginnen: de jongerenbladen blijven het
nog steeds goed doen, dit segment steeg wederom ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar (+1,9%). Uitschieters: Girlz! (101.886,
+7,5%), Tina (48.230, +3,8%), Meiden Magazine (54.707, +5,2%) Donald
Duck Extra (61.975, +4,2%) en CosmoGIRL! (95.497, +3,6%). Het segment
van de opvoedingsbladen is nagenoeg stabiel gebleven. Opvallende
stijgers: Groter Groeien (67.971, +3,8%) en Kek Mama (44.643, +17,9%).
Ook goed nieuws bij de populair wetenschappelijke magazines. De meeste
titels wisten in het vierde kwartaal een hogere totaal verspreide
oplage te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Filosofie Magazine deed het relatief het beste met een stijging van
40,6% tot ruim 28.000 exemplaren. Een andere opvallende stijger is
Wetenschap in Beeld (+17% naar 34.049 exemplaren). Bij de gezinsbladen
een kleine plus voor Plus Magazine, dat in de totaal verspreide oplage
inmiddels de 280.000 exemplaren is gepasseerd.
Vrouwenbladen: stijgende maandbladen
Bij de vrouwenmagazines is het zoals altijd dringen geblazen om de
gunst van de lezeres. Er zijn diverse maandtitels die meer dan 10%
groei doormaakten in de totaal verspreide oplage ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar. Mooie resultaten zijn er voor Stars
(71.728, +24,1%),100% NL Magazine (111.708, +18,9%), JAN (66.358,
+16,3%), LINDA. (176.601, +13,8%) en Esta (69.078, +11,3%). Royalty
zag de totaal verspreide oplage in het vierde kwartaal verdubbelen tot
68.517 exemplaren.
Mannenmagazines weer in de lift
Bij de mannenbladen is er weer wat lucht voor FHM en Esquire: deze
titels zijn stijgers in het segment ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar: Esquire ging naar 23.246 exemplaren (+9,8%) en FHM wist de
totaal verspreide oplage zelfs met bijna 20% te doen stijgen, naar ruim
49.000 exemplaren. Bij de auto- en motorbladen sluiten Carros (38.735,
+12,3%) en De Kampeerauto (23.120, +12,0%) het jaar prima af. Ook Motor
noteert een kleine plus ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar
(29.252, +0,9%).
Hobby en vrije tijd populair
Lekker eten en winter gaan blijkbaar goed samen: het segment van de
culinaire bladen steeg licht. Delicious blijft het goed doen (73.403,
+4,4%), evenals La Cucina Italia (11.244, +13%). De relatief grootste
stijging komt van Foodies, dat de oplage met maar liefst 69,3% zag
toenemen tot bijna 20.000 exemplaren. Bij de mind- & bodybladen is
Happinez nog steeds de grootste titel (191.138, -3,5%). Flow scoort
prima (68.518, +25,8%) en ook Santé heeft in het vierde kwartaal
terrein goedgemaakt (59.844, +3%).
Bij de reis- en recreatiebladen deed National Geographic Traveler het
veruit het beste met een stijging van maar liefst 33,2% (41.827) ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij de woon-, tuin- en
DHZ-bladen zien we ook enkele titels die 2010 beter wisten af te
sluiten dan dezelfde periode in 2009. Uitschieters: 101 Woonideeën
(91.118, +12,2%), Residence (32.750, +32,1%) en Ariadne at Home
(127.495, +16,7%).
Overige titels
Bij de opiniebladen goed nieuws voor de Groene Amsterdammer. Ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de totaal verspreide oplage
wederom gestegen: met 13,5% tot ruim boven de 20.000 exemplaren. Ook
HP/De Tijd mag niet klagen (28.767, +2,0%) en Maarten! is in het
opiniesegment het hardst gegroeid: met 26,3% naar precies 30.000 totaal
verspreide exemplaren.
Bij de omroepbladen een stijging (1,1%) voor de VPRO gids en een plus
voor het vernieuwde KRO Magazine: +7,6% naar 142.600 exemplaren. Bij de
special interest bladen groeit Historisch Nieuwsblad verder door
(22.349, +13,1%) en bij de sportbladen zien we ook een opvallende plus:
Runner's World, dat ondanks de kou en de sneeuw in de wintermaanden
toch een groeiende groep mensen aan zich wist te binden: +22% naar ruim
43.000 exemplaren.
* Alle titels, exclusief oplages van sponsored magazines en
dagbladmagazines
Dit is een persbericht van de Groep Publiekstijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond.
Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62 of per e-mail
h.schrier@nuv.nl