Nederlands Uitgeversverbond

Oplagecijfers tijdschriften vierde kwartaal 2010


* 29 maart 2011


Veel publiekstijdschrifttitels hebben het vierde kwartaal van 2010 positief afgesloten ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Diverse segmenten zagen bovendien de totaal verspreide oplage stijgen, zo blijkt uit de vandaag door HOI gepubliceerde oplagecijfers. De totaal verspreide tijdschriftenoplage* daalde licht in het vierde kwartaal van 2010: met 1,4 % naar iets minder dan 25 miljoen.

Om met de jongste doelgroep te beginnen: de jongerenbladen blijven het nog steeds goed doen, dit segment steeg wederom ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (+1,9%). Uitschieters: Girlz! (101.886,
+7,5%), Tina (48.230, +3,8%), Meiden Magazine (54.707, +5,2%) Donald Duck Extra (61.975, +4,2%) en CosmoGIRL! (95.497, +3,6%). Het segment van de opvoedingsbladen is nagenoeg stabiel gebleven. Opvallende stijgers: Groter Groeien (67.971, +3,8%) en Kek Mama (44.643, +17,9%).

Ook goed nieuws bij de populair wetenschappelijke magazines. De meeste titels wisten in het vierde kwartaal een hogere totaal verspreide oplage te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Filosofie Magazine deed het relatief het beste met een stijging van 40,6% tot ruim 28.000 exemplaren. Een andere opvallende stijger is Wetenschap in Beeld (+17% naar 34.049 exemplaren). Bij de gezinsbladen een kleine plus voor Plus Magazine, dat in de totaal verspreide oplage inmiddels de 280.000 exemplaren is gepasseerd.

Vrouwenbladen: stijgende maandbladen

Bij de vrouwenmagazines is het zoals altijd dringen geblazen om de gunst van de lezeres. Er zijn diverse maandtitels die meer dan 10% groei doormaakten in de totaal verspreide oplage ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Mooie resultaten zijn er voor Stars (71.728, +24,1%),100% NL Magazine (111.708, +18,9%), JAN (66.358,
+16,3%), LINDA. (176.601, +13,8%) en Esta (69.078, +11,3%). Royalty zag de totaal verspreide oplage in het vierde kwartaal verdubbelen tot 68.517 exemplaren.

Mannenmagazines weer in de lift

Bij de mannenbladen is er weer wat lucht voor FHM en Esquire: deze titels zijn stijgers in het segment ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: Esquire ging naar 23.246 exemplaren (+9,8%) en FHM wist de totaal verspreide oplage zelfs met bijna 20% te doen stijgen, naar ruim 49.000 exemplaren. Bij de auto- en motorbladen sluiten Carros (38.735,
+12,3%) en De Kampeerauto (23.120, +12,0%) het jaar prima af. Ook Motor noteert een kleine plus ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (29.252, +0,9%).

Hobby en vrije tijd populair

Lekker eten en winter gaan blijkbaar goed samen: het segment van de culinaire bladen steeg licht. Delicious blijft het goed doen (73.403,
+4,4%), evenals La Cucina Italia (11.244, +13%). De relatief grootste stijging komt van Foodies, dat de oplage met maar liefst 69,3% zag toenemen tot bijna 20.000 exemplaren. Bij de mind- & bodybladen is Happinez nog steeds de grootste titel (191.138, -3,5%). Flow scoort prima (68.518, +25,8%) en ook Santé heeft in het vierde kwartaal terrein goedgemaakt (59.844, +3%).

Bij de reis- en recreatiebladen deed National Geographic Traveler het veruit het beste met een stijging van maar liefst 33,2% (41.827) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij de woon-, tuin- en DHZ-bladen zien we ook enkele titels die 2010 beter wisten af te sluiten dan dezelfde periode in 2009. Uitschieters: 101 Woonideeën (91.118, +12,2%), Residence (32.750, +32,1%) en Ariadne at Home (127.495, +16,7%).

Overige titels

Bij de opiniebladen goed nieuws voor de Groene Amsterdammer. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de totaal verspreide oplage wederom gestegen: met 13,5% tot ruim boven de 20.000 exemplaren. Ook HP/De Tijd mag niet klagen (28.767, +2,0%) en Maarten! is in het opiniesegment het hardst gegroeid: met 26,3% naar precies 30.000 totaal verspreide exemplaren.

Bij de omroepbladen een stijging (1,1%) voor de VPRO gids en een plus voor het vernieuwde KRO Magazine: +7,6% naar 142.600 exemplaren. Bij de special interest bladen groeit Historisch Nieuwsblad verder door (22.349, +13,1%) en bij de sportbladen zien we ook een opvallende plus: Runner's World, dat ondanks de kou en de sneeuw in de wintermaanden toch een groeiende groep mensen aan zich wist te binden: +22% naar ruim 43.000 exemplaren.


* Alle titels, exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines

Dit is een persbericht van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.
Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62 of per e-mail h.schrier@nuv.nl