senioren profiteren van vervaging grens games en werkelijkheid
Persbericht van STT
De grens tussen serious games en de werkelijkheid zal de komende jaren
vervagen. Ook zal het gebruik in steeds meer sectoren toenemen. Dat
concludeert Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) in de
toekomstverkenning Serious gaming. Twee jaar lang hebben experts op
gaming-gebied zich gebogen over de toekomst van de sector. Het
resultaat is het boek 'Serious Gaming: Vergezichten en Kansen', dat op
vrijdag 7 oktober wordt gepresenteerd tijdens het slotsymposium in
Amsterdam.
Serious games zoeken steeds nadrukkelijker de werkelijkheid op. Dat
gebeurt op twee manieren. Ten eerste worden bestaande simulatiegames
steeds realistischer. Nieuwe technologieën zorgen voor een complete
onderdompeling in de game ('immersion') waardoor spelers nauwelijks in
staat zijn de echte wereld van de nabootsing ervan te onderscheiden.
Ook worden serious games slimmer. Games kunnen zich steeds beter
aanpassen aan het niveau, de voorkeuren en de leerstijl van de speler.
Omdat games belangrijke voordelen boven andere leermiddelen hebben
(schaalvoordelen, beperkte veiligheidsrisico's, etc.) is de verwachting
dat game-based training van bijvoorbeeld artsen of professionals in
veiligheidsfuncties verder zal toenemen.
Ten tweede worden gamedesigners steeds vaker ingeschakeld om het
alledaagse leven op een 'gamy' manier vorm te geven. De onderzoekers
verwachten dat gamificatie een grote vlucht zal nemen. Door de inzet
van bewezen effectieve spelprincipes en -mechanismen in bijvoorbeeld de
openbare ruimte kunnen burgers worden verleid tot het vertonen van
gewenst gedrag op aandachtsgebieden als fysieke beweging, sociale
omgang of openbare orde.
Ouderen
In de toekomstverkenning is onder andere gekeken naar de mogelijkheden
die games bieden rond 'typische' seniorenvraagstukken. Games zullen in
de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij revalidatie,
valpreventie en het onderhouden van sociale contacten. De verwachting
is dat ook bij de doelgroep senioren spel en dagelijks leven verder in
elkaar zullen schuiven. De integratie van gameconcepten en bijvoorbeeld
bestaande domotica-toepassingen betekent dat de senioren van de
toekomst niet doelbewust hoeven te gamen, maar wel fysiek, mentaal en
sociaal kunnen profiteren van de meerwaarde van serious games.
Tijdens het slotsymposium op 7 oktober 2011 in Amsterdam zal uitgebreid
worden ingegaan op de mogelijkheden die serious games de komende jaren
bieden. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de games zelf maar ook
naar de kansen voor de Nederlandse serious gaming-sector als onderdeel
van de creatieve industrie. Het boek Serious Gaming: Vergezichten en
Kansen is te bestellen via www.stt.nl.
- einde bericht -
*
Links:
http://www.stt.nl
Razende Robot Reporter