VU medisch centrum

Psychosociale nazorg bij kankerpatiënten

Stap voor stap vooruit

30 september 2011

In Nederland worden jaarlijks ongeveer 14.000 patiënten gediagnosticeerd met long- en hoofd-halskanker. Na behandeling heeft een deel van hen psychische klachten. Promovenda Anne-Marie Krebber ontdekte dat zij profijt kunnen hebben van een zelfhulpcursus.

`De psychische klachten van deze patiënten worden in de gangbare screening nogal eens over het hoofd gezien. Zelf denken ze vaak dat angst en somberheid er nu eenmaal bij horen', vertelt Anne-Marie Krebber. Dit was een van de redenen om te onderzoeken of een begeleide zelfhulpcursus de kwaliteit van leven verbetert bij patiënten die behandeld zijn voor hoofd-hals- of longkanker.

`Een andere reden was dat veel mensen geen zin hebben in intensieve psychosociale begeleiding na hun behandeling. Ze zijn alle bemoeienis en `witte jassen' zat. Een derde reden was dat de gebruikelijke psychosociale zorg het groeiende aantal kankerpatiënten dat blijft leven - en daarmee het groeiende aantal mensen met psychische problemen na de behandeling - niet aan kan. Het was dus nodig op zoek te gaan naar een kosteneffectieve oplossing.'

OncoQuest
Om patiënten met (een verhoogd risico op) een angst- of depressieve stoornis voor haar onderzoek te identificeren, maakte Krebber gebruik van OncoQuest, een digitale vragenlijst die de kwaliteit van leven meet bij kankerpatiënten. `Die vragenlijst doorbreekt een barrière', aldus Krebber, `mensen bespreken hun psychische gesteldheid niet zo gauw met hun oncoloog.'

Patiënten vullen de vragenlijst in op een touchscreen-computer bij hun controlebezoek op de poli. Er is geen aparte afspraak voor nodig en de uitkomst wordt direct besproken. Krebber: `Patiënten bij wie de HADS-score (Hospital Anxiety and Depression Scale) ofwel het risico op angst of depressie te hoog was, werden uitgenodigd mee te doen aan mijn onderzoek. Het enthousiasme om mee te doen was vaak groot, vooral als ze hoorden dat ze niet naar het ziekenhuis hoefden te komen en dat ze de cursus in hun eigen tempo thuis konden volgen.'

Littekens
Het onderzoek bevatte meerdere stappen. Stap één bestond uit twee weken waakzaam afwachten. Trad er geen spontaan herstel op, dan werd stap twee aangeboden: een zelfhulpcursus via een boekje of internet, met begeleiding per telefoon of e-mail.

De zelfhulpcursus reikt patiënten methoden aan waarmee ze zelfstandig aan hun klachten kunnen werken. `Ze moeten bijvoorbeeld een probleem beschrijven. Denk aan: `Ik beweeg te weinig, maar ik durf de straat niet op vanwege de littekens in mijn gezicht.' Vervolgens moeten ze zelf oplossingen noteren, er één uitkiezen, deze uitvoeren en opschrijven wat het resultaat was. Cursisten leren ook om te gaan met negatieve gedachten. Ze kunnen bijvoorbeeld een piekerkwartier instellen', aldus Krebber.

Na hun behandeling zijn veel mensen alle bemoeienis en `witte jassen' zat

Spontaan
Met OncoQuest screende VUmc 1.143 patiënten op spanningsklachten, één maand tot vijf jaar na behandeling voor hoofd-halskanker of longkanker. Er deden uiteindelijk 52 patiënten mee aan de gerandomiseerde gecontroleerde trial. De begeleiding bij de zelfhulpcursus was in handen van Prezens, een onderdeel van GGZ inGeest.

Onlangs werden de eerste onderzoeksresultaten bekend. Krebber is trots op de uitkomst: `Twee weken afwachten bleek te helpen bij een derde van de patiënten: zij herstelden spontaan. Bij de helft van de patiënten die zich niet vanzelf beter voelden, was de zelfhulpcursus zeer effectief. Hun angst en somberheid verminderde en de kwaliteit van leven verbeterde. Of dit ook op de langere termijn geldt, moet nog blijken.'

In het Stepped Care-project (zie kader) wordt nader onderzocht of de groep waarbij geen positief effect werd gemeten, baat heeft bij vervolgstappen. Ook wordt dan gekeken of deze nazorg bij kankerpatiënten kosteneffectief is.

Haalbaar en zinvol
Volgens Krebber is de zelfhulpaanpak een haalbare en zinvolle oplossing voor patiënten, behandelaars én de maatschappij. `Het gebruik van de online cursus zal alleen maar stijgen. De patiënten van straks zijn immers nog meer `internet-minded'. Ook voor behandelaars is deze laagdrempelige behandeling een uitkomst. Het neemt veel zorg weg en het geeft hen voldoening als ze zien dat het welzijn van hun patiënten vooruitgaat.'

'Voor de maatschappij betekent het dat het toenemende aantal kankerpatiënten toch de juiste hulp kan ontvangen. De analyse moet nog plaatsvinden, maar ik verwacht dat dit kosteneffectiever is dan de gebruikelijke nazorg.'
Getrapt
Krebbers onderzoek is ingebed in een omvangrijker ZonMw-onderzoek onder leiding van prof. Irma Verdonck. Dit onderzoek, Stepped Care, bekijkt de kosteneffectiviteit van een getrapt zorgprogramma voor patiënten die last hebben van angst of depressie na de behandeling van hoofd-halskanker of longkanker.

Het programma, waarmee in de huisartsenpraktijk en ouderenzorg al positieve resultaten zijn behaald, bestaat uit vier stappen. Eerst waakzaam afwachten en vervolgens, als er geen verbetering optreedt, een zelfcursus aanbieden. Helpt dit niet, dan volgt stap drie: gesprekstherapie, geleid door een gespecialiseerde verpleegkundige. Bij onvoldoende verbetering volgt uiteindelijk stap vier: intensievere psychotherapie of medicatie door een psycholoog of psychiater.

Het Stepped Care-onderzoek startte in 2009 en bevindt zich nu in de inclusieperiode. Een controlegroep ontvangt de gebruikelijke psychosociale zorg. De eerste resultaten zullen eind 2012 bekend zijn.

Binnen VUmc lopen vergelijkbare onderzoeken met patiënten die behandeld zijn voor andere kankersoorten. Zo richt promovenda Annemarie Braamse zich op hematologiepatiënten na stamceltransplantatie. Florien Boele participeert in een KWF /Alpe d'HuZes-project, gericht op patiënten die behandeld zijn voor hersentumoren.

Tekst Petra ter Veer
Foto Mark van den Brink
bron: Origineel