Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht - 3 oktober 2011
De Onderwijscoöperatie gestart op 1 oktober
De grote beroepsorganisaties in het onderwijs werken voortaan samen in de nieuwe Onderwijscoöperatie. Met elkaar richten zij zich op de leraren in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs om kwalitatief goed onderwijs te kunnen waarborgen.
De Onderwijscoöperatie is als organisatie van, voor en door leraren gesprekspartner voor politiek en onderwijswereld. De Onderwijscoöperatie is een initiatief van de onderwijsvakbonden AOb, Federatie Onderwijsbonden CMHF/MHP, CNV Onderwijs, het Platform vakinhoudelijke verenigingen voortgezet onderwijs (PVVVO) en Beter Onderwijs Nederland (BON). In dit samenwerkingsverband richten zij zich op hun gemeenschappelijke doel: ontwikkeling van de beroepskwaliteit en versterking van de positie van de leraar. De Onderwijscoöperatie wil de onderwijskwaliteit garanderen door zich in te zetten voor de bekwaamheid van de leraar, de professionele ruimte voor de zeggenschap van de leraar en een goed imago van de beroepsgroep.
Lerarenregister
Om de kwaliteit ook zichtbaar te maken introduceert de Onderwijscoöperatie een landelijk lerarenregister. In dit register kunnen leraren vastleggen wat zij doen aan beroepsontwikkeling. Het register moet leraren uitnodigen zich verder te professionaliseren. In januari 2012 kunnen de eerste leraren zich al registreren. Dit gebeurt op vrijwillige basis.
Kracht en kennis van elkaar benutten
Leraren zijn nauw betrokken bij de coöperatie via commissies van leraren. De commissies adviseren de Onderwijscoöperatie over relevante onderwerpen. Denk aan het beroepsprofiel, de kwalificatiestructuur en kwaliteitsverbeteringen van de lerarenopleidingen. Een lerarencommissie bestaat uit leden van een lerarengroep, bijvoorbeeld leraren primair onderwijs of leraren Engels.
Structuur Onderwijscoöperatie
De Onderwijscoöperatie wordt gevormd door een aantal werkgroepen zoals lerarencommissies (over bekwaamheid en professionalisering) en het bureau (coördinatie). De koers wordt bepaald door een Lerarenadviesraad met haar senatoren (deskundigen van buiten de beroepsgroep). Deze raad adviseert het bestuur, bestaande uit de voorzitters van de beroepsorganisaties onder leiding van de onafhankelijke voorzitter Joost Kentson. Het bestuur wordt gecontroleerd door de Algemene Ledenvergadering. Dit is het hoogste formele orgaan en wordt gevormd door leden van de aangesloten beroepsorganisaties.
Samenwerking
De coöperatie streeft naar samenwerking met alle onderwijsorganisaties. Met de raden (vertegenwoordigers van werkgevers in het onderwijs) wordt de komende periode overleg gevoerd over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijs- en beroepskwaliteit.
---
De Onderwijscoöperatie is een initiatief van de onderwijsvakbonden AOb, Federatie Onderwijsbonden CMHF/MHP, CNV Onderwijs, het Platform vakinhoudelijke verenigingen voortgezet onderwijs (PVVVO) en Beter Onderwijs Nederland (BON. Ook andere lerarenorganisaties kunnen zich aansluiten als zij minimaal 4.000 leden hebben. Alle aangesloten organisaties blijven ieder hun eigen, specifieke taak en doel houden. De Onderwijscoöperatie start op 1 oktober 2011. De Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) is per 1 oktober opgeheven.
Ingezonden persbericht