Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
ING Retail Jaarprijs: genomineerden categorieprijzen bekend
Waardering voor Nederlandse detailhandel stijgt weer
UTRECHT, 6 september 2011 De genomineerden van de verkiezing ING Retail Jaarprijs Publieksprijs Beste Winkelketen zijn bekend. Het Nederlandse publiek heeft de afgelopen maanden online gestemd op zijn favoriete winkelketens en heeft deze op negen aspecten beoordeeld. In totaal zijn meer dan 750.000 beoordelingen uitgebracht. Het gemiddelde rapportcijfer voor de gehele detailhandel steeg van een 7,20 naar 7,34. Assortiment is het belangrijkste aspect. Dit blijkt onder andere uit het publieksonderzoek, dat Q&A Research & Consultancy in opdracht van de Stichting Retail Jaarprijs uitvoerde.
Voor de negende achtereenvolgende keer konden consumenten op www.bestewinkelketen.nl hun favoriete winkelketens benoemen en beoordelen op negen aspecten. Het publieksonderzoek Beste Winkelketen heeft dit jaar een recordaantal beoordelingen gehaald. In totaal zijn meer dan 750.000 beoordelingen verzameld over 266 winkelketens, verdeeld in 26 categorieën. Dit is een toename van ruim 28 procent ten opzichte van vorig jaar. De categorieën Supermarkten en Bouwmarkten zijn het meest populair: zij kregen afzonderlijk meer dan 100.000 beoordelingen. KARWEI is met ruim 35.000 beoordelingen de meest beoordeelde formule.
Wederom hogere waardering
Het gemiddeld rapportcijfer voor de totale retail komt dit jaar uit op een 7,34; een lichte stijging ten opzichte van 2010. Dit cijfer kwam tot stand op basis van de beoordelingen van de winkelketens op de aspecten prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundigheid van het personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel. Over het algemeen is men het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel (7,47) en het assortiment (7,46). De retailers worden het minst goed beoordeeld op de aspecten vernieuwing (7,18) en prijsniveau (7,21).
Personeel belangrijker
Assortiment is het belangrijkste deelaspect. Personeelsgerelateerde aspecten (deskundigheid, klantvriendelijkheid, sfeer en service) zijn belangrijker geworden ten opzichte van vorig jaar. De prijsgerelateerde aspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen) zijn in belang iets afgenomen. De prestaties van ketens worden binnen de categorieën Optiek, Fiets & Vrije tijd, Juwelier & Bijouterie en Tijdschriften & Tabak voor meer dan 45 procent bepaald door de combinatie personeel, sfeer en service. Binnen de categorieën Tijdschriften & Tabak, Boeken, Cadeaus, Wonen en Food to Go bepalen assortiment en vernieuwing voor meer dan 25 procent de mate van succes. In de categorieën Supermarkten, CD/DVD & Games, Speelgoed en Baby- & Kindermode zijn de prijsgerelateerde aspecten het meest belangrijk.
Opzet onderzoek
De stemmen en beoordelingen zijn uitgebracht op www.bestewinkelketen.nl. Winkelketens hebben door middel van flyers, posters, nieuwsbrieven, banners op websites en acties op de winkelvloer de afgelopen maanden massaal hun klanten opgeroepen om deel te nemen aan het onderzoek. Naast het beoordelen van hun favoriete winkelketens konden consumenten ook de andere winkelketens in dezelfde categorie en in andere categorieën beoordelen op negen aspecten. Het belang van de aspecten is door middel van een aselecte steekproef per categorie bepaald. Dit wordt gedaan omdat voor elke categorie de verschillende aspecten een ander belang hebben.
Tweede stemronde
Op 3 oktober 2011 worden de 26 categoriewinnaars bekendgemaakt tijdens het Excellence Event van de Stichting Retail Jaarprijs. De 26 categoriewinnaars dingen vervolgens mee naar de hoofdprijs: de ING Retail Jaarprijs Publieksprijs Beste Winkelketen. Voor het bepalen van de uiteindelijke winnaar start vanaf 5 oktober 2011 een tweede stemronde. Consumenten stellen hun Top-5 samen uit de lijst van 26 categoriewinnaars. De winnaar wordt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala op 9 november 2011 in Studio 21 te Hilversum bekendgemaakt.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht