Dura Vermeer
Hengelo - 03 oktober 2011
Onderzoek proefvak reflecterend asfalt Luminumpave
Dura Vermeer Infrastructuur Oost heeft in samenwerking met de eigen
afdeling Kwaliteitsdienst/Advies & Ontwikkeling en de afdeling MIC-D
van de divisie Infra de in eigen huis ontwikkelde asfaltsoort
Luminumpave aangelegd op de A35 nabij Hengelo.
Zij doen dit in opdracht van Rijkswaterstaat met wie zij samen gaan
onderzoeken wat het effect is van het lichtgkleurde asfalt op de
verkeersveiligheid, de openbare verlichting en daarmee de reductie van
CO2 uitstoot.
Diverse varianten
In het proefvak op de A35 worden diverse varianten Luminumpave
aangebracht en onderzocht. De totale lengte van het proefvak
Luminumpave A35 bedraagt 625 meter onderverdeeld in vier subvakken. Het
asfalt voldoet aan de reguliere eisen die Rijkswaterstaat aan haar
asfalt stelt. Voor veiligheid zijn bijvoorbeeld de aanvangsstroefheid
en remvertraging van belang, Dura Vermeer controleert deze, zoals
altijd, vóór openstelling.
Innovatie Test Centrum
Het Innovatie Test Centrum van Rijkswaterstaat en het laboratorium van
Dura Vermeer monitoren de prestaties van het proefvak. Een uitgebreid
onderzoeksprogramma beproeft de asfalteigenschappen. Uit
civieltechnisch onderzoek moet blijken of deze nieuwe asfaltsoort
geschikt is voor brede toepassing op het hoofdwegennet. Het
verlichtingsonderzoek kwantificeert de mogelijke besparing op openbare
verlichting en daarmee het energieverbruik. Dit onderzoek meet zowel
het effect van de armaturen (standaard en LED) als de
lichtreflectie-eigenschappen van het asfalt. Het effect van
weersomstandigheden op de temperatuur van het asfalt wordt continu
gemeten. Eind 2012 verschijnt het eindrapport met de bevindingen en
conclusies.
Luminumpave heeft naar verwachting effect op een aantal belangrijke
aspecten, te weten:
o De openbare verlichting
De lichtere kleur en geoptimaliseerde oppervlaktextuur leidt tot een
betere zichtbaarheid van het wegdek en biedt daarmee kansen voor
besparing op openbare verlichting. Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat
met Luminumpave een reductie in engergieverbruik tot 50% theoretisch
haalbaar is. Reductie in verlichting betekent een vermindering van het
energieverbruik en -kosten en daarmee ook een CO2- en emissiebesparing.
Bovendien wordt de `lichtvervuiling' voor mens en milieu verminderd;
o De veiligheid van de weggebruiker
Een betere zichtbaarheid van het wegdek leidt wellicht tot een hogere
veiligheid. Met name bij het gebruik in tunnels is het effect naar
verwachting positief;
o De thermische eigenschappen van een asfaltverharding
Vanwege de reflectie zal de temperatuur van de asfaltverharding met
lichtgekleurd asfalt waarschijnlijk lager zijn dan bij een standaard
zwarte asfaltverharding. Wellicht leidt dit tot een langere levensduur
(minder spoorvorming).
Energiebesparing is één van de speerpunten van Rijkswaterstaat op het
gebied van duurzaamheid. Op het gebied van verlichting en
wegverhardingen is veel te winnen. Samen met marktpartijen, andere
wegbeheerders en kennisinstituten zoekt Rijkswaterstaat met diverse
innovatieve proeven naar de meest (kosten)effectieve manier om
CO2-reductie te realiseren.
De genoemde proef wordt uitgevoerd in het kader van het Innovatie Test
Centrum (ITC) van Rijkswaterstaat. Ondernemers kunnen bij het ITC
terecht voor hulp bij het testen van (de marktkans van) innovaties
binnen de grond- weg- en waterbouwsector. Gezamenlijk wordt de
kwaliteit en prijs-prestatieverhouding van het innovatieve idee in
kaart gebracht en wordt het product beter afgestemd op de eisen en
wensen van de klant. De aannemer en Rijkswaterstaat delen de kosten van
het validatieonderzoek. De uiteindelijke resultaten worden vastgelegd
in een validatiedocument dat de ondernemer kan gebruiken om zijn
product aan te prijzen in de markt.
---