Bedrijven en overheden niet goed voorbereid op de media
Persbericht van Corporate Authority B.V.
Uit een promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden blijkt dat de
aandacht van bedrijven en overheden voor mediacommunicatie vaak onder
de maat is. De media kunnen reputaties maken en breken. Dit wetende
lijkt het voor organisaties essentieel om in hun bedrijfsvoering een
structuur van corporate media governance aan te brengen. Veel
organisaties blijken hier echter grote moeite mee te hebben. Om hun
hierbij te helpen, ontwikkelde dr. P.C. Kempen de Media Governance
Scorecard.
Reputatieschade, financiële schade, persoonlijke beschadiging, het komt
allemaal voor als organisaties hun mediazaken niet op orde hebben. Met
grote regelmaat maken topfunctionarissen onherstelbare fouten bij hun
mediacommunicatie. Dit lijken vaak individuele misstappen. Uit het
proefschrift Corporate Media Governance blijkt dat hier institutionele
weeffouten onder liggen.
De auteur betoogt dat mediacommunicatie geprofessionaliseerd moet
worden binnen de bedrijfsvoering van bedrijven, overheden en
instellingen. Mediacommunicatie komt dan op het niveau van governance
en kan dan worden aangeduid als corporate media governance.
De promotie van Peter Kempen vond plaats in mei van dit jaar. Komende
week vindt de lancering plaats van 1. de praktijkeditie van zijn
proefschrift, 2. de Media Governance Scorecard en 3. het bedrijf dat
hij eromheen heeft opgericht, genaamd: Corporate Authority B.V.
In het boek laat de auteur indringend zien hoe en waar het fout kan
gaan. BP, AFM, Rijksmuseum, ING, Apple, het Amerikaanse leger,
kroonprins Willem-Alexander en Maxima, Ernst & Young, ziekenhuizen, de
Rooms-Katholieke kerk, Shell, de Duitse centrale bank, allemaal gingen
ze in de fout met hun mediacommunicatie.
Links:
http://www.corporateauthority.com
Razende Robot Reporter