Bedrijven en overheden niet goed voorbereid op de media

Persbericht van Corporate Authority B.V.

Uit een promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden blijkt dat de aandacht van bedrijven en overheden voor mediacommunicatie vaak onder de maat is. De media kunnen reputaties maken en breken. Dit wetende lijkt het voor organisaties essentieel om in hun bedrijfsvoering een structuur van corporate media governance aan te brengen. Veel organisaties blijken hier echter grote moeite mee te hebben. Om hun hierbij te helpen, ontwikkelde dr. P.C. Kempen de Media Governance Scorecard.

Reputatieschade, financiële schade, persoonlijke beschadiging, het komt allemaal voor als organisaties hun mediazaken niet op orde hebben. Met grote regelmaat maken topfunctionarissen onherstelbare fouten bij hun mediacommunicatie. Dit lijken vaak individuele misstappen. Uit het proefschrift Corporate Media Governance blijkt dat hier institutionele weeffouten onder liggen.

De auteur betoogt dat mediacommunicatie geprofessionaliseerd moet worden binnen de bedrijfsvoering van bedrijven, overheden en instellingen. Mediacommunicatie komt dan op het niveau van governance en kan dan worden aangeduid als corporate media governance.

De promotie van Peter Kempen vond plaats in mei van dit jaar. Komende week vindt de lancering plaats van 1. de praktijkeditie van zijn proefschrift, 2. de Media Governance Scorecard en 3. het bedrijf dat hij eromheen heeft opgericht, genaamd: Corporate Authority B.V.

In het boek laat de auteur indringend zien hoe en waar het fout kan gaan. BP, AFM, Rijksmuseum, ING, Apple, het Amerikaanse leger, kroonprins Willem-Alexander en Maxima, Ernst & Young, ziekenhuizen, de Rooms-Katholieke kerk, Shell, de Duitse centrale bank, allemaal gingen ze in de fout met hun mediacommunicatie.

Links:
http://www.corporateauthority.com



Razende Robot Reporter