Nieuwe toezichthouder heet ACM, Autoriteit Consument en Markt
Persbericht van Nederlandse Mededingingsautoriteit
Fusie van CA, NMa en OPTA per 1 januari 2013 voorzien
Nieuwe toezichthouder heet ACM, Autoriteit Consument en Markt
De nieuwe toezichthouder die voortkomt uit de samenvoeging van de
Consumentenautoriteit (CA), de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa)
en de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit (OPTA) gaat
ACM heten, Autoriteit Consument en Markt. Dit blijkt uit de
instellingswet die nu bij de Raad van State voor advies ligt. Chris
Fonteijn, beoogd voorzitter van de nieuwe autoriteit: "Het is een korte
en stevige naam die duidelijk weergeeft waar de nieuwe toezichthouder
voor staat: markten laten werken om de belangen van consumenten te
waarborgen."
De samenvoeging van de drie toezichthouders tot één nieuwe
toezichthouder loopt via twee gescheiden wetstrajecten: een
instellingswet en een materiële wet. "De instellingswet regelt de
instelling van de nieuwe toezichthouder waarbij de onafhankelijkheid is
gewaarborgd," aldus Fonteijn, thans bestuursvoorzitter van de NMa en
collegevoorzitter van OPTA. De nieuwe autoriteit krijgt een collegiaal
bestuur met drie personen. De organisatie gaat zich richten op drie
pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en
mededingingstoezicht. Het collegiaal bestuur bewaakt de samenhang
tussen deze drie pijlers. In de zogeheten materiële wet worden
procedures vereenvoudigd en gestroomlijnd.
Razende Robot Reporter