UT-training Opbrengstgericht Werken groot succes
03 oktober 2011
De training Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback, die
door de Universiteit Twente is ontwikkeld, blijkt een groot succes. De
training blijkt in een grote behoefte te voorzien, de deelnemende
scholen zijn enthousiast, en de eerste onderzoeksresultaten zijn
positief. Momenteel volgen 2000 leraren, schoolleiders en interne
begeleiders van ruim 100 scholen in teamverband de training. De
Universiteit Twente heeft bovendien nog eens een onderzoeksubsidie van
475 duizend euro ontvangen, waardoor het project nog verder kan worden
uitgebreid
Bij Opbrengstgericht Werken in het basisonderwijs benut een school de
beschikbare informatie op leerling-, groeps- en schoolniveau, om de
kwaliteit van het onderwijs te evalueren en verbeteren. Het is een van
de kernthema's binnen het landelijke onderwijsbeleid. Bijna alle
scholen hebben een leerlingvolgsysteem waaruit ze relevante informatie
kunnen halen, maar de meeste scholen blijken deze informatie vaak nog
weinig te benutten voor de verbetering van het onderwijs en de
leerlingprestaties.
De Universiteit Twente heeft daarom de afgelopen jaren de training
'Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback' ontwikkeld.
Tijdens deze training leren schoolleiders, leerkrachten en interne
begeleiders om in teamverband gezamenlijk het rekenonderwijs op hun
school te verbeteren met behulp van Opbrengstgericht Werken. De teams
leren beschikbare informatie uit leerlingvolgsystemen correct te
interpreteren, uitdagende doelen te stellen, en de didactiek op basis
van de analyseresultaten beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften
die hun leerlingen blijken te hebben. De training duurt twee jaar en is
bestemd voor het volledige onderwijsteam van een school. Volgens Adrie
Visscher, de coördinator van het project, is de training een succes.
"Het mooie is dat wij de scholen een training kunnen aanbieden waarvoor
zij ons betalen, en dat we op basis daarvan wetenschappelijk onderzoek
kunnen doen naar de effecten van deze manier van schoolverbetering. Ons
doel is om een proces van duurzame schoolontwikkeling op gang te
brengen, waardoor scholen systematisch aan de optimalisatie van hun
kwaliteit kunnen werken. We trainen daarbij de leraren, maar parallel
daaraan bieden we handvatten aan om de school op het niveau van de
schoolleiding en schoolorganisatie op het Opbrengstgericht Werken af te
stemmen. Het wordt daardoor eigenlijk ook een proces van
organisatieontwikkeling. Ik ben er van overtuigd dat de training voor
de scholen toegevoegde waarde heeft, doordat scholen beter inzicht
krijgen in de prestaties van hun leerlingen, doelgerichter leren
werken, en weloverwogener instructiebeslissingen leren verbinden aan
informatie over leerlingprestaties."
Focus II en Focus III
Vorig jaar zijn, in het kader van het Focus I project, 800
schoolteamleden met de training gestart. Dit jaar kreeg het project een
vervolg (Focus II) en konden nog eens 1200 teamleden van ruim 100
scholen uit heel Nederland met de training starten. Het ministerie van
OCW heeft daarnaast binnen het programma Onderwijs Bewijs nog eens een
nieuwe financiering voor Focus III verstrekt. Daarom zullen volgend
jaar nog eens 1000 teamleden de Focus training gaan volgen.
Momenteel werken vier onderzoekers en vijf trainers aan de Focus
projecten. De onderzoekers kijken ondermeer wat de teamleden leren van
de training, in hoeverre scholen opbrengstgerichter gaan werken, en of
daardoor de leerlingprestaties van die scholen significant beter zijn
dan die van scholen die de training niet gevolgd hebben. De eerste
resultaten laten zien dat de kennis van de deelnemers met betrekking
tot voor opbrengstgericht werken belangrijke activiteiten groeit (o.a.
over de analyse van prestatiegegevens en het formuleren van goede
doelen). Ook werken de Focus scholen opbrengstgerichter dan voor de
training.
De training is ontwikkeld binnen de vakgroep Onderwijsorganisatie en
-management van de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit
Twente. De SLO, het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling,
levert een belangrijke bijdrage aan het project (rekendidactiek). Hier
vindt u meer informatie over het Focus project.
Universiteit Twente