stadshavens rotterdam verbindt haven en stad
03 oktober 2011 | Bestuursdienst | persbericht
Kader voor planvorming en uitvoering vastgesteld.
Waar nu nog de fruitschepen afmeren zullen in 2025 in het
Merwe-/Vierhavensgebied 5.000 woningen en 40.000 hectare bedrijvigheid
op het gebied van delta technology en creatieve industrie verrijzen. De
Waalhaven Oostzijde zal dè plek zijn voor de maritieme dienstverlening
en in de Waal-/Eemhaven zullen de fruitschepen afmeren in de Coolport.
De Rijnhaven is getransformeerd tot `Floating Showcity'.
Op de RDM Campus volgen 1.000 leerlingen onderwijs op technisch gebied
en Heijplaat is een duurzame dorp. Dit zijn een aantal ambities voor
Stadshavens Rotterdam, zoals vastgelegd in de Structuurvisie.
De gemeenteraad van Rotterdam heeft op 29 september 2011 unaniem
ingestemd met de lange-termijnkoers voor de ontwikkeling van de
Rotterdamse Stadshavens. De structuurvisie vormt een mijlpaal in de
planvorming voor dit gebied, dat de Rijn/Maashaven, Waal-/Eemhaven, en
Merwe-/Vierhavens omvat. Ook Heijplaat en het voormalige RDM-terrein
maken onderdeel uit van het stadshavensgebied. Het programma
Stadshavens is een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam en het
Havenbedrijf Rotterdam. Anders dan bij eerdere herontwikkeling van
havengebieden, zoeken stad en haven elkaar binnen Stadshavens juist
opnieuw op. Het programma Stadshavens creëert het speelveld waarin
marktpartijen hun initiatieven kunnen ontplooien.
Verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu: "Het Stadshavensgebied
biedt de uitgelezen kans om Rotterdam als havenstad te blijven
ontwikkelen. De stad, haven en marktpartijen slaan hun handen ineen in
deze grootschalige, duurzame en innovatieve gebiedsontwikkeling. De
prioriteiten van het stadsbestuur komen samen in dit programma:
talentontwikkeling, werkgelegenheid en een economisch aantrekkelijke
stad."
Per gebied een ontwikkelrichting
De structuurvisie vormt het kader voor de verdere planvorming en
uitvoering. De visie beschrijft de ontwikkelrichting voor de vier
deelgebieden. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf
Rotterdam over de structuurvisie: "Met de structuurvisie geven gemeente
en Havenbedrijf een duidelijke richting aan voor de toekomst van het
gebied: ruimte voor meer werkgelegenheid, ruimte voor aantrekkelijk
wonen aan het water en voor aantrekkelijke voorzieningen. Het begrip
'havenstad' krijgt hier een nieuwe betekenis."
De Merwe-/Vierhavens gaat zich de komende 30 jaar ontwikkelen tot een
compleet nieuw stadsdeel op en aan het water, met woningen en veel
ruimte voor bedrijven op het gebied van watermanagement, energie en
hergebruik van materialen. De Waal-/Eemhaven biedt ruimte aan de short
sea (Europese kustvaart) en aan maritieme dienstverlening. Heijplaat
wordt duurzaam vernieuwd en op de RDM Campus vestigen nieuwe bedrijven.
De Rijn-/Maashaven liggen het dichtst tegen het centrum van de stad en
vormen de showcase voor Stadshavens Rotterdam.
De komende tijd staat in het teken van het afmaken van de wijk
Katendrecht en de planvorming voor drijvend bouwen in de Rijnhaven. In
uitvoering zijn op dit moment de vorming van een publiekprivate
samenwerking rond de ontwikkeling van de Merwe-/Vierhavens en de
realisatie van Coolport, een nieuwe generatie terminals voor
fruitoverslag, in de Waalhaven.
Resultaten
Concrete resultaten zijn al geboekt in het stadshavensgebied.
Bijvoorbeeld op de RDM Campus, waar het Albeda College, de Hogeschool
Rotterdam en het havenbedrijfsleven samenwerken om de keuze voor een
technische richting aantrekkelijk te maken. De samenwerking tussen stad
en haven hebben de ontwikkeling van maritieme kantoren langs de rand
van Charlois aan de Waalhaven, de realisatie van het Dakpark aan de
rand van de deelgemeente Delfshaven, de brug over de Rijnhaven en het
Drijvend Paviljoen in de Rijnhaven mogelijk gemaakt.
Gemeente Rotterdam