Gemeente Rotterdam

stadshavens rotterdam verbindt haven en stad

03 oktober 2011 | Bestuursdienst | persbericht

Kader voor planvorming en uitvoering vastgesteld.

Waar nu nog de fruitschepen afmeren zullen in 2025 in het Merwe-/Vierhavensgebied 5.000 woningen en 40.000 hectare bedrijvigheid op het gebied van delta technology en creatieve industrie verrijzen. De Waalhaven Oostzijde zal dè plek zijn voor de maritieme dienstverlening en in de Waal-/Eemhaven zullen de fruitschepen afmeren in de Coolport. De Rijnhaven is getransformeerd tot `Floating Showcity'.

Op de RDM Campus volgen 1.000 leerlingen onderwijs op technisch gebied en Heijplaat is een duurzame dorp. Dit zijn een aantal ambities voor Stadshavens Rotterdam, zoals vastgelegd in de Structuurvisie.

De gemeenteraad van Rotterdam heeft op 29 september 2011 unaniem ingestemd met de lange-termijnkoers voor de ontwikkeling van de Rotterdamse Stadshavens. De structuurvisie vormt een mijlpaal in de planvorming voor dit gebied, dat de Rijn/Maashaven, Waal-/Eemhaven, en Merwe-/Vierhavens omvat. Ook Heijplaat en het voormalige RDM-terrein maken onderdeel uit van het stadshavensgebied. Het programma Stadshavens is een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam. Anders dan bij eerdere herontwikkeling van havengebieden, zoeken stad en haven elkaar binnen Stadshavens juist opnieuw op. Het programma Stadshavens creëert het speelveld waarin marktpartijen hun initiatieven kunnen ontplooien.

Verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu: "Het Stadshavensgebied biedt de uitgelezen kans om Rotterdam als havenstad te blijven ontwikkelen. De stad, haven en marktpartijen slaan hun handen ineen in deze grootschalige, duurzame en innovatieve gebiedsontwikkeling. De prioriteiten van het stadsbestuur komen samen in dit programma: talentontwikkeling, werkgelegenheid en een economisch aantrekkelijke stad."

Per gebied een ontwikkelrichting
De structuurvisie vormt het kader voor de verdere planvorming en uitvoering. De visie beschrijft de ontwikkelrichting voor de vier deelgebieden. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam over de structuurvisie: "Met de structuurvisie geven gemeente en Havenbedrijf een duidelijke richting aan voor de toekomst van het gebied: ruimte voor meer werkgelegenheid, ruimte voor aantrekkelijk wonen aan het water en voor aantrekkelijke voorzieningen. Het begrip 'havenstad' krijgt hier een nieuwe betekenis."

De Merwe-/Vierhavens gaat zich de komende 30 jaar ontwikkelen tot een compleet nieuw stadsdeel op en aan het water, met woningen en veel ruimte voor bedrijven op het gebied van watermanagement, energie en hergebruik van materialen. De Waal-/Eemhaven biedt ruimte aan de short sea (Europese kustvaart) en aan maritieme dienstverlening. Heijplaat wordt duurzaam vernieuwd en op de RDM Campus vestigen nieuwe bedrijven. De Rijn-/Maashaven liggen het dichtst tegen het centrum van de stad en vormen de showcase voor Stadshavens Rotterdam.

De komende tijd staat in het teken van het afmaken van de wijk Katendrecht en de planvorming voor drijvend bouwen in de Rijnhaven. In uitvoering zijn op dit moment de vorming van een publiekprivate samenwerking rond de ontwikkeling van de Merwe-/Vierhavens en de realisatie van Coolport, een nieuwe generatie terminals voor fruitoverslag, in de Waalhaven.

Resultaten
Concrete resultaten zijn al geboekt in het stadshavensgebied. Bijvoorbeeld op de RDM Campus, waar het Albeda College, de Hogeschool Rotterdam en het havenbedrijfsleven samenwerken om de keuze voor een technische richting aantrekkelijk te maken. De samenwerking tussen stad en haven hebben de ontwikkeling van maritieme kantoren langs de rand van Charlois aan de Waalhaven, de realisatie van het Dakpark aan de rand van de deelgemeente Delfshaven, de brug over de Rijnhaven en het Drijvend Paviljoen in de Rijnhaven mogelijk gemaakt.