Consumentenautoriteit


Consument komt in actie met hulp van ConsuWijzer

3 oktober 2011 | Nieuwsbericht

Vijf jaar ConsuWijzer: 8 miljoen webbezoeken

Deze maand bestaat ConsuWijzer vijf jaar, het loket van de overheid dat de consument zelf mondig maakt en helpt zijn recht te halen. 'Dat steeds meer mensen de weg weten te vinden naar ConsuWijzer blijkt uit het feit dat de website de afgelopen vijf jaar maar liefst 8 miljoen keer bezocht is. Daarnaast behandelden we zo'n half miljoen persoonlijke vragen en klachten. Om hier bij stil te staan, worden in oktober dié onderwerpen behandeld waar veel naar gevraagd en over geklaagd wordt, bijvoorbeeld garantie,' aldus Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer.

Naast praktisch advies over consumentenrechten, kunnen consumenten bij ConsuWijzer ook terecht om klachten te melden. Deze meldingen worden doorgespeeld aan de drie autoriteiten achter ConsuWijzer: de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en de OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit). De drie autoriteiten zullen per 1 januari 2013 samengaan.

De top 5 van vragen en klachten over de afgelopen vijf jaar is:
1. misleidende en agressieve verkoop

2. garantie en non-conformiteit

3. rekeningen en betalen

4. online kopen

5. ongewenste abonnementen en contracten

De drukste maand voor ConsuWijzer was oktober 2009 toen het Bel-me-niet Register van start ging en de website ruim 400.000 keer werd bezocht. Op basis van deze signalen zijn bedrijven die de telemarketingregels overtraden inmiddels beboet voor ruim 1,2 miljoen euro.

Op ConsuWijzer vindt de bezoeker naast tips, ook succesverhalen en checklists. ConsuWijzer streeft er naar de consument zelf mondig te maken en zijn recht te laten halen. Daarbij wordt hij geholpen (vermeende) obstakels te overwinnen.

ConsuWijzer helpt consumenten actief met advies per telefoon of mail, in vijf jaar tijd een half miljoen keer. Consumenten kunnen op de site terecht voor onder andere voorbeeldbrieven. Het afgelopen jaar werden 500.000 brieven per jaar gedownload. Daarnaast staan op de website scripts voor gesprekken met de winkelier om te oefenen en begrijpelijke juridische informatie. In vijf jaar tijd liep het bezoek aan de website op van een half miljoen naar 2,2 miljoen per jaar. Bezoekers zijn tevreden over de informatie die ze vinden; dat blijkt uit de bekroning door het publiek tot overheidswebsite van het jaar in 2010. Dit jaar is ConsuWijzer.nl opnieuw genomineerd. Per jaar komen er zo'n 40.000 e-mails binnen. Nu er op de site steeds meer informatie, advies en hulp valt te halen en te downloaden, neemt het aantal telefoontjes jaarlijks af; van 83.000 vijf jaar geleden naar 45.000 dit jaar.
* Alle feiten en cijfers in de infographic 5 jaar ConsuWijzer

Meer informatie

Paul Trienekens, woordvoerder ConsuWijzer, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-43004971, e-mail: pers@consuwijzer.nl