Consumentenautoriteit
Consument komt in actie met hulp van ConsuWijzer
3 oktober 2011 | Nieuwsbericht
Vijf jaar ConsuWijzer: 8 miljoen webbezoeken
Deze maand bestaat ConsuWijzer vijf jaar, het loket van de overheid dat
de consument zelf mondig maakt en helpt zijn recht te halen. 'Dat
steeds meer mensen de weg weten te vinden naar ConsuWijzer blijkt uit
het feit dat de website de afgelopen vijf jaar maar liefst 8 miljoen
keer bezocht is. Daarnaast behandelden we zo'n half miljoen
persoonlijke vragen en klachten. Om hier bij stil te staan, worden in
oktober dié onderwerpen behandeld waar veel naar gevraagd en over
geklaagd wordt, bijvoorbeeld garantie,' aldus Pauline Bijlenga, hoofd
ConsuWijzer.
Naast praktisch advies over consumentenrechten, kunnen consumenten bij
ConsuWijzer ook terecht om klachten te melden. Deze meldingen worden
doorgespeeld aan de drie autoriteiten achter ConsuWijzer: de
Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en
de OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit). De drie
autoriteiten zullen per 1 januari 2013 samengaan.
De top 5 van vragen en klachten over de afgelopen vijf jaar is:
1. misleidende en agressieve verkoop
2. garantie en non-conformiteit
3. rekeningen en betalen
4. online kopen
5. ongewenste abonnementen en contracten
De drukste maand voor ConsuWijzer was oktober 2009 toen het Bel-me-niet
Register van start ging en de website ruim 400.000 keer werd bezocht.
Op basis van deze signalen zijn bedrijven die de telemarketingregels
overtraden inmiddels beboet voor ruim 1,2 miljoen euro.
Op ConsuWijzer vindt de bezoeker naast tips, ook succesverhalen en
checklists. ConsuWijzer streeft er naar de consument zelf mondig te
maken en zijn recht te laten halen. Daarbij wordt hij geholpen
(vermeende) obstakels te overwinnen.
ConsuWijzer helpt consumenten actief met advies per telefoon of mail,
in vijf jaar tijd een half miljoen keer. Consumenten kunnen op de site
terecht voor onder andere voorbeeldbrieven. Het afgelopen jaar werden
500.000 brieven per jaar gedownload. Daarnaast staan op de website
scripts voor gesprekken met de winkelier om te oefenen en begrijpelijke
juridische informatie. In vijf jaar tijd liep het bezoek aan de website
op van een half miljoen naar 2,2 miljoen per jaar. Bezoekers zijn
tevreden over de informatie die ze vinden; dat blijkt uit de bekroning
door het publiek tot overheidswebsite van het jaar in 2010. Dit jaar is
ConsuWijzer.nl opnieuw genomineerd. Per jaar komen er zo'n 40.000
e-mails binnen. Nu er op de site steeds meer informatie, advies en hulp
valt te halen en te downloaden, neemt het aantal telefoontjes jaarlijks
af; van 83.000 vijf jaar geleden naar 45.000 dit jaar.
* Alle feiten en cijfers in de infographic 5 jaar ConsuWijzer
Meer informatie
Paul Trienekens, woordvoerder ConsuWijzer, telefoon: 070-330 59 71,
mobiel: 06-43004971, e-mail: pers@consuwijzer.nl