Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

3 oktober 2011

KNV: Algemene Rekenkamer, ProRail en MinI&M verstrikt in cijfers over spoornetwerk

De Algemene Rekenkamer levert forse kritiek op het financiële cijferwerk aangaande het Nederlandse spoornetwerk. Echter in het rapport worden de belangen van reizigers en vervoerders naar de achtergrond verdrongen. Het vervoer van goederen per spoor ontsnapt geheel aan de aandacht van het rapport. Jaarlijks 40 miljoen ton goederen per spoor inclusief de succesvolle ingebruikname van de Betuweroute wordt afgedaan als 'andere vervoerders'. Tenslotte geeft het rapport in overweging een stap terug te doen qua groei. Gezien de aanleg van Maasvlakte 2, en de mobiliteit- en milieudoelstellingen is dit volstrekt ongewenst.

Meer aandacht voor klant
In haar reactie op het rapport geeft ProRail reeds aan meer aandacht te zullen schenken aan het centraal stellen van de reiziger. KNV vertrouwt erop dat ProRail met 'De Reiziger' duidt op 'De Klant' en dat hiermee ook het goederenvervoer wordt bedoeld. KNV benadrukt de noodzaak om zowel reizigers als goederenvervoerders op klantvriendelijke wijze te betrekken.

Meer invloed van de spoorgoederenvervoerders
Het beheer van het spoornetwerk is complex. Investeringen en exploitatie vereisen niet alleen sturing op gebruik van financiële middelen, maar ook op prestaties. Het rapport noemt de management capaciteit bij MinI&M en ProRail onvoldoende. De beheersbaarheid kan worden vergroot door slimme toewijzing van verantwoordelijkheden, zoals reeds aangekondigd door de Minister aan de Tweede Kamer op 29 juni j.l. als 'Betuweroute+'. KNV pleit voor meer invloed van de spoorgoederenvervoerders op het deel van het netwerk dat door hen wordt gebruikt.

European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Het rapport noemt het tekort aan een duidelijke visie bij de invoering van ERTMS. Het MinI&M erkent in de Begroting van het Infrastructuurfonds voor 2012 dat er over de invoering van ERTMS nog geen eensluidende visie bestaat. KNV vertrouwt erop dat er bij het tot stand komen van deze visie in 2012 nauw met de vervoerders zal worden samengewerkt.



Ingezonden persbericht