Weinig sturing minister: budget ProRail niet volledig benut
Persbericht van Algemene Rekenkamer
Vertragingen bij onderhoud en aanleg spoor; Kamer onvolledig
geïnformeerd
De afgelopen jaren is niet het volledige rijksbudget voor beheer,
onderhoud en aanleg van het spoor besteed. Vertragingen doen zich voor
bij projecten voor het wegwerken van achterstanden in het onderhoud,
het oplossen van knelpunten, de spoorbeveiliging en het verhogen van de
betrouwbaarheid van het spoornet. De minister van Infrastructuur en
Milieu (IenM, voorheen Verkeer en Waterstaat) stuurt spoorbeheerder
ProRail op diffuse wijze aan. ProRail kreeg in 2005 van de minister de
concessie om het spoornet te beheren en krijgt daarvoor van de
rijksoverheid jaarlijks circa 2 miljard euro. De Tweede Kamer heeft de
afgelopen jaren geen duidelijk inzicht gekregen in de besteding van dit
spoorbudget. De minister informeert de Kamer onduidelijk en onvolledig
over ProRail.
Het Ministerie van IenM kan niet eenduidig vaststellen welk deel van
het budget in de jaren 2005-2010 is besteed. Uit onderzoek van de
Algemene Rekenkamer blijkt dat het nog niet bestede deel maximaal 1,1
miljard euro van totaal 11,5 miljard euro is.
De Tweede Kamer heeft al langer het idee dat het budget dat de minister
met instemming van het parlement beschikbaar stelt voor het spoorwegnet
niet optimaal wordt benut. Hierover wil de tijdelijke parlementaire
onderzoekscommissie Onderhoud en innovatie spoor in januari 2012
rapporteren. De Algemene Rekenkamer heeft het onderzoek Besteding
spoorbudgetten door ProRail, dat zij op 3 oktober 2011 publiceert, op
verzoek van deze commissie uitgevoerd.
Informatie van ministerie en spoorbeheerder niet vergelijkbaar
ProRail is een BV met ruim 4.000 medewerkers en via Railinfratrust
volledig eigendom van de Staat. Omdat het Ministerie van IenM en
ProRail op uiteenlopende wijze hun administratie voeren en bijvoorbeeld
verschillend met btw omgaan, zijn de jaarverslagen van de minister en
van ProRail niet met elkaar te vergelijken. Daar komt bij dat het
ministerie andere begrippen voor de taken hanteert dan ProRail. De
Tweede Kamer krijgt wel informatie over de voorgenomen
bestedingsplannen, maar achteraf geen verantwoording of plannen
ongewijzigd zijn uitgevoerd, planningen zijn gehaald en/of het geld is
uitgegeven.
De minister laat de invulling van belangrijke strategische onderwerpen,
zoals invoering van het beveiligingssysteem ERTMS, grotendeels over aan
ProRail. Daarmee maakt de minister zich afhankelijk van de
spoorbeheerder. Zo wordt over landelijke invoering van ERTMS al sinds
1999 gepraat, maar is het pas op enkele lijnen ingebouwd.
De aansturing van de spoorbeheerder door het ministerie is diffuus. De
personele inzet bij het ministerie voor de honderden projecten van
ProRail is zeer gering. In 2009 heeft de Algemene Rekenkamer al de
aanbeveling gedaan om aansturing en toezicht op ProRail bij het
ministerie te scheiden. Deze aanbeveling is sindsdien niet opgevolgd.
Niet alleen de minister is niet voortvarend. ProRail kent
onvolkomenheden in de bedrijfsvoering. De informatiehuishouding is er
niet op orde. ProRail kampt structureel met personeelstekorten. Het
gebrek aan kennis in eigen huis vormt een chronisch probleem binnen
ProRail. De Algemene Rekenkamer doet tal van aanbevelingen voor zowel
het ministerie als ProRail over verbetering van de aansturing, voor
scheiding van aansturing en toezicht en voor sterke verbetering van de
informatie aan de Tweede Kamer.
De Algemene Rekenkamer heeft 3 grote projecten van ProRail onder de
loep genomen: - BB21 is het project van 271 miljoen euro om het
Europese veiligheidssysteem ERTMS op het hele Nederlandse spoornet in
te voeren. Het voornemen om dit systeem ook te benutten om treinen
dichter op elkaar te laten rijden en zo de spoorcapaciteit te
vergroten, kan nog niet ingevuld worden: de industrie ontwikkelt deze
functionaliteit (nog) niet. BB21 is versoberd in 2002/2003. Daarover is
de Tweede Kamer niet duidelijk geïnformeerd. Het budget bleef gelijk en
was eind 2010 grotendeels uitgegeven.
- Mistral is het project om systemen voor beveiliging van het spoor
(ook ERTMS) te vernieuwen en vervangen en loopt al sinds 2002. Wel
verkenningen uitgevoerd, maar geen enkele beveiligingsinstallatie is
sindsdien vervangen. Volgens een raming uit 2007 gaat het om 1,4
miljard euro tot 2018. Daarvan is tot eind 2010 33 miljoen euro
uitgegeven voor studie- en voorbereidingskosten. ProRail bestudeert nog
hoe Mistral voortgezet kan worden. Het ministerie wacht op een goede
financiële onderbouwing. De minister heeft de Kamer nog niet gemeld dat
het doel van Mistral beperkt wordt.
- HP2F (uit 2003) omvat 1,2 miljard euro: onderhoudsachterstanden
wegwerken om te voorkomen dat het spoor verslechtert. Projectbudget
(709 miljoen euro) en uitgaven zijn niet apart geadministreerd; een
deel van het budget is toegevoegd aan bestaande budgetten voor beheer
en onderhoud. Het streven om alle spoorknelpunten eind 2012 op te
lossen (budget 500 miljoen euro) zal niet gehaald worden: 7 van de 18
deelprojecten zijn niet op tijd klaar. De minister weet niet of het
hele budget gebruikt wordt.
Reacties minister IenM en ProRail, nawoord Algemene Rekenkamer
De minister van IenM neemt in reactie op dit onderzoek de aanbeveling
over om nieuwe afspraken te maken over het informeren van de Kamer.
Andere aanbevelingen wijst zij af. De minister stelt dat ProRail veel
minder dan 1,1 miljard euro van het budget nog niet heeft besteed. Deze
jongste berekening onderstreept volgens de Algemene Rekenkamer dat -
alle inspanningen ten spijt - de cijfermatige weergave in de begroting
en de realisatie van de activiteiten van ProRail zo instabiel zijn, dat
zijn dat de Tweede Kamer geen overzicht heeft en daarmee geen kans
heeft haar controlerende taak te vervullen. ProRail herkent de
onderzoeksbevindingen. De onderbesteding zou binnen de gebruikelijke
marges vallen.
De Algemene Rekenkamer dringt erop aan dat de minister nog dit jaar -
in overleg met ProRail - maatregelen treft.
Razende Robot Reporter