Interbrew
FC Zwolle doet mee met Pro Supporter programma voor positief fangedrag in
Jupiler League
Breda, 03 oktober 2011 - Vrijdag 5 augutus is in de Jupiler League het
Pro Supporter programma van start gegaan. Hiermee willen de Coöperatie
Eerste Divisie, naamgevend sponsor Jupiler en de 18 clubs uit de
competitie positief fangedrag stimuleren. De officiële start is
verricht voorafgaand aan de wedstrijd MVV Almere City FC door
bondscoach Bert van Marwijk.
Bert heeft als eerste zijn handtekening symbolisch geplaatst op het Pro
Supporters contract op de muur van de Geusselt. Ook FC Zwolle doet mee
met Pro Supporter.
Positief gedrag
,,Positief gedrag van voetbalsupporters is iets om trots op te zijn,
zegt Patrick Brand, directeur van de Coöperatie Eerste Divisie.
,,Daarom lanceren wij in samenwerking met onze hoofdsponsor Jupiler en
de 18 clubs in de Jupiler League het Pro Supporter Programma. Als
vicevoorzitter van de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie
sluit ook Hans Wiegel zich hierbij aan: ,,Ik vind het Pro Supporter
programma een zeer goed initiatief. Er wordt op een goede en sportieve
manier aandacht gevraagd voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen
zoals verantwoord alcoholgebruik en respect..
Uniek programma
Pro Supporter is een uniek programma dat supporters stimuleert om, door
middel van een elftal tips, op een positieve en op een professionele
manier achter hun club te gaan staan. Pro Supporter is geïnspireerd op
het Good Sports programma van Budweiser dat al jaren een enorm succes
is in de grote sportcompetities in Amerika.
Verantwoord genieten van alcohol
,,Als hoofdsponsor van de Jupiler League en als bierbrouwer vinden wij
het uiteraard belangrijk om het verantwoord genieten van alcohol te
stimuleren, zegt commercieel directeur Remco Boerefijn van AB InBev
Nederland, de brouwerijgroep waar Jupiler onderdeel van vormt. ,,Het is
belangrijk dat een bierbrouwer wijst op de risicos die gepaard gaan met
alcohol(mis)bruik. Maar het programma is breder van opzet omdat
positief fangedrag in ieders belang is. Bovendien kunnen we de
voetbalclubs hiermee een platform bieden om invulling te geven aan
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
De belangen van de achttien clubs worden behartigd door de Coöperatie
Eerste Divisie. De CED ondersteunt de clubs bij de verdere
professionalisering van de Jupiler League en bij het ontwikkelen van
centrale programmas - van mediapartnerships tot maatschappelijk
verantwoorde initiatieven als Playing for Success (voor kinderen met
leerachterstand) en Sportiviteit en respect.
De Jupiler League is niet alleen de tweede voetbalcompetitie in
Nederland, maar ook de op één na grootste Nederlandse sportcompetitie:
jaarlijks ruim 1,2 miljoen stadionbezoekers en wekelijks miljoenen
kijkers (landelijke en regionale tv), luisteraars (radio) en lezers
(dagbladen, voetbalbladen, internet, mobiel).