Leertraject Planning, Monitoring en Evaluatie

NCDO organiseert vanaf dit najaar het leertraject Planning, Monitoring en Evaluatie voor organisaties die een meerjaren SBOS-financiering kregen toegekend. Tijdens dit traject leer je het meten van kennis, houding en gedragseffecten van programma's rond mondiaal burgerschap.

Achtergrond
In 2009 concludeerde de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie dat de evaluatiepraktijk van de draagvlaksector in de kinderschoenen stond en zowel kwalitatief als kwantitatief verbetering behoefde. Sindsdien is er veel aandacht voor de Planning, Monitoring en Evaluatie (PME) van draagvlak- of mondiaal burgerschap programmas.

Veel organisaties worstelen echter nog met de beste invulling daarvan. Maar gedeeld wordt dat het meten van (kennis, houding en gedrags)effecten van mondiaal burgerschap programmas essentieel is. Enerzijds om zichtbaar te maken welke resultaten worden bereikt met verstrekte SBOS-subsidie. Anderzijds omdat evaluaties wezenlijk bijdragen aan het verbeteren van toekomstige interventies. Daarom organiseert NCDO vanaf dit najaar het PME-leertraject voor organisaties die een meerjaren SBOS-financiering kregen toegekend. Tijdens trainingsdagen en individuele begeleiding wordt nauw aangesloten bij de eigen PME-praktijk.
Aanmelden kan tot 10 oktober 2011. Methodische en praktische uitdagingen rond Planning, Monitoring en Evaluatie Het meten van (kennis, houding en gedrags)effecten van mondiaal burgerschap programmas is niet gemakkelijk en kent meerdere uitdagingen. Tijdens het traject staan vragen centraal als:

Hoe kom je van meetbare doelstellingen en indicatoren tot sterke monitoring en evaluatie?
Hoe combineer je verantwoorden en leren?
Hoe construeer je een goede (online) vragenlijst? En welke toegevoegde waarde bieden vernieuwende methoden zoals Most Significant Change, Outcome Mapping en Social Return on Investment? Hoe veranker je PME intern in de organisatie? En hoe kom je tot goede PME als je weinig tijd/middelen kunt investeren? Hoe ga je om met de attributie/contributie van waargenomen effecten in de evaluatie?
Hoe maak je de resultaten van je werk zichtbaar? Wat zijn vernieuwende manieren van resultaatcommunicatie?

Opzet van het traject
Het PME-leertraject bestaat uit vier trainingsdagen, individuele begeleiding en gezamenlijke follow up- bijeenkomsten. De vier trainingsdagen vinden plaats op 10 november 2011, 8 december 2011, 9 februari 2012, 12 april 2012.

Deze dagen worden ingevuld mede op basis van leervragen van deelnemers. De vertaalslag naar de werkpraktijk is een centraal uitgangspunt van het verdiepingstraject. Behalve gezamenlijke trainingsdagen, is binnen het traject ook ruimte voor individuele begeleiding. Daarnaast worden enkele activiteiten online georganiseerd. In volgende jaren worden steeds enkele follow up-bijeenkomsten georganiseerd, waarbij we samen in gaan op uitdagingen waar deelnemers op dat moment in de praktijk tegen aan lopen.

GeĂŻnteresseerd?
Je kunt meedoen aan het PME-leertraject als je betrokken bent bij de monitoring en evaluatie van jullie meerjaren SBOS-programma.Je bent welkom om samen met een collega van je organisatie deel te nemen. Interesse in het traject? We nodigen je van harte uit je aan te melden, door een mailte sturen aan NCDO-trainer/adviseur Marieke Hart: m.hart@ncdo.nl. Dat kan tot en met 10 oktober 2011. Er kunnen maximaal 20 mensen meedoen aan het traject.

Meer informatie
Voor deelname aan de vier sessies van het leertraject vragen we een eigen bijdrage van 200,-. Voor meer informatie kun je terecht bij Marieke Hart, senior trainer/adviseur bij NCDO, via 020-5688760 of m.hart@ncdo.nl.