Leertraject Planning, Monitoring en Evaluatie
NCDO organiseert vanaf dit najaar het leertraject Planning, Monitoring
en Evaluatie voor organisaties die een meerjaren SBOS-financiering
kregen toegekend. Tijdens dit traject leer je het meten van kennis,
houding en gedragseffecten van programma's rond mondiaal burgerschap.
Achtergrond
In 2009 concludeerde de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en
Beleidsevaluatie dat de evaluatiepraktijk van de draagvlaksector in de
kinderschoenen stond en zowel kwalitatief als kwantitatief verbetering
behoefde. Sindsdien is er veel aandacht voor de Planning, Monitoring en
Evaluatie (PME) van draagvlak- of mondiaal burgerschap programmas.
Veel organisaties worstelen echter nog met de beste invulling daarvan.
Maar gedeeld wordt dat het meten van (kennis, houding en
gedrags)effecten van mondiaal burgerschap programmas essentieel is.
Enerzijds om zichtbaar te maken welke resultaten worden bereikt met
verstrekte SBOS-subsidie. Anderzijds omdat evaluaties wezenlijk
bijdragen aan het verbeteren van toekomstige interventies. Daarom
organiseert NCDO vanaf dit najaar het PME-leertraject voor organisaties
die een meerjaren SBOS-financiering kregen toegekend. Tijdens
trainingsdagen en individuele begeleiding wordt nauw aangesloten bij de
eigen PME-praktijk.
Aanmelden kan tot 10 oktober 2011. Methodische en praktische
uitdagingen rond Planning, Monitoring en Evaluatie
Het meten van (kennis, houding en gedrags)effecten van mondiaal
burgerschap programmas is niet gemakkelijk en kent meerdere
uitdagingen. Tijdens het traject staan vragen centraal als:
Hoe kom je van meetbare doelstellingen en indicatoren tot sterke
monitoring en evaluatie?
Hoe combineer je verantwoorden en leren?
Hoe construeer je een goede (online) vragenlijst? En welke toegevoegde
waarde bieden vernieuwende methoden zoals Most Significant Change,
Outcome Mapping en Social Return on Investment?
Hoe veranker je PME intern in de organisatie? En hoe kom je tot goede
PME als je weinig tijd/middelen kunt investeren?
Hoe ga je om met de attributie/contributie van waargenomen effecten in
de evaluatie?
Hoe maak je de resultaten van je werk zichtbaar? Wat zijn vernieuwende
manieren van resultaatcommunicatie?
Opzet van het traject
Het PME-leertraject bestaat uit vier trainingsdagen, individuele
begeleiding en gezamenlijke follow up- bijeenkomsten. De vier
trainingsdagen vinden plaats op 10 november 2011, 8 december 2011, 9
februari 2012, 12 april 2012.
Deze dagen worden ingevuld mede op basis van leervragen van deelnemers.
De vertaalslag naar de werkpraktijk is een centraal uitgangspunt van
het verdiepingstraject. Behalve gezamenlijke trainingsdagen, is binnen
het traject ook ruimte voor individuele begeleiding. Daarnaast worden
enkele activiteiten online georganiseerd. In volgende jaren worden
steeds enkele follow up-bijeenkomsten georganiseerd, waarbij we samen
in gaan op uitdagingen waar deelnemers op dat moment in de praktijk
tegen aan lopen.
GeĂŻnteresseerd?
Je kunt meedoen aan het PME-leertraject als je betrokken bent bij de
monitoring en evaluatie van jullie meerjaren SBOS-programma.Je bent
welkom om samen met een collega van je organisatie deel te nemen.
Interesse in het traject? We nodigen je van harte uit je aan te melden,
door een mailte sturen aan NCDO-trainer/adviseur Marieke Hart:
m.hart@ncdo.nl. Dat kan tot en met 10 oktober 2011. Er kunnen maximaal
20 mensen meedoen aan het traject.
Meer informatie
Voor deelname aan de vier sessies van het leertraject vragen we een
eigen bijdrage van 200,-. Voor meer informatie kun je terecht bij
Marieke Hart, senior trainer/adviseur bij NCDO, via 020-5688760 of
m.hart@ncdo.nl.