Gemeente Oldambt
Oldambt zet zich in tegen inkomstenfraude
1 oktober start onderzoek
De afdeling Werk & Inkomen van de gemeente Oldambt start met een
project om inkomstenfraude tegen te gaan. Vanaf 1 oktober aanstaande
gaat de afdeling Werk & Inkomen extra aandacht besteden aan inwoners
met een bijstandsuitkering, die naast hun uitkering parttime inkomsten
hebben.
Het onderzoek heeft twee doelen. Naast het onderzoeken of iemand wel of
niet de juiste gegevens opgeeft aan de gemeente (fraudeonderzoek),
kijkt de gemeente eveneens of iemand wellicht `uit de uitkering kan'.
Inkomstenfraude
Iemand pleegt inkomstenfraude als hij of zij inkomsten niet of niet
volledig doorgeeft aan de gemeente en daardoor ten onrechte een (te
hoge) uitkering ontvangt. Als een klant heeft gefraudeerd, moet hij of
zij het volledige bedrag van ten onrechte ontvangen uitkering
terugbetalen. Daarnaast wordt een strafkorting opgelegd of stopt de
uitkering.
Maandelijks vindt er al een reguliere controle op inkomsten plaats door
middel van het inkomstenformulier. Het nieuwe project is bedoeld om
vanuit een andere invalshoek te bekijken of inkomsten juist worden
opgegeven.
Uitstroom
Samen met de cliënt wordt gekeken naar mogelijkheden om bijvoorbeeld
het aantal uren dat iemand werkt uit te breiden, zodat er voldoende
inkomsten zijn en er geen uitkering meer nodig is. Dit betekent dan dat
de cliënt onafhankelijk van een uitkering wordt.
De gemeente hecht waarde aan een juiste en correcte uitvoering van de
bijstandswet. Alleen die inwoners die niet voldoende inkomsten hebben,
kunnen een beroep op bijstand doen. Door specifieke controle, zoals in
het nieuwe project, wordt hieraan invulling geven.
Meer informatie
Cliënten van de afdeling Werk & Inkomen kunnen met al hun vragen
terecht bij hun contactpersoon, bereikbaar op werkdagen tussen 09.00
uur en 10.00 uur via (0597) 48 20 00.
Oldambt, 26 september 2011