Gemeente Soest

Eindrapport rekenkamercommisie: Betrokken Burgers

30 september 2011

Gemeente Soest kan meer leren van de signalen van haar betrokken inwoners

De rekenkamercommissie Soest heeft onderzoek gedaan naar de afhandeling van bezwaarschriften en klachten. Invalshoek voor het onderzoek is de beleving van de inwoners.

Het eindrapport heeft als titel Betrokken burgers (PDF-Formaat, 0,28 MB). Uit het onderzoek blijkt dat de ondervraagde inwoners zich niet of ten dele serieus genomen voelen. Zij willen met het indienen van een bezwaar of klacht de gemeente ook attent maken op fouten of zaken die beter kunnen.

De rekenkamercommissie doet daarom de aanbeveling om nog meer aandacht te besteden aan de leereffecten. Leer van wat een bezwaarmaker of klager `dwars' zit en geef aan welke wijzigingen in beleid, procedures, organisatie en klantvriendelijkheid daaruit gevolgd zijn.

Onderzoek

In de periode december 2010-mei 2011 deed de commissie onderzoek naar de afhandeling van klachten en bezwaarschriften door de gemeente Soest. Er is onderzoek gedaan door alle indieners van bezwaarschriften en klachten in 2008 en 2009 met behulp van een enquête te bevragen.

Er is ook een grote groep personen bevraagd waarvan een aanvraag is afgewezen, maar die geen bezwaar of klacht hebben ingediend. Van alle personen waarmee contact is gelegd, werkte 42% mee aan het onderzoek.

Conclusies en aanbevelingen

De ondervraagde inwoners geven de gemeente Soest voor zowel de afhandeling van hun bezwaar als hun klacht een onvoldoende. Zij voelen zich niet of maar ten dele serieus genomen door de gemeente. Burgers dienen een bezwaar of klacht in om in eerste instantie `hun gelijk te halen' maar vinden het duidelijk ook een nuttige manier om de gemeente attent te maken op fouten. Ze hopen dat de gemeente daar wat van zal leren.

De rekenkamercommissie beveelt aan om de informatie over het indienen van een klacht of bezwaar te verbeteren en ook inwoners op de hoogte te brengen van de resultaten en leereffecten van de afhandeling van klachten en bezwaarschriften. Geef aan wat je als gemeente doet om soortgelijke zaken te voorkomen. Maak gebruik van de signalen die je als gemeente krijgt met de bezwaren en klachten om je beleid en dienstverlening te verbeteren.

In Soest is een rekenkamercommissie met vijf externe leden actief om de raad te adviseren. Deze onafhankelijke commissie onderzoekt of de gemeente doelmatig, doeltreffend en rechtmatig te werk gaat. Er komen uiteenlopende onderwerpen aan bod. De rekenkamercommissie rapporteert aan de gemeenteraad. De raad stelt de eindconclusies van het onderzoek vast.

Presentatie van het eindrapport is in de Ronde van 6 oktober 2011.

Meer informatie:


* Aanbiedingsbrief (PDF-Formaat, 0,25 MB)
* Antwoordbrief gemeente (PDF-Formaat, 1,59 MB)

PDF bestanden kunt u openen met de gratis Adobe Reader.