Woonbond


Huurwijzer Online
Verkiezing Beste Huurdersorganisatie & Bewonerscommissie 2011 Zijn uw servicekosten te hoog?

Veel huurders betalen een fors bedrag aan servicekosten. Uit tal van voorbeelden op een Woonbondsymposium eerder dit jaar, bleek dat het heel goed mogelijk is om op deze kosten te besparen, vaak met wel 25 procent.

Verhuurders blijken nogal eens erg dure bedrijven in te huren voor schoonmaakwerk, tuinonderhoud, glazenwassen of andere services. Probleem daarbij is dat zij geen financieel belang hebben bij een reductie van de servicekosten, omdat die toch aan de huurders worden doorberekend. Zolang er niemand aan de bel trekt, lijken verhuurders niet geneigd om hun vaak langlopende servicecontracten te herzien.

Daarom luidt de stelling van deze maand: 'Als huurder betaal ik te veel servicekosten'. Wat is uw ervaring? Stem mee over uw servicekosten, laat weten of u denkt dat u te veel betaalt, of juist niet.

Lees ook: Twaalf vragen en antwoorden over servicekosten (pdf) (uit: Huurwijzer nr 3, tijdschrift voor leden van de Woonbond)

Eens: 'Huurders betalen vaak te veel'

Henk Cornelisse Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists. Zijn bedrijf wordt door woningcorporaties ingeschakeld om hun uitgaven aan servicekosten te analyseren. Daarbij blijkt meestal dat de kosten lager kunnen. Op schoonmaak, groenvoorziening, verzekeringen, en energie kan fors worden bespaard.

"Verzekeringen kunnen vaak kostenbesparend worden vernieuwd. Ook is het vaak mogelijk om werk tegen lagere kosten bij een andere leverancier te beleggen. Gezamenlijk inkopen levert eveneens veel op. Als corporaties hun inkoopkracht bundelen kunnen ze betere prijsafspraken maken. Het loont zeker de moeite om langdurige contracten onder de loep te nemen. In de loop der jaren is er vaak scheefgroei ontstaan.

Dat het anders kan, hebben we al vaak aangetoond. Na onze analyse komt het vaak tot een revisie van de prijzen. In een groot flatgebouw leidde dat ertoe dat de servicekosten jaarlijks met maar liefst EUR 200 per woning omlaag gingen. En dat in samenhang met een kwaliteitsverbetering. In totaal (de flat had 680 wooneenheden) ging het om een besparing van EUR 136.000 per jaar. Een mooi resultaat, maar de huurders hebben al die jaren daarvoor dus wel fors teveel betaald!"

Oneens: 'Wij voeren een goed en slim inkoopbeleid'

Odette van der Kemp Odette van der Kemp, manager verhuur en beheer van studentenhuisvester Vestia Stadswonen, vindt niet dat haar huurders te veel servicekosten betalen: "We houden de marktprijs in de gaten, bijvoorbeeld van energie, en anticiperen daarop door met leveranciers in gesprek te gaan. Wij proberen gewoon een goed en slim inkoopbeleid te voeren. We zitten er immers voor de huurders. Omdat we groot inkopen, kunnen we vaak ook juist de kosten drukken. Voor een tv-aansluiting bijvoorbeeld betalen onze studenten nu maar EUR 6 per maand.

We stemmen de servicekosten ook met onze huurders af. Op de schoonmaakkosten hebben zij zelf invloed. Onze studentenflats hebben bewonerscommissies die aan kunnen geven welk schoonmaakprogramma ze willen. Ze kunnen kiezen voor het basispakket. Soms willen bewoners zelf meer schoonmaaktaken uitvoeren om de kosten te drukken, of juist meer laten doen door het schoonmaakbedrijf. Dat gaat in overleg en dan passen we daar de contracten met het schoonmaakbedrijf op aan."

Hoge servicekosten?Als huurder betaal ik te veel servicekosten (_) ja, dat denk ik wel
(_) nee, ik denk van niet

Mijn ervaring met servicekosten (anoniem)


---

---

---
Stem!

© 2011 Nederlandse Woonbond
Bijgewerkt op 29-09-2011 17:08