Kamer van Koophandel

Wensen consument bepalen toekomst winkelgebieden

donderdag 29 september 2011

KvK adviseert gemeenten en ondernemers om keuzes te maken

Op 28 september vond de bijeenkomst 'De consument centraal' plaats. De Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland (KvK) organiseerde deze bijeenkomst om bestuurders, ondernemers en beleidsmakers bewuster te maken van de ontwikkelingen in de detailhandel en de keuzes waar zij voor staan. Uit onderzoek blijkt dat het winkelgedrag steeds complexer en de consument steeds kritischer wordt. Dit veranderende consumentengedrag heeft grote invloed op de detailhandelsstructuur en winkelgebieden. De KvK wil ondernemers en gemeenten handvatten bieden om de detailhandelsstructuur gezond en toekomstbestendig te houden.

De consument anno 2020

Het rapport 'De consument centraal' brengt het consumentengedrag richting 2020 en de gevolgen voor de detailhandelsstructuur in beeld. Dit gedrag heeft grote invloed op de toekomst van winkelgebieden. De belangrijkste drie veranderingen zijn de vergrijzing van de bevolking, het gebruik van internet en schaalvergroting. Door de vergrijzinggroeit het aantal oudere consumenten. Deze ouderen bezoeken vaker een winkel en besteden meer, maar wel anders dan jongeren dat doen. Zij besteden bijvoorbeeld meer aan (geneeskundige) verzorging en minder aan woninginrichting. Dit brengt met zich mee dat er meer behoefte is aan winkelstrips en minder aan meubelboulevards. Daarnaast neemt het aantal online verkopentoe. Voorlopig zal dit geen drastische gevolgen hebben voor grote winkelcentra, maar kleinere steden en winkelgebieden op B- en C-locaties verliezen wél omzet. Tot slot heeft de consument minder tijd, wordt hij kritischer en gaat hij bewuster winkelen. Mede hierdoor zetten de schaalvergroting en branchevervagingverder door, waardoor er behoefte ontstaat aan minder, maar grotere winkelconcentraties met veel (doelgericht) aanbod.

Voorkom overcapaciteit

Om te voorkomen dat er in de toekomst door overcapaciteit meer leegstand komt en winkelgebieden verpauperen, is het belangrijk nu de discussie met elkaar aan te gaan, waarin de wensen van de consument centraal staan. Tijdens de bijeenkomst leverden vooral stellingen over internet discussie op. De belangrijkste constatering was dat ondernemers door de komst van internet de hele wereld als concurrent hebben. Klanten komen niet meer vanzelfsprekend naar de winkel toe. Ondernemers die de wensen van de consument niet centraal zetten verliezen in de toekomst omzet. Dit kan leiden tot veel faillissementen en dus veel leegstand in winkelgebieden.

Handvatten voor maken keuzes

Het rapport 'De consument centraal: Detailhandelsontwikkelingen richting 2020 regio Gooi-, Eem- en Flevoland' biedt handvatten voor ondernemers en gemeenten om de vereiste keuzes te maken. Enkele genoemde handvatten zijn: zorg voor goede samenwerking en afstemming tussen overheid, detailhandel en vastgoed; stem aanbod af op de toekomstige vraag van de consument; accepteer de nieuwe winkelwensen van de consument; nieuwe initiatieven moeten een toegevoegde waarde bieden. Meer nuttige handvatten kunt u lezen in de samenvatting van het rapport op www.kvk.nl/detailhandelgef.

Samenwerken

Ondernemers en gemeenten die samen willen werken om hun winkelgebied toekomstbestendig te houden, kunnen contact opnemen met de Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland, telefoonnummer 036 - 524 87 25, e-mail: regiostimulering@kvk.nl. De KvK verbindt en ondersteunt de samenwerking met informatie, kennis en ervaring.

Bron: KvK