Wensen consument bepalen toekomst winkelgebieden
donderdag 29 september 2011
KvK adviseert gemeenten en ondernemers om keuzes te maken
Op 28 september vond de bijeenkomst 'De consument centraal' plaats. De
Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland (KvK) organiseerde deze
bijeenkomst om bestuurders, ondernemers en beleidsmakers bewuster te
maken van de ontwikkelingen in de detailhandel en de keuzes waar zij
voor staan. Uit onderzoek blijkt dat het winkelgedrag steeds complexer
en de consument steeds kritischer wordt. Dit veranderende
consumentengedrag heeft grote invloed op de detailhandelsstructuur en
winkelgebieden. De KvK wil ondernemers en gemeenten handvatten bieden
om de detailhandelsstructuur gezond en toekomstbestendig te houden.
De consument anno 2020
Het rapport 'De consument centraal' brengt het consumentengedrag
richting 2020 en de gevolgen voor de detailhandelsstructuur in beeld.
Dit gedrag heeft grote invloed op de toekomst van winkelgebieden. De
belangrijkste drie veranderingen zijn de vergrijzing van de bevolking,
het gebruik van internet en schaalvergroting. Door de vergrijzinggroeit
het aantal oudere consumenten. Deze ouderen bezoeken vaker een winkel
en besteden meer, maar wel anders dan jongeren dat doen. Zij besteden
bijvoorbeeld meer aan (geneeskundige) verzorging en minder aan
woninginrichting. Dit brengt met zich mee dat er meer behoefte is aan
winkelstrips en minder aan meubelboulevards. Daarnaast neemt het aantal
online verkopentoe. Voorlopig zal dit geen drastische gevolgen hebben
voor grote winkelcentra, maar kleinere steden en winkelgebieden op B-
en C-locaties verliezen wél omzet. Tot slot heeft de consument minder
tijd, wordt hij kritischer en gaat hij bewuster winkelen. Mede hierdoor
zetten de schaalvergroting en branchevervagingverder door, waardoor er
behoefte ontstaat aan minder, maar grotere winkelconcentraties met veel
(doelgericht) aanbod.
Voorkom overcapaciteit
Om te voorkomen dat er in de toekomst door overcapaciteit meer
leegstand komt en winkelgebieden verpauperen, is het belangrijk nu de
discussie met elkaar aan te gaan, waarin de wensen van de consument
centraal staan. Tijdens de bijeenkomst leverden vooral stellingen over
internet discussie op. De belangrijkste constatering was dat
ondernemers door de komst van internet de hele wereld als concurrent
hebben. Klanten komen niet meer vanzelfsprekend naar de winkel toe.
Ondernemers die de wensen van de consument niet centraal zetten
verliezen in de toekomst omzet. Dit kan leiden tot veel faillissementen
en dus veel leegstand in winkelgebieden.
Handvatten voor maken keuzes
Het rapport 'De consument centraal: Detailhandelsontwikkelingen
richting 2020 regio Gooi-, Eem- en Flevoland' biedt handvatten voor
ondernemers en gemeenten om de vereiste keuzes te maken. Enkele
genoemde handvatten zijn: zorg voor goede samenwerking en afstemming
tussen overheid, detailhandel en vastgoed; stem aanbod af op de
toekomstige vraag van de consument; accepteer de nieuwe winkelwensen
van de consument; nieuwe initiatieven moeten een toegevoegde waarde
bieden. Meer nuttige handvatten kunt u lezen in de samenvatting van het
rapport op www.kvk.nl/detailhandelgef.
Samenwerken
Ondernemers en gemeenten die samen willen werken om hun winkelgebied
toekomstbestendig te houden, kunnen contact opnemen met de Kamer van
Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland, telefoonnummer 036 - 524 87 25,
e-mail: regiostimulering@kvk.nl. De KvK verbindt en ondersteunt de
samenwerking met informatie, kennis en ervaring.
Bron: KvK
Kamer van Koophandel