Ingezonden persbericht


Online consumentenvertrouwen gegroeid in 2011

woensdag 28 september 2011

Het niveau van websites stijgt, blijkt uit online onderzoek van WUA!

Het vertrouwen van consumenten in online aanbieders van producten en diensten groeit. De stijging gaat gepaard met hogere waarderingen voor de vormgeving en informatiewaarde van websites. WUA! voerde in twee jaar 143 onafhankelijke onderzoeken uit naar het vrije online oriƫntatieproces van consumenten. Daarin gaven 5.828 respondenten in totaal 32.723 beoordelingen over zo'n 3.000 verschillende websites.

inShare

Zes tienden hoger

WUA! stelde in 2010 en 2011 een Top 100 websites van het jaar samen. Op basis van alle beoordelingen werden scores berekend voor een groot aantal thema's. De websites in de Top 100 scoren dit jaar gemiddeld een 7 op het onderdeel vertrouwen. Vier tienden hoger dan het gemiddelde van 6,6 in 2010. Het vergelijken van alle drieduizend websites geeft dezelfde stijging: van 6,4 naar 6,8.

Het niveau van websites stijgt

De drieduizend websites stegen wat vormgeving betreft van een 5,8 naar een 6,3. De gemiddelde score voor informatiewaarde ging van 6,2 naar 6,6. De websites worden bovendien als gebruiksvriendelijker ervaren: deze score steeg van 6,3 naar 6,6. "Hieruit blijkt wel dat het algemene niveau van websites aan het stijgen is", zegt directeur Klaas Kroezen van WUA!. "Organisaties beginnen online beter aan te sluiten op de wensen van hun doelgroep."