Voorkeur aansluiting Westelijke Invalsweg op Stephensonviaduct
Het college van burgemeester en wethouders van Leeuwarden spreekt haar
voorkeur uit voor de oplossing van de Westelijke Invalsweg die aansluit
op het Stephensonviaduct. Het college verkiest deze oplossing boven de
aanleg van de weg die met een nieuwe brug over de Harlingevaart op de
binnenstad aansluit. Zij legt haar voorkeur eind deze maand voor aan de
gemeenteraad.
De Westelijke Invalsweg fase 2
De Westelijke Invalsweg fase 2 is de nieuwe entree naar het centrum.
Deze weg verbindt de Haak om Leeuwarden (N31) met de stadsring en het
westelijke gedeelte van de binnenstad; het stationsgebied,
Tesselschadestraat, WTC-gebied, bedrijventerrein Leeuwarden-West en
Newtonpark. Met de aanleg van de Westelijke Invalsweg fase 2 verbetert
de bereikbaarheid van Leeuwarden. Anders zou er in de toekomst een
groot verkeersknooppunt ontstaan, dat zich uitstrekt tot aan het
stationsgebied. Dit geeft daar problemen, maar heeft ook effect op
andere (invals)wegen.
Planning gemeenteraad
Eind 2008 nam de gemeenteraad al een besluit over het eerste deel van
de Westelijke Invalsweg (fase 1). Op 31 oktober neemt de gemeenteraad
een realisatiebesluit over het deel dat aansluit op de stadsring (fase
2) middels een half klaverblad. Op maandag 10 oktober kunnen inwoners
inspreken tijdens de openbare vergadering van de raadscommissie
Stadsontwikkeling van de gemeenteraad.
Vrij-Baan
De aanleg van de Westelijke Invalsweg maakt deel uit van Vrij-Baan
Leeuwarden (opent in nieuw venster). Provincie Fryslân, Rijkswaterstaat
en gemeente Leeuwarden werken aan de bereikbaarheid van de stad en de
regio. Zodat deze ook in de toekomst kunnen blijven groeien.
Gemeente Leeuwarden