Gemeente Halderberge
Aanpassing dienstverlening na evaluatie Wegwijs
Het begin dit jaar door het KBO uitgevoerde onderzoek naar de
dienstverlening van gemeente Halderberge biedt grond voor enkele
verbeterpunten. Het onderzoek is aangevuld met een evaluatie door
afdeling Samenleving van gemeente Halderberge naar het functioneren van
Wegwijs, het loket voor maatschappelijke en sociale vragen.
Bij de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) stelde
het college de "Visie Lokaal Loket" vast. Hierin is een ideaalbeeld
geschetst waarbij de breedte en de diepte van de loketfunctie werd
verbeterd (breedte: algemene sociale en maatschappelijke vragen;
diepte: meekijken met mensen naar de beste oplossing voor hun probleem
of vraag). Besloten werd één loket in te richten dat de naam Wegwijs
kreeg. De eerste jaren is gewerkt aan de ontwikkeling van de werkwijze
en de visie.
Uit de evaluatie van de gemeente zelf en het onderzoek van KBO blijkt
dat deels de wensen in de visie zijn behaald. Maar er zijn ook
verbeterpunten. Het bleek dat privacy-gevoelige gesprekken niet goed
gevoerd kunnen worden aan het loket. Ook miste de verruiming van de
openingstijden zijn doel en is de digitale informatie voorziening niet
optimaal.
Daarom is besloten om per 1 december 2012 de openingstijden voor
Wegwijs te wijzigen. Het loket zal 's ochtends van 9:00 uur tot 12:00
uur open zijn voor vrije inloop en 's middag kan er alleen op afspraak
een gesprek plaatsvinden. Dit gesprek wordt gevoerd in een spreekkamer
of via een huisbezoek waardoor klanten in een veilige omgeving hun
verhaal kunnen doen.
Daarnaast wordt er op dit moment hard gewerkt om de website aan te
passen, zodat iedereen via een productencatalogus direct de benodigde
informatie voor alle voorzieningen terug kan vinden. Ook wordt een
digitaal contactformulier ontwikkeld, zodat het nog makkelijker wordt
om ook digitaal contact op te nemen met Wegwijs.