Gemeente Halderberge


Aanpassing dienstverlening na evaluatie Wegwijs

Het begin dit jaar door het KBO uitgevoerde onderzoek naar de dienstverlening van gemeente Halderberge biedt grond voor enkele verbeterpunten. Het onderzoek is aangevuld met een evaluatie door afdeling Samenleving van gemeente Halderberge naar het functioneren van Wegwijs, het loket voor maatschappelijke en sociale vragen.

Bij de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) stelde het college de "Visie Lokaal Loket" vast. Hierin is een ideaalbeeld geschetst waarbij de breedte en de diepte van de loketfunctie werd verbeterd (breedte: algemene sociale en maatschappelijke vragen; diepte: meekijken met mensen naar de beste oplossing voor hun probleem of vraag). Besloten werd één loket in te richten dat de naam Wegwijs kreeg. De eerste jaren is gewerkt aan de ontwikkeling van de werkwijze en de visie.

Uit de evaluatie van de gemeente zelf en het onderzoek van KBO blijkt dat deels de wensen in de visie zijn behaald. Maar er zijn ook verbeterpunten. Het bleek dat privacy-gevoelige gesprekken niet goed gevoerd kunnen worden aan het loket. Ook miste de verruiming van de openingstijden zijn doel en is de digitale informatie voorziening niet optimaal.

Daarom is besloten om per 1 december 2012 de openingstijden voor Wegwijs te wijzigen. Het loket zal 's ochtends van 9:00 uur tot 12:00 uur open zijn voor vrije inloop en 's middag kan er alleen op afspraak een gesprek plaatsvinden. Dit gesprek wordt gevoerd in een spreekkamer of via een huisbezoek waardoor klanten in een veilige omgeving hun verhaal kunnen doen.

Daarnaast wordt er op dit moment hard gewerkt om de website aan te passen, zodat iedereen via een productencatalogus direct de benodigde informatie voor alle voorzieningen terug kan vinden. Ook wordt een digitaal contactformulier ontwikkeld, zodat het nog makkelijker wordt om ook digitaal contact op te nemen met Wegwijs.